لزوم نظارت جدی بر اعمال محدودیت سفری
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا زالی در این دیدار ضمن تکریم مقام شهدای مدافع سلامت برای تمامی فعالان عرصه بهداشت و درمان کشور آرزوی توفیق روزافزون و کامیابی کرده و با اشاره به حضور روسای دانشگاه‌ها به نیابت از پیشقراولان سلحشور مدافع سلامت در این نشست، گفت: انشاءالله این دیدار بزنگاه مناسبی برای رفع مشکلات باشد و با آسیب شناسی آنچه تاکنون در مقابله با کرونا در کشور صورت گرفته، بتوانیم درس آموخته‌های نوینی با نگاهی مبتکرانه و خلاقانه در فراسوی مقابله با این چالش بزرگ قرن داشته باشیم.

ضرورت بازآرایی نوین دستگاه‌ها در مقابله با کرونا

زالی با اشاره به جایگاه ویژه و خاص ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، آرایشی که در برخی از دستگاه‌های اجرایی وجود دارد متناسب و در اقتضای با سختی و صعوبت این بیماری منحوس نیست، بنابراین بازآرایی نوین دستگاه‌های مربوطه و ایجاد یک آرایش نوین جنگی در مقابله با کرونا ویروس لازم است.

وی در ادامه گفت: طبیعتا اگر به دستور ریاست جمهوری وظایفی برای تمامی دستگاه‌های ذیربط تبیین شود و با نگاه دیده ورانه و ممیزی ستاد ملی مقابله با کرونا وظایف تمام این دستگاه‌ها احصا شود؛ اگر احیانا کاری غیرمتعهدانه توسط دستگاهی صورت گیرد می‌تواند مکانیسم‌های مناسبی برای آنها اعمال شود.

ایجاد پنجره‌های واحد غیردیوان‌سالارانه در مبادی اجرایی و تصمیم گیری

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد پنجره‌های واحد غیردیوانسالارانه در برخی مبادی اجرایی و تصمیم گیری شد که می‌تواند راهگشای مشکلات در مواردی نظیر بانک مرکزی، وزارت صمت و گمرک باشد.

ضرورت تدوین آیین نامه جامع پاسداشت مدافعان سلامت

نیاز به  یک آیین نامه جامع پاسداشت مدافعان سلامت از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا که در برگیرنده همه وجوه و مولفه‌های معیشتی، تشکیلاتی، رفاهی و تسهیلاتی باشد از دیگر نکات مطرح شده توسط زالی بود.

وی با تاکید بر این که امروز در جنگ تمام عیار با ویروس کرونا به نیروهای آفندی نوین و تازه نفس با طراوت و نشاط برای این مقابله سهمگین نیاز است گفت:  فرایندهای متعارف موجود در جذب نیروی انسانی با  کندی روبروست و نیازمند این هستیم که یک بسته استخدامی کاملا متفاوت از سلوک فعلی اداری طراحی شود.

تغییر الگوی مشارکت بیمه‌ها

به گفته زالی آنچه امروزه از بیمه ها مستفید می‌شود بحث تجمیع حداکثری نیست. بنابراین الگوی مشارکت بیمه‌های تکمیلی و پایه باید تغییر کند و شکل متفاوتی بگیرد تا اسلوبی نوین از بیمه‌ها را در این مشارکت داشته باشیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه تصریح کرد: شاید از این پس ایجاد یک فدرالیسیم منطقی هوشمندانه مبتنی بر ملاحظات بومی در اعمال ملاحظات مقطعی در مجموعه استانها لازم باشد به شرطی که چارچوب‌های اصولی آن از سوی ستاد ملی ترسیم و تبیین شود و موجب افزایش اعتماد به نفس مدیریتی در محیط شود.

وی با بیان اینکه در تصمیمات کرونا باید از یک داینامیسم مدیریتی برخوردار باشیم، خاطرنشان کرد:  این امر به معنای تزلزل مدیریتی نیست، کرونا یک بیماری چند وجهی بسیار ملون است که می‌تواند تغییرات مختلفی ایجاد کند. بنابراین تصمیمات مقطعی مثل برخی محدودیت‌های اجتماعی و خدمات مدنی و از این قبیل طبیعتا گذراست و باید به شکلی در هر استان یا ستاد آن استان مراقبت شود که ریتم اقتصادی مخدوش نشود.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور گردشی کارکنان در برخی از مشاغل اشاره کرد که می‌تواند چاره ساز باشد و گفت: در برخی از مشاغل در شهرهای بزرگ می‌توان به نوعی شیفت بندی کرد که گروه‌هایی که در مواجهه مستقیم با ارباب رجوع نیستند به شیفت شب منتقل شوند. نوبت بندی به  نحوی صورت گیرد که شاهد کاهش حضور کارکنان بدون ایجاد اختلال در کارها باشیم.

 لزوم شکل گیری تجارت الکترونیک

 وی با ذکر این مطلب که ۴۵ شهر کشور در حال حاضر در شرایط کاملا بحرانی به سر می برند، تاکید کرد: اگر تمام راهبردهای محدودیت سازی و کنترلی خود را روی این شهرها معطوف کنیم، حتما می‌تواند نقطه قوتی برای ما محسوب شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دگردیسی در راهبردهای سلبی یعنی ایجاد راهبردهای سلبی و قهری را ضروری برشمرد و گفت: به نظر می رسد که یک اسلوب جدیدی از نحوه راهبردهای ما در ستاد ملی باید مورد توجه قرار گیرد.

زالی با تاکید بر لزوم شکل گیری خدمات دیجیتالی به خصوص در حوزه تجارت افزود: اگر امروز تجارت الکترونیک را برای مایحتاج عمومی مردم فراهم کنیم باید از تسهیلاتی بهره‌مند شوند. گمرک و عوارض باید کاهش یابد، مالیات کمتری پرداخت کنیم تا بتوانیم قیمت حوزه تجارت الکترونیک را کاهش دهیم . همه این مفاهیم در تهران بزرگ که بالغ بر یک میلیون نفر از مترو استفاده می‌کنند و بالاترین چگالی جمعیتی کشور را داراست می تواند بسیار نگران کننده باشد.

لزوم نظارت جدی بر اعمال محدودیت سفرهای بین استانی

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت، محدودیت سفرهای بین استانی را راهکار بسیار موثری دانست و تاکید کرد: اعمال این مداخلات نیاز به نظارتهای جدی تری دارد و باید همه دستگاه ها موظف شوند که تولید سفرها در کلان شهرها را به حداقل برسانند.

وی حمل و نقل عمومی در تهران را نیازمند توجه ویژه برشمرد و با اشاره به نیاز به ۱۲۰۰ واگن مترو در تهران خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی مترو تقریبا یک سوم کفایت واقعی است و ناوگان اتوبوسرانی  نیزدارای ۵۰۰۰ دستگاه است که کافی نیست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، زالی  در خاتمه سخنان خود با اشاره به حمایت دولت درخصوص افتتاح تخت‌های بیمارستانی در کلانشهرها تا انتهای سال، به مدار آمدن این تخت‌ها و بهره برداری از آنها را نقطه قوتی برای بهبود خدمت رسانی به بیماران ذکر کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.