همه ما در تشدید یا کنترل بحران کرونا نقش داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا جلیلی خشنود با اشاره به غافلگیری بیمارستان‌ها و پرسنل درمان با افزایش ناگهانی شمار بیماران کرونایی در ابتدای اعلام ورود ویروس کووید ۱۹ به کشور گفت:‌ از همان ابتدا دستور اعلام آمادگی برای پذیرش بیماران کرونایی به بیمارستان های بزرگ تهران از جمله شهدای تجریش ابلاغ و خواسته شد چند تخت بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونا خالی شود؛ ولی ظرف کمتر از ۱۰ روز ۱۱۰ بیمار کرونا در بیمارستان بستری شد.

رییس بیماستان شهدای تجریش ناشناخته بودن ماهیت و راه‌های شناسایی و مقابله با این ویروس نوپدید را علت غافلگیری کادر درمان بیان کرد و ادامه داد:‌ با  وضعیت عجیب گیرایی و میرایی این ویروس در روزهای اول نگران این مساله بودیم که قطعا با ورود به عرصه، بسیاری از کادر درمان کار را رها کرده و بیمارستان با کمبود شدید نیرو مواجه می‌شود ولی قاطعانه اعلام می‌کنم که حتی یک نفر از پرسنل بیمارستان محل کار خود را ترک نکرد، انتشار اطلاعات ضد و نقیض درباره روش‌های انتقال و ماندگاری ویروس عامل دل‌نگرانی کادر درمان طی روزهای ابتدایی مواجهه با بیماری یود، بزرگترین نگرانی و استرس کادر درمان انتقال بیماری به خانواده‌ها بود که متاسفانه برای اکثر کادر درمان این اتفاق رخ داد.

وی روزهای اول مقابله با بیماری را با حال و هوای دفاع مقدس مقایسه کرده و افزود:‌ ویروسی حمله کرده بود و کادر درمان باید برای مقابله با ویروس و نجات جان هم وطنان جانفشانی می‌کرد؛ گاهی که از هم درباره حال و هوای این روزها می‌پرسیم اکثرا متفق‌القول معتقدیم که بعد از پایان قضیه  دلمان برای این حال و هوا و این نوع پوشش تنگ می‌شود.

خشنود در ادامه به فعالیت کمیته پژوهشی بیمارستان اشاره کرد و گفت: وضعیت  بیماران کرونایی ترخیص شده در کمیته پژوهشی بیمارستان پیگیری و تمام اطلاعات در قالب مقالات منتشر شده، به گونه‌ای است که بیش از ۱۵ درصد مقالات منتشر شده کشور در زمینه کرونا از کمیته پژوهشی بیمارستان شهدای تجریش بوده است.

رییس بیماستان شهدای تجریش با اشاره به سختی کار پرسنل بیمارستان طی ۷ ماه گذشته، با یادآوری اتفاقات تلخ و شیرین این دوره گفت: از برگزاری جشن تولد برای پرستاران بخش که طی این مدت فشار روحی و جسمی بالایی را متحمل شدند تا اهدای هزینه مراسم ازدواج از سوی زوج‌های کادر درمان، جهت تامین لباس‌ و ابزار حفاظت فردی همه از لحظات خوش این روزهاست. یکی از زیباترین اتفاقاتی که در این دوران رقم خورد کمک‌های داوطلبانه همشهریان و نیروهای جهادی از همه اقشار جامعه؛ مهندس، کارگر، خانه‌دار و ... بود که  بدون هیچ چشم‌داشت و منفعت مالی و با وجود  آگاهی از خطر بالقوه ابتلا، داوطلبانه به کمک کادر درمان آمده و در نقش پرستار، بهیار و بستگان درجه یک بیماران، تیمارداری کردند.

وی به صدمات روحی ناشی از این بحرن برای پرستاران و سایر کادر درمان اشاره کرده و افزود:‌ از دست رفتن بیماران با وجود تلاشی که برای ماندگاری آنان می‌شود، لحظات بسیار تلخی برای کادر درمان رقم می‌زند، یکی از بدترین خاطرات آن روزها مربوط به مادر بارداری  بود که پس از سال‌ها درمان ناباروری یک دو قلو باردار بود ولی متاسفانه یک سفر غیرضروری به شمال منجر به ابتلا و در نهایت فوت خودش و هر دو نوزادش شد، الان از جوان ۱۸ ساله تا پیرمرد ۹۵ ساله در بخش بستری هستند، در موج دوم تعداد موارد بدحال و جوان نسبت به دور اول بیشتر شده که کمی نگران کننده است.

