حرف پزشکی نباید عوارض کسب و پیشه پرداخت کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فربد رهنما با اشاره به رای 576 دیوان عالی کشور گفت: پزشکی و طبابت مطابق رای 576 دیوان عالی کشور؛ کسب و پیشه محسوب نشده لذا به جامعه پزشکی عوارض کسب و پیشه تعلق نمی گیرد.

وی افزود: برخی شهرداری ها اقدام به اخذ عوارض کسب و پیشه از پزشکان نموده اند، در این رابطه نظام پزشکی ارومیه به دیوان عدالت اداری شکایت نمود و رای 577 این دیوان مصوبه شورای شهر ارومیه مبنی بر وضع عوارض کسب و پیشه برای پزشکان را غیر قانونی اعلام و آن را ابطال نمود، هر چند شورای شهر مطابق قانون وظیفه دارد نسبت به وضع عوارض برای مشاغل شهر اقدام کند اما بر اساس  آرای فوق این شورا نباید برای مشاغل پزشکی عوارض کسب و پیشه وضع کند و علیرغم این مهم هنوز برخی شهرداری ها طلب عوارض کسب و پیشه از پزشکان می کنند و حتی در برخی موارد تحت عناوین دیگری مانند عوارض محلی این کار را انجام می دهند.

مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کل کشور در خصوص اینکه پزشکان در صورت مواجهه با این شرایط چه کاری باید انجام دهند گفت: در صورت مواجهه با این مورد اقدامات لازم صرفا باید در هماهنگی با نظام پزشکی شهرستان صورت پذیرد تا هم اقدام پزشکان هماهنگ باشد و هم اینکه موضوع با بررسی کافی حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد، در هنگام پیگیری موضوع نیز یک نکته حائز اهمیت است که آیا طلب عوارض کسب و پیشه بر اساس تصویب شورای شهر صورت گرفته است؟ یا اینکه شهرداری بدون مصوبه اقدام به طلب عوارض می نماید؟ و نظام پزشکی شهرستان نیز بر حسب مورد با مذاکره با مسئولان شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و یا از طریق پیگیری حقوقی قضایی جهت جلوگیری از این اقدام غیر قانونی وارد عمل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رهنما در پایان از پزشکان خواست بهمن ماه هر سال با بررسی مصوبات شورای شهر خود از وضع عوارض در بودجه سنواتی سال بعد مطلع شده تا چنانچه شورا برای حرف پزشکی بر خلاف قانون عوارض کسب و پیشه وضع نمود بتوانند در نیمه اول اسفند ماه با مراجعه به فرمانداری از تثبیت مصوبات جلوگیری نمایند و اضافه کرد: رای شماره 577 دیوان عدالت اداری در خصوص عوارض کسب و پیشه روشن بوده و شهرداری ها نباید از حرف پزشکی عوارض کسب و پیشه اخذ نمایند.

پایان پیام/

3 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.