نسخه سوم پروتکل بهداشتی کنکور ابلاغ شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و بیانیه مشترک وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آزمون سراسری " کنکور" امسال در روزهای ۲۹ مرداد تا اول شهریور با رقابت حدود یک میلیون داوطلب برگزار می شود و رعایت دستورالعمل و پروتکل های مصوب وزارت بهداشت در برگزاری این آزمون اجباری است.

در دستورالعمل بهداشتی برگزاری کنکور اصول مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری شاغلان و داوطلبان، مراقبت از گروههای آسیب پذیر، اقدامات کنترلی مربوط به بهداشت و حفاظت فردی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت ابزار و تجهیزات، بهداشت ساختمان، مقررات خوداظهاری و اصول گندزدایی و ضدعفونی کردن محیط مشخص شده است.

بر اساس این دستورالعمل، رعایت حفاظت فردی توسط داوطلبان و کارکنان از زمان خروج از منزل تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحان الزامی است، کارت ورود به جلسه آزمون به صورت الکترونیکی صادر شود و از پذیرفتن امانات و وسایل همراه داوطلبان در باجه امانات و یا نزد نگهبانی خودداری می شود.

همچنین رعایت همه نکات بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و شست وشوی دست ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده مورد تایید وزارت بهداشت و گندزدایی سطوح مطابق با دستورالعمل های مربوطه از سوی وزارت بهداشت توسط کارکنان و داوطلبان آزمون الزامی است، همه داوطلبان ملزم به استفاده از لوازم التحریر شخصی شامل خودکار، مداد، پاک کن، ماشین حساب و مواردی نظیر آن هستند و رد و بدل کردن اشیا، وسایل، بین داوطلبان ممنوع است.

توزیع سوالات امتحانی باید توسط افرادی که سلامت آنها مورد تایید ناظران بهداشتی قرار گرفته انجام شود و از قراردادن سوالات و پاسخنامه بر روی زمین خودداری شود.

متولیان تطبیق دهنده عکس کارت آزمون با داوطلبان ضمن رعایت فاصله ایمن، ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند. همچنین  برای ثبت حضور و غیاب داوطلبان ترجیحا از سیستم تشخیص چهره استفاده می شود، در صورت استفاده از سیستم اثر انگشت وجود یک ظرف محتوای الکل ۷۰ درصد یا ارائه پد الکلی برای ضدعفونی انگشت ضروری است.

داوطلبان در صورت اسکان در هتل یا مسافرخانه حتما گندزدایی کردن محل استقرار و شست وشوی دست ها را مورد توجه قرار دهند. همچنین در مدت حضور در شهر محل آزمون با وضعیت قرمز و زرد، حتما از ماسک استفاده کرده و رعایت اصول بهداشت فردی را نیز مورد توجه قرار دهند، شست وشوی دست ها به صورت مکرر به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون انجام شود. از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن " در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج " استفاده شود. 

فاصله گذاری اجتماعی در کنکور

براساس پروتکل مصوب برگزاری کنکور ۹۹ لازم است؛ حداقل فاصله ۱.۸ متری بین داوطلبان، کارکنان و افراد در همه مبادی ورودی و خروجی، راهروها، محوطه، سالن و کلاسهای حوزه امتحانی رعایت شود و از تجمع داوطلبان در ورودی، خروجی و سایر فضاهای حوزه های امتحانی جلوگیری شود همچنین همراهان داوطلبان از تجمع در مقابل در ورودی و خروجی و سایر فضاهای حوزه های امتحانی اجتناب کنند و در صورت همراه داشتن وسیله نقلیه شخصی به منظور جلوگیری از تجمع در وسیله نقلیه خود استقرار داشته باشند.

در صورت گستردگی محیط برگزاری آزمون و فا صله زیاد بیین دانشکده در دانشگاه یا موسسه محل آزمون و ضرورت استفاده از ماشینهای عمومی برای تردد از جمله اتوبوس، مینی بوس و ون در هر ردیف یک نفر و به صورت ضربدری و حداکثر از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده شود.

رعایت فاصله حداقل ۱.۸ متر بین کابین های امتحانی الکترونیک، نیمکت و صندلی های داوطلبان در کلاس های درس، راهروها و سایر محلهایی که برای آزمون در نظر گرفته شده، الزامی است. مراقبان نیز باید فاصله ۱.۸ متری را با داوطلبان رعایت کنند. متولیان بررسی کارت ورود به محل جلسه آزمون در بدو ورود و حین آزمون، ضمن حفظ رعایت فاصله ایمن از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک و دستکش استفاده کنند.

