راه اندازی اولین آمبولانس ریلی کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیرحسین کولیوند در مراسم افتتاح همزمان ۱۱۵ پروژه سازمان اورژانس کشور به صورت ویدئوکنفرانس با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر و تسلیت جانباختن شهروندان لبانی در حادثه روز گذشته، گفت: با کمک شخص وزیر بهداشت و نمایندگان مجلس سازمان اورژانس کشور شکل گرفت که باعث چابکی خدمات سازمان شد و به نحوی زمان رسیدن بر بالین بیمار حتی در جاده‌های روستایی کاهش چشمگیری داشته است. قبلا در تهران زمان رسیدن بر بالین بیمار به طور متوسط ۳۸ دقیقه بود که به ۱۴ دقیقه و در موتور آمبولانس‌ها به زیر ۱۰ دقیقه رسیده است.

وی افزود: در حوادث ترافیکی شاهد کاهش آمار مرگ و میر هستیم در حالی که سازمان بهداشت جهانی دو سال قبل ما را جزو کشورهای رده هشتم می‌گذاشت اما اکنون در رده الف قرار می‌گیریم و با کشورهایی مانند آلمان و ... مقایسه می‌شویم، با توجه به توسعه اورژانس هوایی کشور، از ۷ فروند اورژانس هوایی به ۴۵ فروند رسیده‌ایم که ۶۵ درصد مصدومین را مستقیما به اتاق عمل انتقال داده ایم؛ در حالی که در گذشته این ۶۵ درصد افرادی بودند که قبلا یا فوت می‌کردند و یا دچار عارضه می‌شدند، ۳۳۰ دستگاه موتور آمبولانس در حال خدمت رسانی در ناوگان اورژانس کشور هستند و همچنین قرارداد خرید هزار دستگاه دیگر نیز بسته شده است تا به کلانشهرها برسانیم.

رییس سازمان اورژانس کشور درباره خدمات ارائه شده اورژانس در بحران کرونا تصریح کرد: توانستیم با پذیرش دانشجویان به شکل ۲۴ ساعته کار کنیم. به یاد دارید که حتی در روزهای نخست همکاران ما هتلداری‌ هم کردند. در این بحران شیفت کاری همکاران ما تغییر کرده است و به شکل ۲۴ ساعت کار و ۱۲ ساعت استراحت تغییر کرده است. تاکنون ۱۹۰۰ مبتلا به کرونا و ۴ شهید در بحران کرونا داشتیم اما به رغم از چرخه خارج شدن موقت مبتلایان، بازهم از خدمت رسانی عقب نماندیم.

کولیوند به خدمات اورژانس در دو کد ۲۴۷ و ۷۲۴ در حوزه سکته‌های قلبی و مغزی اشاره کرد و گفت: برای مدیریت سکته‌های قلبی در این قسمت از دستگاه نوار قلب تولید داخل استفاده می‌کنیم و اگر کسی دچار سکته قلبی حاد شود به محض گرفتن نوار قلب و تشخیص پزشک، مستقیم به بخش مخصوص ارجاع داده می‌شود. تاکنون ۹۵ هزار نفر در کمتر از ۶۰ دقیقه به این مراکز رسیده‌اند. در مورد بیماران سکته مغزی نیز ۱۹ هزار نفر در زمان طلایی سه ساعت اولیه به مراکز مربوطه انتقال داده شده‌اند بدون آنکه زمانی در پذیرش اورژانس از دست برود. تاکنون ۸ هزار و ۵۰۰ نفر با تزریق RTPA از عوارض سکته مغزی نجات یافتند.

وی اظهار کرد: در حوادث مختلف اورژانس اولین دستگاهی است که حضور می‌یابد، در حوزه کرونا هم همین اتفاق افتاد. اکنون حتی انتقال بین بیمارستانی را هم ما انجام می دهیم و تیم عملیات ویژه که برای عملیات‌های رادیواکتیو و ... تعبیه شده است، اکنون هم خوب کار می‌کنند و رشد قابل قبولی داشته‌اند. در این زمینه تقویت سامانه MCMC، مانیتورینگ آمبولانس‌ها و... انجام شده است، در قسمت‌ خدمات اورژانس در نوروز، اربعین، چهارشنبه سوری رضایتمندی زیادی داشتیم. خوشبختانه از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ۵۵۰۰ دستگاه رسیده‌ایم و همچنین قصد خرید تعداد بیشتری آمبولانس تا آخر سال جاری را داریم.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به افزایش توان مهارتی پرسنل اورژانس، گفت: با اینکه این عزیزان پزشک نیستند و پزشک همراهشان نیست، اما با راهنمایی‌های مناسب اقدامات بالینی مناسبی انجام می‌دهند. در توسعه پایگاه‌های اورژانس از ۱۹۰۰ پایگاه به ۳۳۰۰ پایگاه رسیده‌ایم. علی‌رغم اینکه با بروز کرونا ماموریت‌هایمان ۶۰ درصد افزایش یافته اما کیفیت کار ارتقا یافته است، در طرح هرخانه یک پایگاه سلامت اورژانس یار را اضافه کردیم تا خدمات مهم را به خانوار آموزش دهند، با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است به زودی دانشکده فوریت‌های پزشکی راه اندازی شود. امسال ۶۰ دانشجوی خانم برای اورژانس پذیرش شد.

