الزام تحصیلات دانشگاهی برای پرسنل اورژانس
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید پژمان آقازاده گفت: معاونت آموزش به مباحث فرهنگی و آموزشی برای پرسنل عملیاتی اورژانس ١١۵ و در خصوص آگاهی سطح جامعه می پردازد، شاید جالب باشد که بدانیم تا سال ١٣۵٢ هیچ سازمانی خارج از بیمارستان در خصوص فوریت های پزشکی مسئولیتی نداشت و در آن سال به دنبال ریختن سقف فرودگاه مهرآباد، متولی برای حوادث و اتفاقات تعیین شد، در ابتدا اورژانس با حدود ٢٠ آمبولانس و ٣٠ پایگاه آغاز به کار کرد و امروز با بیش از ٣٠٠٠ پایگاه شهری و جاده ای فعالیت می کند.

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در معاونت آموزش در پنج حوزه فعالیت می کنیم، در آموزش های تخصصی موردی که اخیرا اتفاق افتاده، بحث آموزش مجازی است که از طریق راه اندازی شبکه مجازی تحولی ایجاد شد. این به یک ابزار توانمند تبدیل شد که ادامه آموزش پرسنل خود را به بخش مجازی سپردیم. جالب است بدانید افرادی که در اورژانس فعالیت می‌کنند حتما باید تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

وی افزود: مورد دیگر بحث آموزش همگانی است که سازمان اورژانس کشور به عنوان یکی از سازمان ها بخشی از آموزش همگانی را بر عهده دارد. به عنوان مثال همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مهارت خود امدادی و دیگر امدادی انجام داده است، با سازمان بهزیستی و تمام سازمان هایی که به نوعی با افراد با سنین کم در تعامل هستند همکاری داریم و از ظرفیت رسانه ها نیز استفاده می کنیم، موارد آموزشی مناسبتی مثل چهارشنبه سوری، اربعین و ... را نیز از اداره آموزش همگانی پیگیری می‌کنیم.

آقازاده با اشاره به فعالیت داوطلبان و خیران نیز گفت: این واحد نیز واحد تقریبا نوپایی است که راه اندازی شده و ساز و کاری فراهم شده که این مبحث هم فعال شود. البته هنوز در ابتدای راه هستیم اما با یک فراخوانی که در اورژانس تهران انجام شد آن را آغاز کردیم. در بحث کرونا هم از این ظرفیت استفاده کردیم، خیران بسیار توانمندی هم داریم که در زمینه های متفاوت ما را یاری می کنند. این موضوع نیازمند سازماندهی بود که توانستیم پس از مبحث کرونا، اخیرا از خیرین برای احداث ١٠٠ پایگاه اورژانس جاده ای مشخص کمک بگیریم و این پروژه آغاز شود.

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور در خصوص بخش پژوهش اورژانس نیز گفت: چه در داخل منازل و چه در صحنه تصادفات اورژانس ١١۵ است که اولین مواجهه با بیمار و صحنه تصادف را دارد و طبیعتاً به ما اطلاعاتی را می دهد که می تواند مبنای بسیاری از تحقیقات پژوهشی قرار گیرد، این ظرفیت وجود دارد تا کل فعالیت هایی که انجام می شود بررسی شود و فرایند های عملیاتی و درمانی را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به واحد اعتبار بخشی و بهبود روش های معاونت آموزش سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: این واحد به عنوان یک سیستم عیب یابی و جایگاه سنجی فعالیت می کند. طبیعتاً چنین مسئله و موردی نیازمند یافتن اشکالات است تا پس از آن با استانداردها مقایسه کنیم و پس از رفع مشکلات خود را به استاندارد ها نزدیک کنیم.

آقازاده در خصوص حدود فعالیت داوطلبان در اورژانس گفت: واحد آموزش تخصصی به نیروهای اورژانس ١١۵ و تخصصی می پردازد. واحد آموزش همگانی ما در خدمت داوطلبان قرار دارد؛ یعنی برنامه ای که داریم این است که اقشار از تمام جامعه آمادگی پیدا کنند و سازماندهی شوند. ممکن است که فردی کارمند بانک باشد اما علاقه داشته باشد که در ایامی مثل اربعین و نوروز کمک کند. اول باید افراد را دسته بندی کنیم و متناسب با آگاهی و دانش آن ها بسته های آموزشی خاص خودشان را ارایه می کنیم. اگر در هر جایی از جامعه در حال زندگی باشیم دانستن مفاهیم اولیه فوریت های پزشکی جزو اولویت های زندگی است.

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتبار بخشی سازمان اورژانس کشور گفت: پس از دسته بندی در خصوص نوع همکاری داوطلبان تصمیم گیری می شود. داوطلب باید آموزش دیده باشد تا بتواند فعالیت کند و کارایی داشته باشد. داوطلبانی که در حوزه پزشکی تخصص دارند از آن ها در بخش سوالات مردمی در حوزه کرونا استفاده بسیاری کردیم که توانستند کمک بسیاری کنند، در خصوص آموزش رانندگان آمبولانس و خلبانان بالگردهای اورژانس نیز ما در آمبولانس های اورژانس راننده نداریم، در واقع تمام افرادی که داخل یک آمبولانس فعالیت می کنند و وارد چرخه عملیات می شوند، تکنسین هستند.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: خلبانان صرفا به کار تخصصی خود که هدایت بالگرد هست فعالیت دارند و تا کنون برنامه ای برای آموزش این عزیزان اجرایی نشده است. این افراد به صورت تجربی در جریان کار ما قرار گرفتند، برنامه های همگانی حتی برای آموزش پلیس و رانندگان داریم. همانطور که می دانیم اولین کسی که در صحنه تصادف به محل می رسد راننده خودرو بعدی است. این اقدامات را برای مهمانداران هواپیما، مهمانداران قطار و.. نیز داریم که هنوز در تعداد بالا به مرحله اجرا نرسیده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.