نگاهی به مدیریت بخشی‌نگر در وزارت بهداشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، این دستور العمل مجموعه ای از اقدامات و تعاریف در حوزه بهداشت از بیماریابی گرفته تا پیگیری در شرایط و مکانهای مختلف است که می‌تواند باعث یکسان سازی فعالیتها در سطح ملی و استفاده بهینه از منابع شود، ولی نکاتی در مورد این دستورالعمل وجود دارد که میتواند جامعیت این دستورالعمل را تحت الشعاع قرار دهد که به شرح زیر تقدیم میگردد.

1_ با توجه به ساختار جدای از هم بخش بهداشت و درمان در وزارت بهداشت در دستورالعملی که قرار است " نظام مراقبت بیماری " در کشور را نیز تشریح کند این جدائی دیده می‌شود. این دستورالعمل با امضای معاون محترم بهداشت صادر شده است و معنی آن این است که مخاطب این دستورالعمل خانه ها و پایگاه های بهداشت، مرکز بهداشتی و درمانی شهری و روستائی است چراکه به صورت طبیعی معاونین درمان دانشگاه ها که مسئول بخش درمان هستند خود را ملزم به رعایت دستورالعملهای معاونت درمان وزارت بهداشت و یا دستورالعملهای وزارتی میدانند از طرفی در جلد دستورالعمل به صراحت قید شده این دستورالعمل ویژه کارشناسان و مدیران اجرائی بخش بهداشت طراحی شده است و در متن ابلاغ هم هیچ رونوشتی برای بخش درمان وزارت وجود ندارد.از آنجائیکه نظام موثر مراقبت بیماریها Surveillance نیازمند داشتن اطلاعات کامل از وضعیت بیماری در تمام سطوح است، جدا کردن بهداشت و درمان و برنامه ریزی جزیره ای نمیتواند نظام کاملی را ایجاد نماید.

2 _ هرچند در این دستورالعمل اندیکاسیونهای بستری و حتی شروع درمان داروئی تشریح شده است ولی راهکاری برای ثبت موارد بیماری در پرونده الکترونیک سلامت و بازخورد به نظام بهداشتی برای بیمارانی که مشکوک و یا مبتلا به بیماری هستند تشریح نشده است .همه ما شاهد هستیم تعداد زیادی بیمار با شروع علایم به پزشکان بخش خصوصی مراجعه میکنند و با توجه به علایم و بدون آزمایش ، درمان کووید "که البته خیلی استاندارد و اختصاصی هم نیست" برای آنها شروع میشود و بنابراین در لیست بیماران گنجانده نمیشوند .پیگیری های تلفنی مراقبین سلامت هم نمیتواند به طور مستمر باشد و همه جمعیت را پوشش دهد بنابراین آمار به دست آمده قابل خدشه است و پیگیریها را نیز بی اثر میکند. . همچنین در این سند مشخص نیست سازو کار ارجاع بیمار از بیمارستان به مراکز بهداشت برای پیگیری های بعدی و بررسی خانواده چگونه است و اصولا بازخوردی از بهداشت به درمان و برعکس به طور سیستماتیک وجود ندارد.

3 _ یکی از مباحث مهمی که می‌تواند در کنترل بیماری در مراحلی که نظام بهداشتی و درمانی کشور با مراجعات زیاد و حجم بالای بیماری مواجه هستند کمک کننده باشد مراقبت در منزل است .وجود حدود 1000 مرکز مراقبت در منزل که دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند و توانائی ارائه مراقبت ها از آموزش بهداشت گرفته تا مراقبت از بیمار بد حال ICU in Home را دارند میتواند یک قابلیت استراتژیک برای نظام سلامت کشور باشد. هر چند معاونت محترم پرستاری وزارت بهداشت اخیرا دستورالعمل مراقبت از بیماریهای خفیف کووید 19 در منزل را منتشر کرده است متاسفانه باز هم به دلیل عملکرد جدا از هم واحد های وزارت بهداشت، نشانی از این بخش مهم نظام سلامت در این سند دیده نشده است و هیچ آماری از نحوه مراقبت از بیماران کووید در منازل که البته بر اساس اطلاعات میدانی کم هم نیستند وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نظر می‌رسد در مدیریت بحرانهای مانند اپیدمی کرونا نظام سلامت علاوه بر هماهنگی برون بخشی با نهادها و سازمانهای دیگر نیازمند هماهنگی درون بخشی بیشتر در بین واحد های خود نیز هست.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.