کمبود مقطعی داروی انسولین مربوط به نوع قلمی آن است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدمحمد پاک مهر در رابطه با کمبود انسولین در کشور، گفت: حدود  یک ماه پیش در کمیسیون بهداشت و درمان با حضور رئیس سازمان غذا و دارو جلسه‌ای جهت بررسی وضعیت دارویی کشور برگزار کردیم که موضوع انسولین نیز مورد بررسی قرار گرفت. کمبود مقطعی داروی انسولین مربوط به نوع قلمی بوده و نمونه ویال آن  به وفور در بازار یافت می شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: در گذشته انسولین‌ها به صورت ویال انسولین رگولار و NPH در اختیار بیماران دیابتی قرار می گرفت که پس از آن نمونه قلمی وارد بازار شد که تزریق دارو را برای بیماران دیابتی تسهیل می‌کرد. رضایت بالا از این نمونه انسولین موجب  افزایش استقبال بیماران شد که تا حدودی به واردات وابسته بود که به دلیل تحریم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

وی افزود: کمبودهای مقطعی تنها در مورد انسولین قلمی است، با توجه به شایعه‌های اخیر در خصوص قاچاق دارو به کشور‌های همسایه، جو روانی بر جامعه حاکم شده که با کمبود شدید انسولین مواجه هستیم در حالی که این کمبود مقطعی تنها مربوط به نمونه قلمی بوده و ویال انسولین به اندازه مورد نیاز در کشور وجود دارد. همانطور که رئیس سازمان غذا و دارو هم در مصاحبه اخیر خود گفت تلاش می‌کنیم تا کمبود دارو به ویژه در خصوص انسولین قلمی رفع شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت پاکمهز در پایان گفت: 10 درصد جمعیت کشور را بیمار دیابتی تشکیل می‌دهند، متعقدم موضوع قاچاق دارو به کشورهای دیگر هم در احساس کمبود انسولین بی تاثیر نبوده و جمعیت بیمار دیابتی نیازمند به داروی انسولین را با نگرانی مواجه کرده است، از این رو برای بررسی وضعیت دارویی کشور و اتخاذ تصمیم مناسب جهت رفع کمبود های دارویی، جلسه‌ با حضور رئیس سازمان غذا دارو را در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار خواهیم داد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.