خشنود با بیبا اینکه از خستگی و فرسودگی کادر درمان نگران است گفت: یکی از پرستاران که خودش مبتلا بود و در همان حال در بخش کرونا فعالیت‌ می‌کرد، زیر سرم بود که با مشاهده تصاویر ترافیک جاده‌های شمال و عدم توجه مردم به اصول مراقبتی و پیشگیری به گریه افتاد ...این اتفاقات واقعا ناراحت کننده است، در اکثر بیمارستان‌ها درصد بالایی از کادر درمان مبتلا شده‌اند، این بیماری مانند سایر بیماری‌ها نیست که توان فرد پس از بهبودی مانند قبل باشد، درصدی از توان فرد کاهش پیدا می‌کند، بنابراین علاوه بر فشار بالای کار، نیروهای کادر درمان از نظر جسمی  و روحی و به خاطر استرس بالای کار در بخش‌های کرونایی دچار فرسودگی و کهولت جسمی و روحی شده‌اند.

رییس بیماستان شهدای تجریش با ابراز نگرانی از تبعات تجمعات و تعطیلات پیش رو که طی ماه‌های آینده نمود پیدا می‌کند، همچنین به شروع فصل پاییز و شیوع بیماری آنفولانزا اشاره کرد و گفت: با ادامه روند فعلی احتمالا طی ماه‌های آینده با یک افزایش در میزان بستری‌ و میرایی در بیماران حاد کرونایی روبرو باشیم، لذا با این حجم از فرسودگی جسمی و روحی در کادر درمان، واقعاً دور از انتظار است که بتوانند همچون روزهای اول خدمت رسانی کنند.

وی تاکید کرد: ضروریست که  مراجع تصمیم‌گیر در حوزه بهداشت و درمان هرچه جدی‌تر به فکر جذب نیروهای تازه نفس و جایگزینی با نیروهای فعلی باشند؛ نمی‌توانیم از پرستاری که ۶ ماه در این شرایط سخت و با این پوشش نامعمول در حال فعالیت بوده، روزانه با حجم بالایی از بیماران بدحال و مرگ و میر ناشی از آن روبرو شده و از نظر جسمی و روحی صدمه دیده، انتظار داشت که با کمترین دریافتی یعنی دریافتی کمتر از ماه‌های قبل از کرونا دوام بیاورد.

جلیلی خشنود گفت: واقعیت این است باید با سیاستگذاری صحیح و رعایت پروتکل‌ها زنجیره انتقال شکسته شود، درغیر اینصورت مجبوریم سال‌ها با این ویروس درگیر بوده و زندگی کنیم. همه ما در تشدید و یا کنترل بحران نقش داریم.

رییس بیماستان شهدای تجریش ضمن تقدیر از عملکرد رسانه‌ها در طول بحران و همراهی آنها با کادر درمان گفت: همانطور که در فوتبال مردم یار دوازدهم بازیکنان هستند، در بحران کرونا نیز رسانه‌ها و مطبوعات به عنوان یاران صمیمی در کنار کادر درمان بودند، اطلاع رسانی کرده و دغدغه‌ها و انتظارات بیمارستان‌ها و کادر درمان را به مردم منتقل کردند، رسانه‌ها با هدف رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم حساسیت زایی کردند، لذا اگر رسانه‌ها نبودند، قطعا کاهش بار بیماری اتفاق نمی‌افتاد.

وی بر رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم تاکید کرد و افزود: در بیمارستان‌ها گاها  با صحنه‌های بسیار غم انگیزی روبرو می‌شویم که تنها به دنبال عدم رعایت برخی پروتکل‌های ساده و حضور در تجمعات و یا مسافرت‌های غیر ضروری رقم خورده؛ لحظاتی که پدر یا مادر یک خانواده از دست می‌رود و با این اتفاق سرنوشت یک خانواده تغییر می کند، بنابراین از مردم میخواهیم که در درجه اول برای حفظ سلامتی و ساختار خانواده خود و در درجه دوم برای کمک به کادر درمانی که هم اکنون دچار خستگی و فرسودگی مفرط شده، پروتکل‌ها را رعایت کرده و در تجمعات غیرضروری حاضر نشوند. ما هم می‌دانیم که و درک می کنیم که شرایط سختی است ولی هرچقدر هم سخت باشد در مقابل حفظ جان عزیزانمان، خیلی آسان است.

