کمبود ۱۲هزار نیرو در اورژانس کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیرحسین کولیوند در نشست خبری به مناسبت روز ملی اورژانس و فوریت‌های پزشکی که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، گفت: طی سال‌های گذشته سرعت خدمت رسانی اورژانس به بیماران و مصدومان افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین در گسترش مراکز خود توانسته‌ایم موفقیت‌های بیشتری داشته باشیم. امروزه پایگاه‌های اورژانس ما به ۳۳۰۰ پایگاه رسیده  است. همچنین از ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس، امروز به ۵۷۰۰ دستگاه رسیده‌ایم.

وی افزود: در گذشته موتورآمبولانس نداشتیم، اما اکنون ۳۳۰ موتور آمبولانس در ناوگان اورژانس کشور فعال هستند. تاکنون ۴۵ فروند بالگرد برای خدمات اورژانس هوایی فعال بودند که امروز کارهای استقرار بالگرد اورژانس در استان خراسان شمالی انجام شد و خرسندیم اطلاع دهیم که ۴۶‌امین پایگاه بالگرد اورژانس هوایی از امروز آغاز به کار می‌کند، با توجه به اهمیت تربیت نیروهای انسانی خانم در تیم های عملیات ویژه برای نخستین بار در دانشگاه‌های علوم پزشکی ۳۰ درصد از ظرفیت رشته فوریت‌های پزشکی از خانم‌ها هستند، همچنین پنج دستگاه شناور به ناوگان اورژانس کشور اضافه شده است، این دستگاه‌ها کار خدمات رسانی در آب‌های خلیج فارس را به خوبی انجام می‌دهند.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به گسترش آموزش خدمات فوریت‌های پزشکی گفت: در سطح مدارس با وزارت آموزش و پرورش قرار گذاشته‌ایم تا کلاس درسی برای فوریت‌های پزشکی و آموزش خود امدادی به دانش آموزان داشته باشیم. این گونه خدمات آموزشی سبب شد که برای حوادث چهارشنبه آخر  سال نیز اقدامات موفقی انجام دهیم. ارتقای مهارت تخصصی همکاران ما رو به افزایش است که توانسته کیفیت خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و رضایت مردم را افزایش دهد.

کولیوند با اشاره به خدماتی که اورژانس در انتقال مبتلایان به کرونا انجام داده است گفت: این خدمات وصف ناشدنی هستند، بسیاری از همکاران ما در این دوران به بیماری کرونا مبتلا شدند و تعدادی از آنها نیز شهید شدند. روحیه داوطلبی و جهادی که در این ایام در سازمان اورژانس شکل گرفت برگرفته از روحیه، ایثار، شهادت و از جان گذشتگی است.

وی با اشاره به برنامه‌های که برای تکمیل اورژانس ریلی کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: این طرح از شهر زنجان آغاز شد و امروز نیز پایگاه اورژانس ریلی دیگری در استان فارس افتتاح می‌شود، تاکنون ۴۵ فروند بالگرد در اورژانس هوایی فعال بودند، تاکنون ۳۲ هزار نفر توسط این بالگردها منتقل شدند که ۶۵ درصد آنها مستقیما به اتاق عمل اعزام شدند. همچنین خوشبختانه امروز اولین پرواز بال ثابت توانست یک بیمار تنفسی را از زاهدان به تهران منتقل کند. به این ترتیب هواپیماهای بال ثابت هوانیروز نیز به اورژانس هوایی ما اضافه شد. در نتیجه در صورتی که بیماری در هر نقطه‌ای از کشور لازم باشد برای گرفتن خدمت بیشتر به تهران بیاید، توسط این فروندهای بال ثابت به پایتخت منتقل خواهد شد.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به هدف گذاری ۵ ساله برای افزایش سرعت رسیدن اورژانس بر بالین بیمار تاکید کرد: هدفمان این بود که تا سال ۱۴۰۰ این زمان به شکل دقیق تعریف شود؛ در حال حاضر در تهران آمبولانس‌ها به طور میانگین ۱۴ دقیقه و موتور آمبولانس‌ها در ۱۰ دقیقه بر بالین بیمار حاضر می‌شوند. همچنین در جاده‌ها این زمان حدودا ۱۵ دقیقه و در شهرهای کوچک در کمتر از ۷ دقیقه برآورد می‌شود. خوشبختانه اکنون با استانداردهای جهانی مطابقت داریم و حتی یک سال از برنامه تعریف شده خود جلوتر هستیم که این موضوع با همکاری خوب پرسنل ما و وزارت بهداشت میسر شد.

