نمی‌توانیم از ضرورت سرمایه‌گذاری سلامت روان در مقیاس وسیع چشم پوشی کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، هفته سلامت روان "۹ تا ۱۵ اکتبر" همه ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی و در بسیاری از کشورهای عضو این سازمان برگزار می شود و بر این اساس شعار سال جاری میلادی ۲۰۲۰ برای هفته سلامت روان «سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر،دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا» تعیین شده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۱۰ اکتبر "۱۹ مهر ماه" روز جهانی سلامت روان با بیان اینکه پرداختن به سلامت روان برای دستیابی به پوشش سلامت جهانی نقش اساسی دارد افزود:‌ دیگر نمی‌توانیم از ضرورت سرمایه‌گذاری سلامت روان در مقیاس وسیع چشم پوشی کنیم.

وی در این پیام تصریح کرد:‌ در سراسر جهان نزدیک به یک میلیارد نفر با اختلال روانی زندگی می کنند. هر ۴۰ ثانیه یک نفر از خودکشی می میرد و اکنون افسردگی علت اصلی بیماری و ناتوانی در کودکان و نوجوانان شناخته می شود، حتی پیش از کووید۱۹ نیز همه اینها درست بود. اکنون شاهد پیامدهای همه گیری بر سلامت روان مردم هستیم و این تازه شروع آن است. در صورت اقدام نکردن، سلامت بسیاری از گروه ها از جمله افراد مسن، زنان، کودکان و افرادی که در حال حاضر دارای شرایط خاص سلامت روان هستند، به صورت قابل توجهی موقتا یا طولانی مدت در معرض خطر است.

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت:‌ پرداختن به سلامت روان برای دستیابی به پوشش سلامت جهانی نقش اساسی دارد. سزاوار است به آن متعهد باشیم. تعداد بسیار کمی از افراد به خدمات با کیفیت سلامت روان دسترسی دارند. در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​، بیش از ۷۵ درصد از افرادی که دارای شرایط خاص سلامت روان هستند هیچ درمانی نمی گیرند. و به طور کلی، دولت ها به طور متوسط ​​کمتر از دو درصد بودجه سلامت خود را صرف سلامت روان می کنند. این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند.

گوترش ادامه داد: دیگر نمی توانیم از ضرورت سرمایه گذاری سلامت روان در مقیاس وسیع چشم پوشی کنیم. اکنون باید در کنار یکدیگر همکاری کنیم که مراقبت های با کیفیت سلامت روان را برای همه نیازمندان فراهم کنیم تا امکان بهبودی و بازیابی سریعتر از بحران کووید۱۹ را داشته باشیم.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز طی پیامی به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت روان گفت: هفته سلامت روان امسال به گونه ای آغاز شده که جهان در موج سوم شیوع کرونا قرار دارد، ویروسی که جهانیان را درگیر و بیش از هر چیز سلامت روان افراد را نشانه گرفته است. اما آنچه بیش از هر چیزی در این ایام حائز اهمیت است حضور مدافعان سلامت در سطح جامعه و نقشی که در کاهش تبعات جسمی و روانی این بیماری ایفا کردند.

وی اظهار کرد: شعارهای هفته سلامت روان امسال به گونه ای انتخاب شده که هر یک به عوامل موثر بر سلامت روان در سطح جامعه و بخصوص ایام بحران کرونا اشاره دارد. از جمله این عوامل می توان به تبیین زیرساخت های لازم برای افزایش سلامت روان در شرایط پساکرونا، نقش متخصصین و مدافعان سلامت و تعهد کاری این افراد در کمک به بیماران، اهمیت سرمایه گذاری در بحث سلامت روان توسط دولتمردان و ارگان های تاثیرگذار، نقش نظام مراقبت های بهداشتی در ارتقاء سلامت روان، رسانه ها و انگ زدایی از بیماری و نقشی که بیمه می تواند در دسترسی بیشتر افراد به خدمات روان شناسی و مشاوره افراد ایفا کند،‌ اشاره کرد.