جلیلی خشنود اضافه کرد: کلیه بخش‌های کرونایی و غیر کرونایی در اکثر بیمارستان‌های جنرال از جمله بیمارستان شهدای تجریش از هم جدا شده است، بیمارستان شهدای تجریش یک بیمارستان دولتی بوده که وظیفه خدمت رسانی به تمام بیماران از جمله  بیماران کرونایی را برعهده دارد ولی متاسفانه بسیاری از هموطنان به دلیل ترس از کرونا برای تشخیص و یا ادامه درمان خود به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند، در حالیکه آسیب‌های ناشی از عدم توجه به برخی بیماری‌های ضروری و یا بیماری های مزمن و زمینه‌ای کمتر از بیماری کووید ۱۹ نبوده و باعث ناتوانی و گرفتاری های جسمی افراد می شود.

علیرضا فاطمی متخصص عفونی و معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش گفت: با موج فزاینده ابتلا در اسفند و فروردین، کل پرسنل بیمارستان درگیر خدمت‌رسانی به بخش کرونا شد؛ علی‌رغم تمام سختی‌ها، ولی از منظر همدلی و همراهی کادر درمان دوره نمونه و درخشانی بود، در اردیبهشت به دلیل رعایت پروتکل‌ها و برخی محدودیت‌های ترددی، ‌روند ابتلا کاهشی و بخش خلوت‌تر شد ولی مجدداً از انتهای خرداد به موازات خستگی مردم  و رهاسازی پروتکل‌ها مجدداً طی دو ماه اخیر با سیر افزایشی ابتلا روبرو شدیم.

فاطمی اجبار پوشش ماسک و اعمال برخی محدودیت‌ها را در کاهش بار بیماری در هفته‌های اخیر موثر دانسته و می گوید:‌ البته هنوز بخش داخلی کرونا پر بوده ولی نسبت به هفته‌های گذشته وضعیت بهتر است، در هرصورت باید بدانیم تا وقتی که حتی یک بیمار در هر یک از شهرهای کشور داشته ‌باشیم، ریسک ابتلای سایر هموطنان وجود دارد. بنابراین تا زمانی که وزارت بهداشت وضعیت عادی را اعلام نکند کماکان اصول پیشگیرانه باید رعایت شود.

متخصص عفونی و معاون آموزشی بیمارستان شهدای تجریش با ارایه توصیه به بیماران کرونایی در منزل ادامه داد: دوره واگیری بیماری به مدت ۱۴ روز و از شروع اولین علائم بیماری است که قرنطینه بیماران طی این مدت اهمیت بالایی دارد.  تماس با سایر افراد خانواده باید به حداقل رسیده و در زمان مراقبت از بیمار کرونایی باید حتما ماسک بزنید. متاسفانه در موج دوم ابتلاهای خانوادگی بیشتر شده، این مسئله نشان می دهد  که در ماه‌های اخیر سطح رعایت افراد در خانواده‌ها ضعیف‌تر بوده است.

وی با اشاره به برخی نگرانی‌ها درباره وضعیت بیماری در پاییز  و زمستان افزود:‌ قطعاً در هوای سرد چرخش ویروس بیشتر شده و به رسم هر سال ویروس آنفولانزا را هم خواهیم داشت، لذا همزمانی این دو باهم قطعاً درگیری‌ها و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری را بیشتر می‌کند.  بنابراین امسال پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت، هم برای مردم هم کادر درمان، بنابراین همه باید برای ایفای نقشی موثر، اصول پیشگیری را بیش از پیش رعایت کنیم.

فاطمی گفت: ابتلای کادر درمان ارایه خدمت را با مشکل روبرو می‌کند، ادامه می‌دهد: به هرحال ظرفیت نیروی انسانی در نظام سلامت محدود است، البته تعداد فعلی کادر درمان برای وضعیت‌های عادی کفایت می‌کند ولی در شرایط اپیدمیک، مشکل کمبود نیرو و خلاء درمانگر و پرستار کاملا محسوس است. بنابراین اگر وضعیت به همین روال ادامه داشته باشد، تعداد بالایی از پزشکان و پرستاران مبتلا خواهند شد و با کم شدن تعداد نیروهای فعال، بیشتر از همه خود بیماران متضرر شده و ظرفیت خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها قطعاً کاهش پیدا می‌کند. بنابراین باید برای کاهش آمار ابتلا توصیه‌ها را جدی بگیرید.