کولیوند درباره وضعیت آمادگی نیروهای عملیات ویژه اورژانس اظهار کرد: حدودا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد نیروها را در قالب تیم عملیات ویژه تربیت کرده‌ایم که برای مقابله با حوادث وارائه خدمات هنگام حوادث بسیار پیچیده مانند حوادث تروریستی، رادیواکتیو و غیره آمادگی دارند. از این نیروها در بحران کرونا نیز استفاده کردیم. زیرا از نظر تجهیزات آمادگی‌های کامل را داشتند؛ تا جایی که طی ماه‌های گذشته برای انتقال بین بیمارستانی مبتلایان به کرونا نیز از این نیروها استفاده شد و تاکنون هیچ نارضایتی از آنها وجود ندارد.   این نیروها همواره آماده باش بوده و در حالی که ساعت شیفت‌های کاریشان بیش از وظیفه ذاتی ‌آنها است حتی به مرخصی هم نرفتند.

وی در خصوص سامانه مانیتورینگ کنترل آمبولانس ها، تصریح کرد: این سامانه برای تمامی آمبولانس‌ها فعال است و نگاهی کنترلی و نظارتی دارد که سبب ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سرعت در ارائه خدمات بوده است. با استفاده از این سامانه برای کنترل آمبولانس‌ها توانسته‌ایم در خصوص مسیریابی بهتر در شرایط ترافیکی نیز بهره جویی کنیم. سامانه MCMC نیز در این راستا به کمک سامانه AMC آمده است.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: از نظر منابع انسانی هنوز سازمان اورژانس کشور فقیر است، البته با همکاری معاونت توسعه وزارت بهداشت تاکنون درهر مجوز استخدامی که به وزارت بهداشت داده شده است درصدی نیز برای استخدام نیروها در اورژانس بوده است. همین الان حدودا ۱۲ هزار نفر نیرو کم داریم که البته ۱۲ هزار نیروی تحصیل کرده هم نداریم و با  افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها امیدواریم این مشکل نیز رفع شود. تربیت نیروی انسانی متخصص از اهداف ماست که نیروی با تجربه و تحصیلات داشته باشیم. البته این کمبودها با ایثارگری و روحیه جهادی که نیروهای فعلی ما دارند به شکلی پوشش داده می‌شود.

کولیوند تصریح کرد: گسترش اورژانس هوایی در سه فاز تعریف شده است، در فاز اول ۴۵ پایگاه، در فاز دوم ۵۵ پایگاه و در فاز سوم ۷۵ پایگاه اورژانس هوایی باید داشته باشیم که خوشبختانه فاز اول به اتمام رسیده است و فاز دوم نیز طی سه سال آینده تکمیل خواهد شد. در این شرایط تحریم و بی پولی ما برنامه ریزی خود را به شکلی پیش می‌بریم که به مشکل برنخوریم.

وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر خدماتی که اورژانس ارائه می دهد افزود: تحریم‌ها به ظالمانه ترین شکل خود رسیده‌اند، اما نتوانستند اثری بر کیفیت کار همکاران ما داشته باشند؛ البته در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات هستیم و برای تامین برخی اقلام و تجهیزات گرفتار تحریم‌ها هستیم اما تحریم‌ها نتوانسته‌اند عملکرد ما را تحت شعاع قرار دهند.   در بسیاری از زمان‌ها برای تعمیر آمبولانس های خود پشتیبانی لازم را دریافت نمی‌کنیم که از تکنیسین‌های دوره دیده برای تعمیر آمبولانس ها در کشورمان استفاده می‌کنیم و تلاشمان بر یادگیری این نکات توسط نیروهای ایرانی است، در حال حاضر آمبولانس یا امکان ترخیص نشده‌ای در گمرکات وجود ندارد، برخی از خودروهای ما از نظر تکمیل نبودن اسناد هنوز پلاک نشدند که با همکاری پلیس راهور این آمبولانس‌ها نیز مجوز تردد دارند تا مدارکشان تکمیل شده و پلاک شوند. همین موضوع سبب شده تا خدمت رسانی ما متوقف و یا حتی کم نشود.

