آزمایش کرونا را به ۴۰ هزار نفر در روز افزایش می‌دهیم و مخارج آن را تامین می‌کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» عصر دوشنبه در جلسه مدیران وزارت بهداشت و متخصصان کرونا، گفت: هدف من از این جلسه آن بود که با عزیزان خود تبادل نظر داشته باشیم و پرونده‌ای هشت ماه را ورق بزنیم. روزهای سختی پیشروی ما بود و موج مهلک‌تری از این ویروس روبه‌رو ما است و باید با آن مقابله کنیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه برمبنای نگاه بدبینانه معلوم نیست این بیماری تا چه زمانی ادامه دارد، اظهار کرد: اگر واکسن موثری به وجود آمد یا درمان موثری ایجاد شد، شرایط دیگری است ولی مبنا بر این باشد که همچنان امسال و حتی سال دیگر با این مشکل روبه‌رو باشیم.

برای مبارزه با کرونا سبک زندگی را تغییر دهیم

روحانی با طرح این پرسش که در شرایط کنونی برای مقابله با کرونا چه باید کرد، تصریح کرد: کار اصلی تغییر سبک زندگی است. هر درمان و راه‌حل دیگر پیشروی ما باشد که به جای خود ممکن است، موثر باشد اما اساس مساله، تغییر سبک زندگی است یعنی همه باید باور کنیم شرایط سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ با شرایط سال‌های پیش متفاوت است.

وی با بیان اینکه بعضی از مردم می‌گویند ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تا چند روز و هفته دیگر است، خاطرنشان کرد: مبنا بر این باشد تا دو سال دیگر با این مشکل مواجه هستیم. اینکه بخواهیم عروسی بگیریم باید سبک قبلی را کنار بگذاریم. اگر با سبک قبل بخواهیم مجلس شادمانی بگیریم، شدنی نیست. همه باید بپذیریم و قبول کنیم. نمی‌شود در سالن جمع شویم. سبک و سیاق قبلی در حسینیه و مسجد برای عزاداری ممکن نیست. شرایط مسافرت و رفت‌وآمد با گذشته متفاوت است.

رییس جمهوری با بیان اینکه تا جایی که ممکن است باید از خدمات الکترونیکی استفاده شود، گفت: هر دستگاه دولتی باید خدماتش را الکترونیکی و غیرحضوری ارائه کند انجام شود اگر اداره‌ای فردی را حضوری احضار کند، جریمه خواهد شد و ممکن است با انفصال از خدمت تا چند ماه روبه‌رو شود.

روحانی، شرایط امروز کشور را با گذشته متفاوت دانست و قانع کردن مردم را مهم‌ترین مساله توصیف کرد.

وی به پیشرفت های کشور در حوزه پزشکی و درمان، دارو و ساخت تجهیزات اشاره کرد و افزود: مقالات متخصصان ایرانی در دنیا مطرح هستند و بخش پزشکی ما در دنیا حرف برای گفتن دارد.

رییس جمهوری افزود: اقدام رهبری برای مدنظر قرار دادن مصوبات ستاد ملی کرونا برای همه ما درس بزرگی است و مردم باید به بزرگان بخش پزشکی اعتماد کنند و آنچه که می‌گویند را به عنوان مرجع مورد نظر قرار دهند.

دین و علم برای مبارزه با کرونا کنار هم قرار گرفتند

روحانی قرار گرفتن دین، علم، تخصص، مناسک دینی و امور بهداشتی در کنار هم را از نقاط قوت کشور در مبارزه با شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و گفت: دین و علم در موضوع مبارزه با کرونا کنار هم قرار گرفتند و از هم فاصله نگرفتند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اگر مراجع عظام تقلید و رهبری به ستاد ملی کرونا کمک نمی‌کردند، خیلی مشکل پیدا می کردیم، ادامه داد: همه یک صدا در این کشور حرف زدند که مساله مهمی است.

روحانی با اشاره به این موضوع که متخصصان و بزرگان پزشکی ما با لحن واحدی صحبت نمی‌کنند خطاب به متخصصان علوم پزشکی کشور گفت: خواهش می‌کنم با ادبیات واحد با مردم صحبت کنیم و نگاه‌ها و لحن‌ها را به هم نزدیک کنیم.

وی تصریح کرد: ضمن هشدار به مردم و بیان عواقب بیماری کرونا، نباید ترس و واهمه ایجاد کنیم و بشارت و انذار باید کنار هم باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید خبر خوشایند و ناخوشایند را با هم به مردم بدهیم، گفت: اگر به شکل بی رویه به مردم هشدار دهیم ممکن است این هشدارها برای مردم عادی شوند و بیان خطرات بیماری باید به موقع، به اندازه و با فاصله معین و با زبان های مختلف باشد.