در ادامه اصلان امیری سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شهدای تجریش گفت: با آغاز پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان شهدا، بخش جداگانه ای برای مراقبت و درمان این بیماران تخصیص داده شد، اکثر پرسنل با تمایل و وظیفه شناسی بالا برای حضور در بخش کرونا و مراقبت از بیماران کرونایی داوطلب شدند و از آن زمان تا امروز که حدود هفت ماه می‌گذرد، فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. فروردین ماه اوج کار در بیمارستان بود، اکثر پرسنل پرستاری مبتلا شدند ولی نیروهای پشتیبان بدون خستگی و بدون هیچ چشم‌داشتی جای خالی آنها را پر کردند؛ ‌ حجم بیماری در اردیبهشت و خرداد تا حدودی فروکش کرد ولی به دنبال تعطیلات خرداد مجددا موج دوم بیماری آغاز شد.

وی اظهار کرد: در موج دوم اکثر بیماران با وضعیت بسیار بدتر و بدحال‌تر مراجعه می‌کردند، جوانان نیز در موج دوم بیشتر بودند حتی اکثر همکاران پرستار در موج دوم مبتلا شدند به گونه ای که از ۳۲ نفر حدود ۲۷ نفر مبتلا شدند و اغلب به صورت همزمان، همین مساله باعث افزایش فشار کاری در بخش شد، البته با سیاست و برنامه‌ریزی بیمارستان پرستاران از سایر بخش‌ها آزاد و به کمک ما آمدند و به هر طریقی آن دوره را گذراندیم.

سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شهدای تجریش فشار کاری بالا، خستگی مفرط و نوع پوشش پرسنل را در تضعیف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلای کادر درمان موثر دانست و اضافه کرد:‌ از مردم خواهش می‌کنم در مراسم شب‌های محرم بیشتر مراعات کنند، فاصله گذاری‌ها و پوشش ماسک و اصول بهداشتی را رعایت کنند تا موج سوم و پیک بعدی بیماری ایجاد نشود، چراکه مطمئنا موج سوم از پیک دوم خطرناک‌تر خواهد شد.

امیری از وضعیت نامساعد حقوقی و تشویقی‌های کادر پرستاری نیز گله کرد و گفت: بیش از ۷ ماه از فعالیت پرسنل پرستاری در حوزه کرونا گذشته، طی این مدت با اینکه بارها اعلام شده که برای قدردانی از زحمات پرستاران تشویقی پرداخت می‌شود، ولی تنها یک بار در اسفند ماه یک پرداختی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان داشتیم. این درحالیست که تشویقی‌ها انگیزه کار در افراد را تقویت می‌کند.

وی همچنین از مردم می‌خواهد که در تعطیلات پیش رو مسافرت نرفته و پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند. او می‌گوید: زمانیکه بعد از یک روز کاری طولانی و خسته‌کننده از بیمارستان خارج شده و هموطنانی را می‌بینیم که بدون ماسک و رعایت پروتکل‌ها فعالیت می‌کنند، واقعا خستگی در تنمان می‌ماند.

مرتضی صانعی متخصص رادیولوژی و مسئول بخش رادیولوژی بیمارستان شهدای تجریش نیز با بیان اینکه از ابتدای شروع کرونا در کشور، بخش تصویربرداری بیمارستان‌ها نقش تشخیصی مهمی در یافته‌های ریوی و درگیری‌های ریوی بیماران کووید ۱۹ ایفا کرده گفت: در ابتدای اپیدمی با هجوم بیماران با شک بالینی به بخش‌های تصویربرداری به خصوص بخش سی تی اسکن مواجه شدیم، طی همان زمان سایر مدالیته‌ها مانند MRI، سونوگرافی و رادیولوژی بیماران به شدت افت کرد و بخش کلا به بخش کرونا تبدیل شد.

وی افزود: ‌اوایل به دلیل کم بودن کیت‌های تشخیص کرونا، بهترین و بیشترین نقش تشخیصی را سیتی‌اسکن انجام می‌داد ولی خوشبختانه با افزایش واردات و تولید کیت‌های تشخیص کرونا، نوع اندیکاسیون فرق کرده و درواقع الان بیماران با اندیکاسیون واقعی تحت سی تی قرار می‌گیرند. همین مساله از صدمات ناشی از اشعه تصویربرداری می‌کاهد، طی این ۶ ماه همکاران بخش تصویربرداری بدون وقفه خدمات تشخیصی را ارایه می‌کنند، تعداد زیادی از همکاران نیز مبتلا شدند ولی پس از بهبودی سریعا در محل کار خود حاضر شده و بخش را تعطیل نکردند.