حاتمی گفت: با وجودی که انتظار می رفت بعد از موج دوم کرونا به دوران پسا کرونا وارد شویم، با شیوع بیشتر در موج سوم بیماری قرار داریم و مسائل این دوره متفاوت از دوره های قبل است. نقش رسانه ها در تعاملات انسانی و پیشبرد اهداف جامعه اهمیتی روزافزون یافته، با این وجود مسائلی نیز به همراه خود داشت از جمله کاهش ارتباط فیزیکی افراد، همدلی و عوامل موثر بر ارتباطات انسانی. از طرفی با گروهی از پرستاران، پزشکان و بطور کلی مدافعان سلامتی مواجه هستیم که با تاب آوری خود تا کنون توانسته اند خدماتی انسانی به سطح کشور و بیماران ارائه دهند اما این گروه نیز آسیب پذیرند و با تداوم بیماری نیاز این گروه به خدمات روان شناختی و مشاوره بیش از پیش اهمیت دارد. همچنین خانواده هایی که در سوگ بیماران خود قرار دارند، مراسم سوگواری نداشته اند و آسیب پذیر می باشند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: در شرایط حاضر با شیوع بالای اختلالات خلقی و اضطرابی در سطح کشور مواجه هستیم و این بدنبال تداوم بیماری و کاهش اثربخشی فاکتورهای درمانی ناگزیر ایجاد شده است. از این رو نقش خدمات روان شناسی و مشاوره بمنظور ورود به خانواده ها بعنوان بعد کوچکی از جامعه در ارگان ها، نهادها، نظام های گوناگون از اهمیتی بالا برخوردار است.

وی اظهار کرد: تداوم شیوع بیماری کرونا، همه گیری آن، نقش عوامل روان شناختی در مدیریت بیماری و نقشی که روان شناسان و مشاوران در ایام بحران کرونا در مدیریت عوارض روانی این بیماری ویروسی ایفا کردند، لزوم توجه به مسئله سلامت روان را بیش از پیش یادآور می سازد و از درخواست می شود ستاد ملی مقابله با کرونا هرچه زودتر، ستاد ویژه مقابله با عوارض کرونا را تحت مسئولیت و نظارت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تشکیل دهد، بحث سلامت روان را به عنوان یک اولویت فرهنگی در بودجه سال ۱۴۰۰ پیش بینی و مساله غربال گری و تهیه شناسنامه سلامت روان برای تمام مردم در دستور کار دولت قرار گیرد.

حاتمی گفت:‌ تدوین بسته های آموزشی سبک زندگی، خود مراقبتی روانی و ارتقا سلامت روان در دستور کار دولت قرارگیرد، رسانه ملی بحث سواد سلامت روان را در دستور کار تمام شبکه ها قرار دهد، ارگان‌ها و نهادها موضوع آموزش کارکنان را در مقابله با عوارض روانی کرونا برای همه همکاران اجباری و در نهایت دولت و ‌مجلس شورای اسلامی طرح مهم و راهبردی پیشگیری، ارائه شده توسط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور تحت عنوان "هشتاد بیست" را در دستور کار خود قرار دهد و طرح های راهبردی پیشنهادی از جمله "طرح روان شناس خانواده" و "روانشناس مدرسه" نیز در ایام کرونا ضروری به نظر می رسد.

به گزارش ایرنا همزمان با فرارسیدن هفته سلامت فهرست عناوین روزهای این هفته نیز شامل جمعه ۱۸ مهر نقش زیرساخت های سلامت روان در شرایط کرونا و پساکرونا، شنبه ۱۹ مهر متخصصین متعهد، مدافعین سلامت، یکشنبه ۲۰ مهر سیاستگذاران آگاه، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان، دوشنبه ۲۱ مهر نقش نظام مراقبت های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان، سه شنبه ۲۲ مهر مشارکت سازمان های مردم نهاد، در ارتقاء سلامت روان جامعه، چهارشنبه ۲۳ مهر نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی، پنجشنبه ۲۴ مهر  بیمه مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان اعلام شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.