تلاش‌ها برای ایجاد ایمنی گله‌ای در برابر کرونا باعث قربانی شدن صد‌ها هزار نفر می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، برای مقابله با شیوع بیماری‌هایی که قابلیت همه گیری بالا در جامعه دارند، دو راهکار وجود دارد. راهکار نخست این است که دولت‌ها با واکسیناسیون عمومی جامعه، در هر فرد ایجاد ایمنی کنند. راهکار دوم نیز این است که در صورت نبود واکسن موثر، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور به عامل بیماری زا مبتلا و پس از بهبودی، به صورت طبیعی در مقابل آن مقاومت عمومی ایجاد شود. راهکار دوم به ایمنی گله‌ای مشهور است.

بر این اساس، ایمنی گله‌ای "Herd safety" به حالتی اطلاق می‌شود که درصد بالایی از مردم یک کشور به یک ویروس یا باکتری مبتلا می‌شوند و پس از بهبودی به دلیل مقاومت در برابر بیماری، زنجیره شیوع قطع می‌شود و جامعه به ایمنی می‌رسد.

اکنون چند کشور مانند سوئد از این روش برای مقابله با ویروس کرونا استفاده می‌کنند. با این وجود، ایمنی گله‌ای راهکاری بسیار پر خطر است. برآورد می‌شود برای ایجاد ایمنی گله‌ای در یک کشور دستکم باید بیش از ۶۰ درصد جمعیت آن به ویروس کرونا مبتلا شوند. برای مثال، در مورد کشور آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفر، تقریبا ۲۰۰ میلیون نفر باید به این ویروس مبتلا شوند تا ایمنی گله‌ای پدید آید.

آنتونی فائوچی مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نسبت به هر گونه تلاشی برای ایجاد ایمنی گله‌ای در این کشور هشدار داد و افزود: اگر آمریکا بخواهد با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جامعه ایمنی گله‌ای ایجاد کند، شمار قربانیان این بیماری به صورت دهشتناکی افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد همه به ویروس کرونا آلوده شوند، حتی اگر درصد بالایی از مردم هیچ علائمی از خود نشان ندهند، باز هم شمار زیادی از مردم جان خود را از دست خواهند داد. با توجه به ساختار اجتماعی آمریکا، ما شاهد ابتلای درصد بالایی از مردم به چاقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، هستیم. اگر قرار باشد تمامی مردم به این ویروس مبتلا شوند شمار قربانیان به صورت وحشتناکی افزایش می‌یابد و این اقدام به شدت غیرقابل قبول است. این موضوع می‌تواند به یک فاجعه منجر شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دانشمندان می‌گویند ایجاد ایمنی گله‌ای در هر کشوری می‌تواند شمار قربانیان کووید ۱۹ را به شدت افزایش دهد و راهکاری غیرانسانی در مقابله با همه گیری محسوب می‌شود. تاکنون ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده اند. از این میان، ۷۶۶ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. در صورت ایجاد ایمنی گله ای، شمار قربانیان ویروس کرونا در جهان می‌تواند ده‌ها برابر افزایش یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.