مرگ ناشی از کرونا در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، دو شاخص در مورد فوت شدگان کرونا مطرح است اولی عدد خام و دیگری، تعداد موارد کشته شدگان به ازای یک میلیون نفر است که شاخص دوم ملاک کامل تری برای سنجش روند عملکردها است. عدد خام، ارزش چندانی برای سنجش وضعیت کشورها ندارد و باید از شاخص تعداد به ازای یک میلیون نفر استفاده کرد که عدد منطقی تری را نشان می دهد و امکان مقایسه کشورها را فراهم می کند.

حمید سوری اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص گفت: یکی از کشورهایی که در این زمینه بسیار خوب اقدام کرد، نیوزیلند است. تعداد مرگ ناشی از کرونا در این کشور بسیار اندک بوده و خیلی سریع توانست بیماری را کنترل کند، ویتنام تاکنون یک مورد مرگ براثر کرونا گزارش نکرده و فقط حدود ۳۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شدند، مبتلایان این کشور حدود ۹۸ میلیون نفری اصلا با کشور ما قابل مقایسه نبود. تاکنون ۲۹۸ هزار و ۹۰۹ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۳۴۳ نفر رسید. چهار هزار و ۲۷ بیمار نیز در آی سی یو هستند.

وی افزود: از کشور تایوان با جمعیت ۲۴ میلیون نفری تاکنون ۷ مرگ گزارش شده است. استرالیا و تایوان از دیگر کشورهایی هستند که اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند و موفق شدند مرگ و میرهای خود را به شدت کاهش دهند، تایلند حدود ۷۰ میلیونی ۵۸ مرگ براثر کرونا داشته است، تاکنون ۵۰ مورد مرگ از کشور تونس با جمعیت ۱۲ میلیونی گزارش شده است، کره جنوبی با جمعیت حدود ۵۰ میلیون نفر تاکنون ۲۹۶ مرگ گزارش کرده است. به عبارتی نزدیک یک روز پیک ما، ژاپن با ۱۳۰ میلیون جمعیت و حدود ۱.۵ برابر ایران، مرگ به ازای یک میلیون نفر ۸ نفر است، اما این شاخص در ایران ۱۷۴ نفر است.

به گزارش ایرنا عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان گفت: مرگ ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است گفت: میانگین فوت شدگان ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر ۷۹ نفر است. در صورتی که در ایران، مرگ بر اثر این شاخص، ۱۷۴ نفر است که نشان می دهد فوت شدگان در ایران بیش از ۲ برابر میانگین جهانی است، این شاخص در هند ۲۱ نفر است. هرچند تعداد مرگ آنها "حدود ۳۸ هزار نفر" بیشتر از کشور ما است، اما اگر فوت شدگان به نسبت جمعیت سنجیده شود، مرگ آنها بسیار کمتر از ایران است، بسیاری از کشورها با تلاش های به موقع و اقدامات سنجیده توانستند این شاخص را کاهش دهند. ما هم امیدواریم به این هدف مهم دست پیدا کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.