کولیوند ادامه داد: با هماهنگی خیرین قصد ساخت ۱۰۰ پایگاه اورژانس در مناطق محروم داریم. امروز نیز قرار است در طرح افتتاح همزمان پروژه‌های اورژانس کشور اولین آمبولانس ریلی کشور راه اندازی شود، تکمیل سامانه‌های ۱۱۵، شناسایی ۵۳ مخاطره و برای ۱۳ مخاطره که در اولویت هستند سناریوهای پیشگیری و مقابله نوشته شده است، که امروز افتتاح می‌شود.

وی برای کمک به شهروندان آسیب دیده لبنانی گفت: آمادگی کامل داریم که نیروهای عملیات ویژه اورژانس را برای کمک به مردم لبنان اعزام کنیم، تمام تلاش ما این بوده که هر سال یک قسمت از دستورات مقام معظم رهبری و اهداف دولت و وزارت بهداشت را انجام دهیم و همواره سعی کردیم یک قدم جلوتر باشیم. در حال حاضر کمترین شکایت‌ها در سامانه ۱۹۰ مربوط به اورژانس است و حتی این موارد شکایت نیز به سادگی حل می‌شود. شرایط ارائه خدمات در اورژانس بسیار بهبود یافته و ما توانستیم بر اساس سامانه‌ها بیماران را به خوبی میان مراکز توزیع کنیم. هدایتی که صورت می‌گیرد کاملا استاندارد است و از پرت منابع جلوگیری شده است.

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: بسیاری از پایگاه‌های ما در کانکس بود که در فصول مختلف عزیزان ما اذیت می‌شدند اکنون قالب این کانکس‌ها به ساختمان تبدیل شده است. در اورژانس هوایی در کاهش مرگ و میر مادران باردار نقش چشمگیری داشتیم. اکنون در صدد خرید تعدادی بیمارستان سیار هستیم. در شهرهایی مثل اهواز، ایلام و... نیاز به اورژانس و بیمارستان سیار است.

کولیوند با اشاره به کمبود پرسنل اورژانس گفت: این عزیزان علی‌رغم دریافتی‌های کمی که دارند اما از جان و دل مایه می‌گذارند و زحمات سنگینی می‌کشند که انتظار حمایت ویژه‌تر از آنها داریم، همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی با اورژانس بسیار خوب و چشمگیر است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها نیز این همکاری را با اورژانس دارند.

وی همچنین در حاشیه افتتاح ۱۱۵ پروژه اورژانس از قربان تا غدیر اظهار کرد: ۱۱۵ پروژه اورژانس را افتتاح کردیم و ۷ دانشگاه علوم پزشکی به نمایندگی گزارشی ارائه کردند و امروز به برکت جمهوری اسلامی و کمک عزیزان در اورژانس و دانشگاه‌های علوم پزشکی این ۱۱۵ پروژه به بهره برداری رسید، اورژانس ریلی از دغدغه های ما بود و این اورژانس را در کشور نداشتیم، در حوادث ریلی ما از اورژانس هوایی استفاده می کردیم و در شب چون بالگرد دید در شب نداشتیم امدادرسانی با چالش رو به رو بود. اورژانس ریلی به ما کمک خواهد کرد، در این بین آموزش خدمات فوریت‌های پزشکی را به پرسنل در ناوگان حمل و نقل ریلی در دستور کار داریم تا همکاران در راه آهن خدمات فوریت‌های پزشکی ارائه دهند.

رییس اورژانس کشور اظهار کرد: سامانه هایی که سرعت و وقت ما را بیشتر و بهتر می کند مانند ۱۱۵ یا سامانه MCMC برای اعزام بیمار مطابق تخت های بیمارستانی و مرکز کنترل و هدایت عملیات ویژه در اورژانس کشور به بهره برداری رسید و تمام ماموریت‌های ویژه در این مرکز هدایت می‌شود، این مرکز داده ها را پایش، رصد، تحلیل و برنامه ریزی می‌کند تا در حوادث به نحو احسن خدمت رسانی کنیم، ما تیم عملیات ویژه خوبی در اورژانس تربیت کرده ایم و سال گذشته در جلسه ای که در تهران برگزار شد این تیم مورد تایید وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی قرار گرفت و آمادگی داریم برای خدمت رسانی به مردم لبنان این تیم ها را اعزام کنیم.

کولیوند گفت: ما در سه فاز اورژانس ریلی را راه اندازی کردیم، در فاز نخست راه اندازی اورژانس ریلی در شهر خرم دره استان زنجان کلید خورد و فاز دوم در شیراز راه اندازی خواهد شد و ۱۵ آمبولانس ریلی به زودی به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود. همچنین۳۰ واگن آمبولانس ریلی خواهیم داشت و مقرر شد تا ۲ بیمارستان ریلی هم راه اندازی شود تا هر زمان نیاز به اعزام بیمارستان ریلی شد از این بیمارستان ها استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا وی در پایان درباره اورژانس ریلی در مترو اظهار کرد: هماهنگی خوبی بین اورژانس کشور و سازمان پدافند غیر عامل و مترو صورت گرفت تا بتوانیم از شبکه ریلی زیرزمینی برای مراکز تروما بیمارستان حضرت امام (ره)، شریعتی، سینا و میلاد و... و. کمک بگیریم و نزدیک این بیمارستان ها ایستگاه های مترو داریم که می توان با حفر تونل ۵۰ تا ۱۵۰ متر دسترسی ایجاد کنیم. به زودی اتفاق خوبی صورت خواهد گرفت؛ زیرا آمادگی اورژانس و پزشکان ۱۰۰ درصدی است، اما درباره جزییات بیشتر، مترو باید درباره راه اندازی اطلاع رسانی کند چرا که تونل ها باید ایجاد شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.