سرماخوردگی کودکان را از التهابات زیاد کرونا ایمن می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، "سندروم التهابی چند سیستمی"  "MIS-C" بیماری نادری است که بر اثر عفونت با ویروس کرونا SARS-CoV-۲ یعنی همان پاتوژنی که مسئول ابتلا به همه گیری فعلی کووید-۱۹ است، ایجاد می شود. علایم  سندرم التهابی چند سیستمی، شامل بثورات پوستی ، تب و درد شکم و همچنین التهاب ملتحمه، سرفه و سردرد است.

تحقیقات نشان می دهند که سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان با بیماری کووید-۱۹ و هم با بیماری کاوازاکی متفاوت است. با این حال، اطلاعات اندکی در مورد اینکه چرا بعضی از کودکان، تقریباً یک ماه پس از آلوده شدن به ویروس کرونا، دچار علایم MIS-C می شوند، مشخص شده است. 
 

اکنون محققان موسسه "کارولینسکا" در سوئد در این مطالعه خون کودکان سالم را با نمونه خون ۱۳ کودکان مبتلا به MIS-C و  ۲۸ کودکان مبتلا به بیمارای کاوازاکی مقایسه کردند. نتایج این آزمایش خون نشان داد که کودکان مبتلا به MIS-C فاقد آنتی بادی هایی علیه سرماخوردگی معمولی هستند. 

محققان در این مطالعه به دنبال شواهدی از وجود آنتی‌بادی هایی علیه کروناویروس های HKU۱ و بتاکورونا ویروس ۱ بودند که هر دو عامل ایجاد سرماخوردگی معمولی هستند. آنها مشاهده کردند که بر خلاف کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی و کودکان مبتلا به وضعیت خفیف کووید-۱۹، کودکانی که به MIS-C مبتلا شدند فاقد آنتی بادی علیه سرماخوردگی بودند.

آنها می گویند، ممکن است آنتی بادی هایی که پس از عفونت سرماخوردگی معمولی ایجاد می شوند در کنترل و پیشگیری از ابتلا به MIS-C نقش داشته باشند. 

"پتر برودین" نویسنده اصلی این تحقیق گفت: در حال حاضر هیچ راهی برای تأیید این نظریه وجود ندارد که ایمنی در برابر سرماخوردگی به واسطه آنتی بادی ها، از ابتلا به MIS-C پیشگیری می کند، اما به نظر می رسد این نظریه درست باشد.

وی افزود: این واقعیت که ایمنی در برابر کروناویروس ناشی از سرماخوردگی معمولی، معمولا کوتاه مدت است و این واقعیت که MIS-C به طور معمول در نوجوانان بروز می کند و نیز یافته های این مطالعه مبنی بر اینکه بیماران مبتلا به MIS-C، تنها گروه فاقد آنتی بادی های کروناویروس سرماخوردگی هستند، همه این احتمال را نشان می دهند که برخورداری از این آنتی بادی هایی می تواند از ابتلا به  MIS-C پیشگیری کند.

وی معتقد است آنتی بادی ویروس کرونا CoV ناشی از سرماخوردگی و سلول های B تولید کننده آنها، ممکن است ویروس SARS-CoV-۲ را تشخیص داده و به آن متصل شوند. به اعتقاد این محقق، چنین رویدادهایی به سیستم دفاعی بدن فرصت مناسبی برای دفاع در برابر ویروس می‌دهد و ممکن است واکنش آنتی بادی کارآمدتری را ایجاد کند که مستقیماً بر خنثی سازی این ویروس جدید تمرکز دارند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.