مدیریت خون بیمار به بهینه‌سازی مصرف خون کمک می‌کند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، آزیتا چگینی گفت: مدیریت و ارزیابی کم خونی قبل و بعد از عمل جراحی، روش‌های استفاده از خون اتولوگ و بازگرداندن خون بیمار به بدن او، استفاده از استراتژی و روش‌های بیهوشی و ثابت نگه داشتن درجه حرارت مرکزی بدن و تکنیک‌های صرفه جویی در تزریق خون حین جراحی از جمله موارد مربوط به مدیریت خون بیمار است که سبب کاهش مصرف خون حین عمل جراحی می‌شود.

مدیر پروژه عملی سازی علم مدیریت خون بیمار در مراکز درمانی ادامه داد: واحد مدیریت مصرف خون بیمار در سازمان انتقال خون برای آموزش و فرهنگ سازی این هدف برنامه‌های مدونی دارد. این دفتر با تهیه مفاد آموزشی و آموزش پزشکان مشاور طب انتقال خون در سال جاری این هدف را دنبال می‌کند، در این برنامه انتشار مفاد آموزشی، اسلاید، جزوه، آموزش مدیریت خون بیمار با سیستم نرم افزاری و وبینار و آموزش پزشکان و پرستاران انجام می‌شود.

وی به آموزش پزشکان و متخصصان اشاره کرد و افزود: پزشکان مشاور طب انتقال خون در بیمارستان‌ها و ادارات کل انتقال خون طی برنامه آموزشی در موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون آموزش می‌بینند. پزشکان مشاور طب انتقال خون به صورت آزمایشی در چهار بیمارستان تهران و یک اداره کل انتقال خون مستقر شده و به انجام وظایف محوله مشغول شده اند و این برنامه در استان‌های مختلف کشور نیز در حال انجام است.

چگینی همچنین از تدوین راهنمای تعیین حداکثر میزان درخواست خون "فرآورده گلبول قرمز" براساس نوع عمل جراحی خبر داد و گفت: پزشکان با استفاده از این راهنما با توجه به میزان پیش بینی شده خونریزی حین عمل مناسب‌ترین آزمایش‌های درخواستی قبل از تزریق خون را تعیین می‌کنند، در این گزارش استفاده موثر از خون و فرآورده‌های آن، پرهیز از منقضی شدن تاریخ مصرف این محصولات، کاهش آزمایش‌های قبل از تزریق و کراس مچ " تعیین سازگاری خون اهدا کننده و مصرف کننده" غیر ضروری و افزایش کیفیت مراقبت از بیماران بستری نیازمند به خون و فرآورده‌های آن را از مزایای مدیریت خون بیمار و اجرای این راهنمای مصرف دانسته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مدیر پروژه عملی سازی علم مدیریت خون بیمار در مراکز درمانی در پایان اضافه کرد: مدیریت مصرف خون و زنجیره تزریق خون در بیمارستان‌های تحت پوشش این طرح به صورت دوره‌ای ارزیابی و بازدید و نتایج حاصل و موانع و مشکلات بررسی و راه حل‌های مناسب جهت پیش‌برد اهداف ارائه می‌شود و در دوره بعدی اقدامات اصلاحی مورد بازرسی قرار می‌گیرد، این فرآیند که از بازرسی بانک خون بیمارستان‌ها آغاز شده با طرح ملی هموویژلانس "نظام مراقبت از خون" کامل‌تر شد و اکنون مدیریت خون بیمار در بیمارستان‌ها در حال گسترش و ممیزی است. برای روز آمد سازی مدیریت مصرف خون در زمان اپیدمی کرونا درماه جاری وبینار مدیریت خون بیمار نیز با همین موضوع برگزار شد و به مدت ۱۸ روز ادامه داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.