بر اساس پروتکل بهداشتی برگزار کنکور، باید قبل از برگزاری آزمون، همه موارد مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی و پیشگیری از شیوع کووید۱۹ از طریق پیامک، سایت سازمان سنجش، شبکه های اجتماعی، زیرنویس شبکه های تلویزیون، اخبار و یا سایر روش های الکترونیکی به داوطلبان اطلاع رسانی شود.

از جمله همراه نداشتن هرگونه وسیله اضافه از قبیل کیف، کتاب و مواردی نظیر آن، عدم تحویل گرفتن امانات در محل آزمون، تکمیل فرم ۱/۱ مخصوص خوداظهاری داوطلبان و امضاء آن قبل از ورود به حوزه آزمون و غیره نیز ضروری است، در صورتی که مواجهه چهره به چهره ناگزیر باشد، باید فا صله ۱.۸ متری در حداقل زمان ممکن رعایت شود· از تجمع افراد در محوطه، لابی، آبدارخانه و سایر مکانهای عمومی اجتناب شود.

مسئولان همچنین برای افرادی که در فرم خوداظهاری یا در زمان برگزاری آزمون، بیماری کرونای خود را اعلام کنند، موظفند مناسبترین شرایط ایمنی را از لحاظ فاصله گذاری اجتماعی، ملزومات حفاظت فردی و تهویه مناسب محل آزمون را برای این داوطلبان ایجاد کنند.

مسئولان برگزاری آزمون برای افراد مشکوک به بیماری کرونا باید محلی مجزا برای برگزاری آزمون اختصاص دهند، همچنین رابطان بعد از پایان آزمون، در تحویل پاسخنامه ها و دفترچه های سوال به مسئول مخزن در یک محل تجمع نکنند و فاصله اجتماعی ۱.۸ متر را از همدیگر در کنار در مخزن رعایت کنند.

بر این اساس تا جایی که امکان دارد آزمون ها کشوری به صورت غیرمتمرکز برگزار شود. هر داوطلب در شهر محل سکونت خود آزمون دهد شود و از برگزاری آزمون به صورت متمرکز " برگزاری آزمون کشوری در یک شهر" به منظور کاهش تردد بین شهری از شهرهای با وضعیت قرمز به شهرهای زرد، سفید و بالعکس اجتناب شود. 

داوطلبانی که از وسیله نقلیه شخصی استفاده نمی کنند، در صورت امکان از آژانس های درون شهری برای رسیدن به محل آزمون استفاده کنند و در صورت اسکان در منزل اقوام حتما رعایت فاصله مناسب با بستگان و رعایت الزامات در صرف غذا را مد نظر قرار دهند.

الزامات بهداشتی برای دست اندرکاران کنکور

بر اساس پروتکل بهداشتی برگزاری کنکور ۹۹، برای ثبت حضور و غیاب کارکنان ترجیحا از سیستم تشحیص چهره استفاده شود. بهداشت مواد غذایی، میان وعده غذایی بین داوطلبان و کارکنان به صورت بسته بندی شده توزیع شود. رد و بدل کردن نوشیدنی و خوراکی بین داوطلبان ممنوع است. استفاده از پارچ آب و لیوان در حوزه امتحانی ممنوع بوده و به هر داوطلب یک بطری آب آشامیدنی بسته بندی جهت مصرف تحویل می شود.

داوطلبان در صورت استفاده از اتوبوس برای تردد بین شهری، حتما در تمام طول مسیر از ماسک استفاده کند و تا حد امکان از تغذیه های ارائه شده توسط سرویس اتوبوس ها استفاده نکنند. در صورت استفاده از اغذیه های محل های تهیه غذای رستورانی حتما به مکان هایی مراجعه شود که مورد تایید مرکز بهداشت شهرستان قرار داشته و تاییدیه آنها را داشته باشند.

مسئول خرید و توزیع تغذیه در هر حوزه مشخص بوده و مشخصات وی به همراه فرم خوداظهاری در اختیار ناظر بهداشتی قرار گیرد و سلامت وی مورد تایید باشد.

بهداشت تجهیزات برگزاری کنکور

تمهیدات لازم برای تهیه ماسک و دستکش یکبار مصرف برای استفاده داوطلبان، کارکنان و عوامل اجرایی انجام گیرد. گواهی سلامت  رانندگان وسایل نقلیه در صورت تردد در محوطه های حوزه های امتحانی باید در اختیار ناظر بهداشتی در هر حوزه قرار گیرد. تهویه منفی به صورت خروج هوا از اتوبوس و دیگر وسایل نقلیه رعایت ششود و مورد کنترل ناظر بهداشتی قرار گیرد.

تمام سطوح دارای تماس مشترک  نظیر دستگیره در، میله راه پله، میز، صندلی، نیمکت، و سایل الکترونیک، پشتی صندلی ها و خودروها باید پس از هر آزمون ابتدا نظافت و سپس گندزدایی شود، مواد ضدعفونی کننده دست، به تعداد کافی و در قسمت های مناسب در ورودی، سرویس های بهداشتی، راهروها، آسانسورها و موارد نظیر آن تعبیه شود. دو مرحله نظافت با مواد شوینده  و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچ گونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا ایجاد شود.

