به ایجاد معما و عدم شفافیت در عرضه واکسن آنفلوانزا پایان دهید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس آقازاده در نامه ای به اسحاق جهانگیری از انبار شدن طولانی مدت واکسن های آنفولآنزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد. متن نامه را در زیر بخوانید:

جناب آقای دکتر اسحق جهانگیری
معاونت محترم اول ریاست جمهوری

با سلام و احترام

از چندی پیش سازمان نظام پزشکی دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با نزدیک شدن به فصل پائیز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلونزا و کووید 19- هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده اند و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ 30/06/1399 بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلونزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است.

ولی متاسفانه اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است.

از یک ماه قبل سخن از خرید 10-15 میلیون دوز واکسن آنفلونزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت های دریافت کنندگان واکسن به میان آمد . مردمی که با اخبار صدا و سیما و اطلاعیه های وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به مراکز بهداشت و داروخانه ها مراجعه می کنند "افق بحث ما کشوری است و به سلامت مردم سراسر ایران فکر می کنیم" متاسفانه با جواب منفی روبرو می شوند.

در همین شرایط دکتر محسن عبداله زاده، دبیر کل انجمن شرکت های پخش دارو در تاریخ 03/07/1399 اعلام کرده اند : " 25 روز است واکسن وارد انبارهای شرکت های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند . " سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است ؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت و درمان اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است ؟

طبق خبر دیگری که در دست است شرکت بهستان پخش از انبار "تهران شرق" خویش ، در تاریخ 01/07/1399 تعداد 1500 دوز واکسن آنفلونزا را با روش "غیر نقدی " تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است.

البته نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از گروه هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود ، اما ، تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود.

آیا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلونزا هستند ؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است؟

این خبر ارائه واکسن از سوی شرکت بهستان پخش به مجلس شورای اسلامی، با خبر منتشره از سوی آقای دکتر محسن عبداله زاده تناقض دارد، چرا که یک شرکت پخش اقدام به توزیع واکسن کرده است. سوال دیگر این است که چرا باقی مانده واکسن موجود در انبارهای شرکت های پخش، مطابق با پروتکل اعلام شده و در اولین فرصت و در اسرع وقت توزیع نمی شود؟

سازمان نظام پزشکی چنانچه از قبل نیز اعلام کرده است پزشکان، کارشناسان و کلیه فعالین عرصه سلامت مردم در "بخش خصوصی" را نیز از گروه های واجد اولویت در دریافت واکسن دانسته و دو بازوی قابل اعتماد برای توزیع عادلانه و بهداشتی واکسن را متذکر می گردد، اول سیستم بهداشت و درمان شامل خانه های بهداشت، مراکز بهداشت، بیمارستان های دولتی و ... و دوم کلیه داروخانه های مجهز به زنجیره سرد که با وارد کردن کد ملی دریافت کننده واکسن، اقدام به تحویل آن خواهند کرد.

از مسئولین محترم اکیداً خواستاریم به این ایجاد معمّا و عدم شفافیت پایان بخشیده و هر چه سریعتر به منظور جلوگیری از حدّت و شدّت اپیدمی آنفلونزا، و نیز جلوگیری از اتلاف واکسن ها "که با سرمایه ملی تهیه شده است" اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

دکتر عباس آقازاده
رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.