نظام آموزش عالی باید سیاست‌های روشنی برای تحولات آموزش پزشکی اتخاذ کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در وبینار آموزش پزشکی در دوران پساکووید گفت: برگزاری وبینارهای بین المللی منشاء حرکتی جدید در مسیر بین المللی سازی آموزش است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: با گذشت حدود ۸ ماه از آغاز  همه گیری کووید-۱۹ نظام‌های سلامت در دنیا درگیر این همه گیری هستند و  هر روز یافته‌های علمی جدید در مورد این همه گیری آشکار می‌شود، این پاندمی نه تنها یک چالش جدی برای نظام‌های سلامت در جهان است بلکه روی نظام های آموزشی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز تاثیر به سزایی داشته است به طوری که طبق گزارش یونیسف، آموزش حدود ۸۰ درصد از دانش‌آموزان جهان تحت تاثیر این همه‌گیری قرار گرفته است و بخش زیادی از دانشگاه‌ها در اروپا و آمریکا فعالیت‌های حضوری خود را تا سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآورده‌اند.

وی افزود: از نظر بار اقتصادی نیز گزارش‌های بین المللی نشان داده که کرونا به اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که اقتصاد شکننده دارند آسیب‌های جدی وارد کرده است، در حوزه آموزش نیز کرونا تاثیرات شگفت انگیزی بر اقتصاد آموزش عالی، فعالیت های بین المللی دانشگاه‌ها و روند مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان بین المللی داشته بطوریکه کشورهایی که موقعیت مطلوب تری در کنترل پادمی داشته اند انتخاب اول برای مهاجرت تحصیلی می باشند، در برخی کشورهای غربی با توجه به وضع محدودیت های صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی و محدودیت تردد برای دانشجویان بومی تمرکز بیشتری بر آموزش آنلاین و ادغام برنامه‌های تحصیلی قرار گرفته است، آموزش پزشکی یکی از مهمترین حوزه‌های آموزش عالی است تصریح کرد: با توجه به اینکه آموزش‌های در عرصه و عملی در رشته‌های پزشکی نقش بسیار پررنگی دارد، آسیب پذیری این حوزه نیز در دوران کرونا بیش از حوزه های دیگر آموزش است.

لاریجانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی که برای حدود ۶ سال محور فعالیت‌های آموزش در کشور بود نگاه بلندمدت‌تر و قالب منطقی و تجربه شده‌ای را برای سیاستگذاری در حوزه آموزش به متولیان امر معرفی کرده است و به نظر می‌رسد که تجربه آموخته شده در اجرای این سیاست‌ها امروزه نیز به کار بیاید و با توجه به الزامات القا شده به واسطه کرونا بتوان نسخه به روز شده ای از این سیاست‌ها را در اختیار گرفت، مهمترین رکن در تدوین این سیاست‌ها، آینده نگاری و تعیین آینده مطلوب در جهان پس از کووید و تبیین سیاست‌های تحولی مبتنی بر آینده است و مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تجربیات ارزشمندی در این زمینه دارد و در تدوین و اجرای برنامه‌های تحول نیز کمک شایانی به اجرای این سیاست‌ها داشته است.

به گزارش ایرنا در این وبینار همچنین رضا ملک پور افشار، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به شرح فرصت‌ها و چالش های آموزش علوم پزشکی در دوران کرونا و تجربیات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در این زمینه و دکتر رضا دهنویه، رئیس مرکز تحقیقات آینده نگری و نوآوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان، به بیان اهمیت تقویت نگاه به آینده در برنامه های حوزه آموزش علوم پزشکی پرداختند.

پایان پیام/

مطالب مشابه