وی با تاکید بر این موضوع که ادبیات مورد استفاده برای هشدار به مردم درباره بیماری باید از یک منشاء واحد سرچشمه بگیرد، گفت: هشدارها را با تعبیرات مختلف برای مردم باید بیان کنیم. مهم آن است که مردم برای همراهی با سیاست‌های ستاد ملی کرونا قانع شوند.

مردم بدانند وضع جریمه برای کمک به آنهاست

روحانی با بیان اینکه در هر کاری مردم با ما همراه نباشند موفق نمی‌شویم، گفت: اگر جریمه می‌گذاریم مردم باید بدانند برای کمک به آنهاست و این جریمه‌ها برای ۱۰ درصد و ۱۵ درصدی است که به دستورالعمل های بهداشتی توجه ندارند.

رییس جمهوری تصریح کرد: این طور نیست که برای گرفتن جریمه از مردم کیسه دوخته باشیم و ما می‌خواهیم همه مردم توجه کنند و بپذیرند که شرایط امروز کشور ما با دیروز متفاوت است و این شرایط ممکن است ماهها پیش روی ادامه داشته باشد.

روحانی اهمیت پیشگیری را یادآور شد و افزود: همه باید از ماسک استفاده و فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت عمومی را مراعات کنند.

وی با اشاره به اهمیت نوع و نحوه تغذیه، روحیه و ورزش در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا گفت: عوامل موثر برای پیشگیری را رعایت کنیم تا مبتلا نشویم.

رییس جمهوری گفت: اگر هم کسی مبتلا شد همه تلاش ما باید این باشد که به بستری شدن بیمارستان نیانجامد زیرا خود بیمارستان می‌تواند باعث گرفتاری بیشتر بیمار شود. حتی‌الامکان باید پرهیز کنیم و در این محیط وارد نشویم و این بسیار مهم است.

زنجیره انتقال کرونا را متوقف کنیم

روحانی گفت: با بیان اینکه ما باید این زنجیره را متوقف کنیم، اظهارداشت: زنجیره به این معناست که اگر متوجه شدیم یک فردی به این ویروس مبتلاست -که اطمینان آن هم به وسیله همین تست است- و مطمئن شدیم که این فرد گرفتار این ویروس شده است باید بلافاصله افرادی از جمله خانواده، دوست، نزدیکان و افرادی که با او تماس نزدیک داشتند، را جمع کنیم.  

وی افزود: البته به این معنی است که زمانی که مشخص می‌شود یک نفر بیمار است به دنبال آن برویم و ۲۰ - ۳۰ نفر را دعوت و احضار کنیم.

رییس جمهوری عنوان کرد: ممکن است با علایم ظاهری متوجه شویم که آنها گرفتار این بیماری شده‌اند اگر هم نیاز به انجام تست داشته باشند که آنها را تست می‌کنیم. بنابر این در اینجا لازمه‌اش این است که ما تست را گسترش دهیم. برای گسترش دادن تست، باید هم کیت‌های ما آماده باشد و هم در پروسه‌هایی در اینکه کیت به تشخیص برسد، این پروسه‌ها باید صنعتی باشند نه دستی.

وی با بیان اینکه اکنون به‌گونه‌ای است که فرد باید مورد به مورد تست انجام بدهد، اظهار داشت: ممکن است امکاناتی در اختیار باشد که ۱۰۰ یا ۲۰۰ مورد با هم این تست انجام بگیرد. امکاناتی که ما نیاز داریم این است که در بخش تست و در آزمایشگاه، آزمایشگاه‌های ما را تکمیل کنیم. حتی تست‌های جدیدی که دکتر نمکی هم مطرح کردند و ما هم موافقت کردیم برای اینکه ۲۰ -۳۰ میلیون یا هر مقداری که کیت نیاز هست را خریداری کنیم و بیاوریم.  

رییس جمهوری تاکید کرد: من اینجا این مطلب را هم عرض می‌کنم که ما در اینجا هیچ محدودیتی برای وزارت بهداشت نداریم. اگر وزارت بهداشت گفت کیت‌های جدید نیاز است، ما باید ۲۰، ۳۰، ۴۰ میلیون کیت خریداری کنیم. البته آقای نمکی عنوان کرد که ۳۰ میلیون کیت و من گفتم در ابتدا ۲۰ میلیون خریداری کنیم، ولی هر مقدار که نیاز است ما خریداری می‌کنیم.

روحانی افزود: مردم عزیز بدانند مشکلات اقتصادی و ارزی ما به این معنا نیست که اگر در یک موردی ضرورت بود، مانند موردی که وزیر بهداشت برای مساله واکسن نیازمند بود، گفت ما باید این مقدار پول بدهیم و ممکن است این پول از دست ما برود و ما به واکسن هم نرسیم و ما قبول کردیم و گفتیم اگر شما می‌گویید ما قبول می‌کنیم.

