بهبود یافتگان از بیماری کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کنند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا مهدی‌زاده درباره تعداد مراکز انتقال خون در استان تهران گفت: در حال حاضر 12 مرکز ثابت خون گیری در استان تهران داریم که 5 مرکز، مرکز جامع خونگیری و 7 مرکز ثابت خونی است؛ همچنین روزانه 2 تا 3 تیم سیار به ادارات و مراکز تولیدی و نظامی برای دریافت خون مراجعه می‌کنند، برنامه‌ای برای افزایش مراکز اهدای خون نداریم و اگر احساس کنیم تا مراکز اضافه شود این کار را انجام می‌دهیم.حدود 405 نیرو در مراکز اهدای خون استان تهران فعالیت می‌کنند و در سال جاری نیز مجوز جذب 12 نیروی جدید گرفته شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران درباره وضعیت اهدای خون در استان تهران گفت: از زمان شیوع کرونا شاهد افت در مراجعه  به مراکز اهدای خون هستیم که بین 5 تا 30 درصد در نوسان بوده و در کل، 15 درصد کاهش اهدای خون داشته‌ایم، در ایام ماه محرم نذر خون را داریم و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی خون‌‌‌گیری خوبی داشتیم به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 6 درصدی روبرو بودیم، البته مراکز دسترسی خود را افزایش داده‌ایم و در طول این دو روز، 3993 واحد خون اهدا شد.

وی با اشاره به راه اندازی سیستم نوبت دهی اینترنتی اهدای خون افزود: از طریق این نوبت دهی اینترنتی اهدا کنندگان با حداقل ترین زمان خون خود را اهدا می‌کنند.همچنین نذر خون به یاد شهدای مدافع سلامت نیز تا پایان ماه صفر ادامه دارد، اهدا کننده خون باید بین سنین 18 تا 60 سال باشد؛ البته اهدا کنندگان مستمر می‌توانند تا 65 سال سن هم خون خود را اهدا کنند، اهدا کننده خون باید وزنی بیش از 50 کیلو گرم داشته باشد، افراد متقاضی اهدای خون باید مشکلات و بیماری‌های فشار خون خیلی بالا یا خیلی پایین نداشته باشند، بیماری‌های قلبی، و اعصاب نداشته و داروی خاصی مصرف نکنند همچنین در روز اهدای خون باید سالم بوده و به اصطلاح شاد باشند.

مهدی‌زاده گفت: در روز اهدای خون افراد توسط پزشکان مراکزغربالگری می‌شوند، بیشترین گروه خونی در استان تهران O مثبت است و بیشترین نیاز هم همین گروه خونی است؛ البته اکنون به همه گروه‌های خونی نیاز داریم، به ویژه گروه خونی منفی اما در کشورمان و از جمله استان تهران O مثبت شیوع بیشتری دارد، گروه خونی O مثبت یک گروه دهنده خونی عمومی است، این گروه خونی می‌تواند به همه گروه‌های خونی خون بدهد اما همیشه نیاز به گروه خونی O مثبت و 0 منفی بیشتر از سایر گروه‌های خونی است.

 مدیرکل انتقال خون استان تهران در خصوص اینکه خون مورد نیاز چه تعداد مراکز درمانی در استان تهران را تامین می‌کنید؟ گفت: خون مورد نیاز 160 بیمارستان و مرکز درمانی در استان تهران را تامین می‌کنیم و روزانه به طور متوسط بین 1200 تا 1300 واحد خون نیاز داریم و این تعداد واحد خون در روز توزیع می‌شود.

وی در خصوص وضعیت ذخائر خونی در استان تهران خاطرنشان کرد: ذخائر خونی ما 5.5 روز است و وضعیت بحرانی نداریم اما نیاز به اهدای خون وجود دارد.

به گزارش فارس مهدی‌زاده در پایان درباره وضعیت پلاسما درمانی با استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان کرونا گفت: از اردیبهشت در استان تهران جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا آغاز شد البته بهبود یافتگان باید یک ماه از بهبودی‌شان گذشته باشد. با توجه به اینکه حدود 4.5 ماه از فرایند اهدای پلاسما گذشته است، تاکنون تنها 5 درصد بهبود یافتگان از کرونا برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند، اهدای پلاسما در روزهای تاسوعا و عاشورا قابل توجه بود، با توجه به اینکه احتمالا در پاییز و زمستان با شرایط ویژه کرونا روبرو خواهیم شد در نتیجه نیاز به اهدای پلاسما از سوی بهبود یافتگان کرونا وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.