اپتومتریست‌ها عضو جدایی ناپذیر خدمت داوطلبانه به مردم مناطق محروم هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ناصر صادق‌پور در آستانه برگزاری وبینار اپتومتری ویژه روز جهانی بینایی با عنوان پیشگیری از آسیب‌های بینایی که فردا "چهارشنبه، ۱۶ مه" برگزار می‌شود بر نقش سازمان‌های مردم نهاد در توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات سلامت بینایی تاکید کرد و گفت: یکی از این سازمان ها، سازمان‌هایی هستند که توسط گروه‌های مختلف مردم در رشته‌ای خاص تشکیل شده و به صورت تخصصی اقدام به ارائه خدمات در راستای اهداف تعریف شده می‌کنند.

وی افزود: در ایران این تشکل‌ها به نام سمن معروف شده اند که همان سازمان‌های مردم نهاد هستند. معمولا این تشکل‌ها بودجه دولتی ندارند و هزینه خدمات رسانی توسط افراد خیر و یا شرکت‌های تجاری به عنوان حامی این سازمان‌ها تامین می‌شود، در رسته خدمات بهداشتی و درمانی نیز سازمان‌های مختلفی در دنیا و در کشور ما وجود دارند که اکثرا تحت عنوان درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌های خیریه فعالیت می‌کنند. در چند سال اخیر نیز گروه‌هایی تشکیل شده اند که برای خدمات رسانی بیشتر و بهتر در مناطق کمتر توسعه یافته حضور پیدا کرده و نسبت به ارائه خدمت در نقاط مختلف کشور اقدام می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران ادامه داد: ارائه خدمات بینایی و سلامت چشم نیز جزئی از این خدمات بوده است، البته این نوع خدمت رسانی شاید از مدت‌ها پیش در کشور رایج بوده، اما در وسعتی محدودتر بوده است. در سال‌های اخیر، اما این حرکت شتاب بیشتری گرفته و به صورت متمرکز و غیر متمرکز در حال انجام است، منظور از متمرکز هدایت و اعزام گروه‌های داوطلب از تهران و غیر متمرکز اعزام داوطلبین از مراکز استان‌ها و یا حرکت‌های خودجوش همکاران ما در خود شهرستان‌های نقاط کمتر توسعه یافته است.

صادق‌پور گفت: در حال حاضر این خدمات از سطح غربالگری بینایی توسط اپتومتریست‌ها تا انجام عمل‌های جراحی پیشرفته چشم توسط متخصصان چشم پزشکی داوطلب در مناطق محروم و دور افتاده کشور ارائه می‌شود، آمار این قبیل خدمات حاکی از استقبال مردمی است و این نشان دهنده نیاز به این نوع ارائه خدمت در مناطق محروم و دور افتاده است، اپتومتریست‌ها عضو جدایی ناپذیر و ثابت در خدمت داوطلبانه به مردم مناطق محروم و دور افتاده هستند، در سال‌های گذشته گروه‌های بسیاری سازماندهی شده و با استفاده از تجهیزات کامل به این مناطق اعزام شده اند.

وی اظهار کرد: ارائه خدمات سلامت بینایی اعم از غربالگری بینایی، تعیین نمره عینک، ساخت رایگان عینک، انجام عمل‌های تخصصی چشم در کانتینر‌های متحرک و مجهز به اتاق عمل توسط متخصصین چشم، با کمک و همکاری بخش‌های مختلف تخصصی انجام شده است، در یکی از آخرین اعزام‌ها در دی ۹۸ و قبل از بحران کرونا، گروه سفیران نور که وابسته به کمیته پیشگیری از نابینایی انجمن علمی اپتومتری ایران است با همکاری گروه خادمیاران رضوی، در استان سیستان و بلوچستان حضور یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران در پایان اضافه کرد: در این ماموریت، طی سه روز تعداد ۸۰۰ نفر از ساکنان مناطق محروم منطقه زابل مورد غربالگری بینایی قرار گرفته و ضمن تجویز عینک مناسب و یا ارجاع به مراکز تخصصی چشم پزشکی جهت انجام عمل جراحی، برای ۲۲۰ نفر از طرف همکاران اپتومتریست عینک رایگان ساخته و توزیع شد، این خدمات کمک زیادی به ارتقاء سطح سلامت بینایی در کشور می‌کند. شرایط کرونا و تحریم‌ها و محدودیت‌های بودجه‌ای دولت و نیاز گروهی از مردم، از جمله عواملی است که ضرورت همبستگی ملی و ارائه اینگونه خدمات را دو چندان می‌کند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.