رییس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر لزوم گسترش اورژانس بانوان خاطرنشان کرد: ما تیمی در قالب اورژانس بانوان نداشتیم در حالی که در دنیا یکی از دو تکنسین که بر بالین بیمار حاضر می‌شود، خانم‌ها هستند. از دو سه سال گذشته بر این موضوع تاکید کرده‌ایم و خوشبختانه به کار گیری نیروهای خانم در عملیات‌های فوریت پزشکی از شهر تهران با ۱۰ پایگاه آغاز شد.

کولیوند در خصوص چالش‌های کم بودن حقوق نیروهای شرکتی اورژانس گفت: ما همواره به دنبال این بوده‌ایم که در اورژانس کشور نیروی شرکتی نداشته باشیم و همه افراد یا به صورت قرارداد مستقیم با اورژانس یا به صورت رسمی به کار گرفته شوند. برخی امکانات رفاهی یا مواردی که حق همکاران ما است را مطالبه می‌کنیم و از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیر آن هستیم. البته در حال حاضر حقوق دریافتی نیروهای شرکتی اورژانس نیز قابل قبول است. برخی از شرکت‌های منابع انسانی داشتیم که به صورت حجمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داد می‌بستند که با دستورات ارائه شده این موضوع رفع شد. در حال حاضر همه همکاران ما از فروردین ماه امسال شامل افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا شدند هر چند این میزان هنوز کافی نیست و ارزش خدمات رسانی همکاران ما بیش از دستمزدی است که دریافت می‌کند.

وی افزود: اکنون ۷ هزار نفر همیار اورژانس آموزش دیده در کشور داریم، دو مدل همیار اورژانس داریم؛ نوع اول همکاران گروه پزشکی ما هستند که می‌توانند با گذراندن دوره‌های فشرده و کوتاه مدت مانند تکنیسین‌های اورژانس بر بالین بیمار حاضر شوند. در نوع دوم سایر رشته‌های غیر مرتبط پزشکی برای انجام کارهای غیر تخصصی مانند رانندگی، پشتیبانی، تعمیر و نگهداری و غیره به کار گرفته می‌شوند. شکل گیری همیار اورژانس در بسیج، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها در حال انجام است، سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها حداکثر همکاری خود را با سازمان اورژانس انجام می‌دهند، خدماتی که ما انجام می‌دهیم کاملا رایگان است و ارتقای این سیستم و خدمات برای همه دستگاه‌ها ارزشمند است.

رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در اورژانس هوایی حتی کار انتقال عضو نیز انجام می‌شود، تاکنون با انتقال اعضا از نقاط مختلف کشور به محل مد نظر حتی یک مورد ناموفق در عمل پیوند عضو نداشته‌ایم. این اقدامات به شکلی انجام شده است که عمل جراحی اهدا کننده و گیرنده عضو همزمان انجام می‌شود. متاسفانه تنها مشکل فعلی ما در اورژانس هوایی نبود بالگرد دید در شب است که سبب شده نتوانیم شب‌ها پروازی داشته باشیم. این موضوع نیز به دلیل وجود تحریم‌ها اتفاق افتاده، البته هم ارتش و هم سپاه درباره این موضوع در حال همکاری با ما هستند و حتی اقداماتی برای گسترش تجهیزات دید در شب انجام شده است. اما تا زمانی که به نتیجه نرسد نمی‌توانیم به شکل رسمی آن را اعلام کنیم.

به گزارش ایسنا کولیوند در پایان اضافه کرد: کارکنان عملیاتی و تخصصی اورژانس از تکنیسین‌های فوریت‌های پزشکی هستند، ۸۵ درصد این جمعیت تکنیسین‌ها هستند و در سایر گروه‌ها نیز به دلیل نیازهای در بخش ای تی، ترابری و غیره نیروهای با رشته‌های دیگر داریم، قرار است ۳۰ واگن اورژانس ریلی داشته باشیم و طرح جدیدمان اتوبوس ریلی است که با ایرانخودرو دیزل برای آن به دنبال همکاری هستیم. همچنین با همکاری راه‌آهن به فکر دایر کردن بیمارستان ریلی هستیم، روز اورژانس در تقویم ملی ثبت نشده است، رایزنی‌های مختلفی در این زمینه با وزیر ارشاد از چندین سال قبل انجام شده است، اما موافقت نشده است که یک روز را به عنوان روز اورژانس ثبت ملی کنیم. امیدوارم این همکاری برای ارج نهادن به خدمات نیروهای اورژانس انجام شود.

پایان پیام/

مطالب مشابه