چرا سیستم بهداشتی کشور از زیرساخت‌های فناوری و پلتفرم‌های آنلاین استفاده نمی‌کند؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فروش محصولات مکمل غذایی و دارویی در پلتفرم های فروش اینترنتی در دوران کرونا موجب کاهش شیوع این بیماری می شود. در یک سال گذشته شرایط بازارهای خرید و فروش اینترنتی در جهان به علت شیوع بیماری کوید ۱۹ دستخوش تغییرات وسیع شده و اکثر کشورهای جهان به سمت گسترش وسیع تجارت الکترونیک رفته‌اند. در بازار ایران هم پلتفرم های بسیاری وجود دارند که در زمینه فروش اینترنتی در حال فعالیت هستند و برخی از این پلفترم ها مانند اسنپ مارکت، زنبیل، دیجی‌کالا و اُکالا زیرساحت‌های لجستیکی وسیعی در سراسر کشور دارند و می‌توانند سفارش مشتریان را در زمان بسیار کم و با هزینه ارسال رایگان به دورترین نقاط کشور برسانند. این کسب و کارهای اینترنتی در جلوگیری از شیوع کرونا نیز تأثیر زیادی گذاشتند اما قوانین دست و پاگیر و خلق الساعه دستگاه های مختلف موجب افزایش نارضایتی در میان مردم شده است.

با توجه به تبصره ۲ از ماده ۲ "ضابطه فروش اینترنتی فرآورده ‌های سلامت غیردارویی در داروخانه" که توسط سازمان غذا و دارو مصوبه اجرایی مورخ ۱۳۹۷/۶/۱۱، درخواست مشتری می‌بایست در تارنمای دارای مجوز از سازمان غذا و دارو و منصوب به داروخانه تامین کننده کالا باشد و هرگونه فروش واسطه‌ای و خارج از محیط تارنمای ثبت شده و دارای مجوز، ممنوع و طبق ماده ۷ این ضابطه جرم محسوب شده و قابلیت ارجاع به مراجع ذی صلاح قضایی را خواهد داشت.

نکته جالب در این ارتباط  خبر ممنوعیت و خروج محصولات مکمل غذایی و دارویی از لیست فروش اینترنتی یکی از پلتفرم های معروف است؛ محصولاتی که مجوز خود سازمان غذا و دارو را دارند و به سادگی و بدون نسخه پزشک و در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن توسط مردم استفاده می‌شوند. 

تحقیقات نشان می دهد که سازمان غذا و دارو صرفا از یک پلتفرم درخواست کرده تا این محصولات را از فروش اینترنتی حذف کند؛ محصولاتی که برای تهیه آن باید به منشأ آلودگی های ناشی از بیماری کرونا یعنی داروخانه ها مراجعه کرد.

بنابراین سایر پلتفرم ها در حالی بدون محدودیت در حال فروش این محصولات مکمل هستند که شائبه و احتمال حذف صرفا یکی از پلتفرم های معروف را افزایش می دهد اما اگر اینطور نباشد باید سایر پلتفرم ها هم با حذف این محصولات مصوبه وزارت بهداشت را اجرا کنند؛ مصوبه ای که در آن هزار و اما و اگر وجود دارد.

با پیگیری های انجام شده اکثر مردم معتقدند که خرید اینترنتی و غیرحضوری بسیار بهتر و امن تر از خرید حضوری است و این مصوبه وزارت بهداشت بر منع خرید این محصولات می تواند به شیوع بیشتر بیماری کرونا بیافزاید.

از طرفی ظاهرا این مصوبه وزارت بهداشت بیشتر جنبه خصوصی داشته و سایر پلتفرم ها در حال فروش محصولاتی هستند که حتی تبلیغ آن از سوی وزارت بهداشت کمیته بررسی محصولات آسیب رسان از جمله انواع سیگار ممنوع اعلام شده است. در ادامه به برخی از این محصولات که ممنوعیت تبلیغات دارند، اشاره می کنیم.

بنابراین گزارش، انتظار می رود دولت و دست اندرکاران امر ضمن ایجاد شرایطی برای دسترسی آسان مردم به تمام محصولات مکمل غذایی، فروش سایر محصولات آسیب رسان را منع کنند. منبع: آنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.