عوامل اجرایی قبل از آزمون تعیین شوند و بر مراقبتهای بهداشتی به آنها تاکید شود. آموزشهای بهداشتی به صورت مجازی یا در قالب دستورالعمل برای عوامل اجرایی ارائه شود. به تعداد داوطلبان پَدالکلی به منظور پاک کردن جوهر استامپ در زمان اخذ اثر انگشت تهیه و برای حوزه های برگزاری آزمون ارسال شود و بر شیوه صحیح استفاده از وسایل حفاظتی فردی نظارت شود و بسته بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی و دستکش در اختیار همه عوامل و داوطللبان قرار گیرد.

استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و درمانگاه های شهرستان ها در روزهای برگزاری آزمون، در حوزه های آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شود. 

در خصوص بازرسی بدنی داوطلبان از گیت های دستی استفاده شود. در صورت عدم امکان تامین گیت، فرد متولی باید به لباس گان، ماسک سه لایه، شیلد و دستکش لاتکس مجهز شود و بعد از بازرسی بدنی هر فرد، دست خود را برای بازرسی نفر بعدی ضدعفونی کند، بر عدم استفاده از مواد گندزدایی کننده برای گندزدایی کردن پاسخنامه ها در هنگام انتقال تاکید شود، پاکسازی و گندزدایی در استان ها و شهرستان ها از طریق نمایندگان تام الاختیار و با نظارت استانها در زمان مناسب قبل از برگزاری آزمون انجام شود.

فضای مناسب برای داوطلب دارای معلولیت با رعایت فاصله گذاری در نظر گرفته شود و منشی داوطلبان نابینا، معلول، ناشنوا و ... حداقل ۱.۸ متر از داوطلب فاصله داشته باشد. فاصله مناسب برای چینش داوطلبان مذکور از یکدیگر مورد توجه قرار گیرد و ترجیحاً هر نفر در یک کلاس باشد. محل ها و قسمت هایی که داوطلبان در طول مسیر از در اصلی تا محل نشستن در صندلی خود احتمالا لمس خواهند کرد و همچنین صندلی داوطلبان ضدعفونی شود.

پیش بینی برای جایگزینی عوامل اجرایی مشکوک در بازه زمانی آزمون در نظر گرفته شود. از ترددهای بی مورد عوامل اجرایی در طول آزمون خودداری شود. در صورت مشاهده افراد مشکوک به این بیماری، با حفظ خونسردی و آرامش حوزه، سریعاً به مسولان بهداشتی مستقر در حوزه اطلاع رسانی شود. عوامل اجرایی توجیه شوند که در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک عدم حضور خود را به موقع اعلام کنند.

ضمن تاکید مجدد بر لزوم استفاده از ماسک سه لایه معمولی بدون فیلتر توسط عوامل اجرایی و داوطلبان ابتدای ورود به حوزه امتحانی تا پایان برگزاری آزمون، در صورتی که در حین برگزاری آزمون عامل اجرایی نسبت به برداشتن ماسک از صورت اقدام کرد لازم است به آرامی به آنها تذکر داده شود.

بعد از بررسی مدارک و بازرسی داوطلبان، راهنمایی برای پیدا کردن صندلی و استقرار در آن جهت جلوگیری از ازدحام در زمان حضور و پیدا کردن صندلی جهت نشستن انجام شود. به داوطلبان توصیه شود که از بلند شدن و صحبت کردن با سایر داوطلبان قبل از شروع آزمون و حضور سر صندلی سایر داوطلبان خودداری کنند.

نکات بهداشتی در مناطق گرمسیر

داوطلبان در مدت حضور در محل آزمون، حتما از ماسک استفاده کننده و رعایت اصول بهداشت فردی را نیز مورد توجه قرار دهند.  استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه یا سرفه کردن " در صورتی که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید" داشتن سیستم تهویه مطبوع و مناسب و داشتن سیستم سرمایشی مناسب برای محل برگزاری آزمون در مناطق گرمسیر الزامی است.

صندلی ها در سالن ها، کلاس و... برای ظرفیت تعداد کمتر از ۲۰ درصد داوطلبان چیدمان شود. در ورودی محل های آزمون که دارای فضای باز و آفتابگیر است از سایبان برای کمتر در معرض آفتاب قرار گرفتن داوطلبان استفاده شود. 

آب آشامیدنی بطری شده یکبار مصرف بیش از حد ظرفیت داوطلبان در هر حوزه در نظر گرفته شود، از تجمع داوطلبان در محل های مختلف حوزه برگزاری آزمون نیز جلوگیری شود. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.