صانعی با اشاره به تفاوت تست PCR با سی تی اسکن در تشخیص کرونا تصریح کرد: سی تی اسکن وجود ویروس را تشخیص نمی‌دهد، بنابراین اثبات اصلی بیماری و وجود ویروس با تست PCR  بوده و سی تی اسکن تنها عوارض بیماری، اثبات درگیری و شدت درگیری ریه و سایر ارگان‌ها را نشان داده و در سیر تشخیص، روند درمان و پیگیری درمان بیماران کمک می کند، سی تی اسکن روش اصلی تشخیص بیماری نیست، بیمارانی با سی تی مثبت داشتیم که تست کرونا منفی بوده یا در مواردی بالعکس بوده یعنی یافته‌های درگیری ریوی نداشته ولی تست کرونا مثبت بوده، حتی طی این مدت شاهد درگیری سایر ارگان‌ها به غیر از ریه بوده‌ایم، در مواردی ناشایع عوارض مغزی، درگیری‌های نخاعی، درگیری‌های گوارشی و تظاهرات غیر از ریوی زیاد داشته‌ایم.

متخصص رادیولوژی و مسئول بخش رادیولوژی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به خستگی و فرسودگی کادر درمان، با بیان اینکه متاسفانه خستگی مردم از رعایت پروتکل‌ها خیلی زودتر از کادر درمان اتفاق افتاد، بیان می‌کند: به هرحال تا قبل از تولید دارو و واکسن راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قطع زنجیره انتقال و ریشه کن شدن بیماری نداریم.

در ادامه حسینی کارشناس  بخش تصویربرداری بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه از ابتدای شیوع اپیدمی مراکز تصویربرداری به عنوان خط اول شناسایی مشغول به ارایه خدمت هستند گفت: یکی از مشکلات ما این  است که هنوز ثابت نشده مراجعه کنندگان بخش تصویربرداری کرونا دارند یا خیر، بنابراین پروتکل‌ها و اصول حفاظتی مانند بخش‌های کرونایی رعایت نمی‌شود و همین مساله باعث ابتلای بالای کادر درمان در این حوزه شده، به عنوان نمونه مواردی داشتیم که بیمار تصادفی بوده ولی بعد از تصویربرداری وجود ویروس کووید در بدن فرد ثابت شده، در حالی که فرد خود نیز خبر نداشته و ناقل بوده است.

مهدی پیشگاهی متخصص قلب بیمارستان شهدای تجریش و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از موضوعاتی که در شرایط کرونا  همیشه نگران آن هستیم، وضعیت بیمارانی است که با یک سری علایم مشترک بین بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری کووید ۱۹ مراجعه می‌کنند و گاها تشخیص درستی صورت نمی‌گیرد. به عنوان نمونه این بیمار با علایم سکته قلبی از نوع مهمی مراجعه کرده ولی چون علایم آن با علایم کرونا مشابهت دارد، تشخیص اولیه همیشه به سمت کروناست و این مساله بسیار نگران کننده است.

وی افزود: متاسفانه در طول این مدت به بیماران زیادی برخورد کردیم که با حملات قلبی مراجعه کردند ولی متاسفانه یا خودشان و یا حتی کادر درمان به اشتباه فکر می کنند تنگی نفس به خاطر کروناست؛ این در حالیست که بیماری‌های مهم قبلی مانند عفونت ریه، سکته قلبی، نارسایی‌های قلبی و غیره همچنان وجود دارد و باید جدی گرفته شود. این بیمار نیز از همین نمونه‌هاست که متاسفانه سکته قلبی کرده ولی در نگاه اول به نظر رسیده که حمله کرونا بوده، با این حال با نوار قلب به تشخیص درست رسیده و درمان اورژانسی را آغاز کردیم.

به گزارش ایسنا رشیدی مسوول آزمایشگاه بیمارستان شهدای تجریش نیز در پایان بهترین زمان انجام تست کووید ۱۹ را در زمان شروع علایم و یا چند روز بعد از مواجهه مستقیم با بیمار کرونایی دانست و گفت: علایم کرونا خیلی متغیر است ولی شایع‌ترین آنها تب و سرفه و تنگی نفس است، در خصوص تست سرولوژی یا آنتی بادی نیز جواب تست سرولوژی معمولا بین ۲ تا ۴ هفته بعد از شروع علایم کلینیکی می‌تواند مثبت باشد ولی مشاهده شده در مواردی حتی پس از بهبودی تیتر آنتی بادی فرد خیلی بالا نبوده و همین مساله احتمال ابتلای مجدد افراد را تقویت می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.