وی تصریح کرد: درست است که ما در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار داریم اما در موارد ضروری و لازم برای مبارزه با این ویروس با همه توان در خدمت مردم خواهیم بود. بنابراین ممکن است کیت‌های ما تغییر کند، و کیت‌های جدید در اختیار قرار بدهیم.

رییس جمهوری گفت: اگر یک نفر مبتلا بود و ما رفتیم به‌دنبال درمان این یک نفر و آن حلقه اطرافش را رها کردیم، اینگونه می‌شود که نفر دوم، سوم و نفر دهمی را که باید ببینیم و به وی بگوییم که در خانه یا در هر کجا قرنطینه شود این می‌ماند و ۱۰ تا ۲۰ روز بعد که خودش گرفتار شد می‌آید، و دورانی که بخشی از بیماری را گذرانده و ناچار هستیم وی را بستری کنیم.

روحانی افزود: در بستری هم مسائلی هست و اینطور نیست که هر فردی بستری شد، نجات پیدا کند و مشکلاتی که بیمارستان وجود دارد.

رییس جمهوری گفت: بنابراین، این مساله اول ما است. من این را منظم و مرتب و شاید ۱۵- ۲۰ مرتبه در ستاد گفته‌ام در جلسه‌ای هم که پنجشنبه‌ها با روسای کمیته‌ها داریم هم این را مطرح کرده‌ام که این مساله باید به عنوان اهمیت یک ما مطرح شود.  

روحانی ادامه داد: هر فردی که مبتلا بود بلافاصله خانواده، دوستان نزدیک او، و آنهایی که در روزهای اخیر با او در ارتباط بودند آنها را فرابخوانیم و آنهایی که مورد نیاز هست بلافاصله قرنطینه شوند.

رییس جمهوری گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد امکانات لازم از لحاظ فضای مجازی و سایبری در اختیار داریم که طرف را کنترل کنیم ما هم مجازاتی را گذاشتیم یعنی برای فردی که قرنطینه باشد اگر مراعات نکند از منزل خارج بشود جریمه ۲۰۰ هزار تومانی اعمال می شود.

روحانی افزود: مقرراتی که وضع می‌شود هم باید اجرایی و عملیاتی بشود و هم ما باید دنبال کنیم و گرنه روی کاغذ بماند پیش نمی‌رود و به نتیجه نمی‌رسیم اولین قدمی است که باید برداریم به تعبیری که بیماران به بیمارستان نرسند افرادی که مبتلا هستند سریعتر و در مراحل اولیه بتوانیم تشخیص بدهیم.

وی اظهار داشت: باید بتوانیم درمان را به صورت سرپایی باشد اگر در این مرحله موفق بودیم مبتلا اضافه می‌شود تشخیص ما بالا می‌رود و ممکن است در روز به جایی ۴ هزار، ۱۰ هزار نفر تشخیص بدهیم. اشکالی ندارد ولی از آن طرف مرگ و میر کم می شود.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: به آن فاصله ای که ما می‌گوییم بین دو خط یعنی خطی که نشان می دهد ابتلا چقدر است یا خطی که فوتی را نشان می‌دهد فاصله این دو خط  بیشتر می‌شود. این به معنای موفقیت برای ماست بنابر این مردم نباید بترسند از این که بیاییم اعلام کنیم تعداد مبتلایان از چهار هزار نفر به هشت هزار نفر رسیده است. این مهم نیست ولی از آن طرف مهم است که اگر فوتی جدید ۲۰ نفر بود و اگر ۲۵۰ نفر شد و یا ۳۰۰ نفر شد این معنای آژیر خطر برای ماست.

روحانی تاکید کرد: همه ما باید به میدان بیاییم برای حل و فصل این موضوع در این همین جلسه هم گفتم قبلا در ستاد ملی هم گفتم برای این کار تست روزانه وزارت بهداشت ۲۵ هزار تست انجام  می‌دهند یعنی تست پی سی آر انجام می دهند ما گفتیم ۱۰ هزار  یگر اضافه کنند از همین جا اعلام می کنم به جای ۱۰ هزار ۱۵ هزار یعنی ۲۵ هزار ۴۰ هزار تست در روز بشود و این ۱۵ هزار را متعهد هستیم که منابع آن را تامین بکنیم.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های  اساسی ما این  است که سریعتر به تشخیص برسیم و سریعتر طرف ایزوله و قرنطینه کنیم نیاز به بیمارستان را کم بکنیم برای این که ما ان شاءالله بتوانیم با مرگ و میر فاصله بگیریم کاری که دارد انجام می‌شود. ایرنا

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.