مرکز ارائه خدمات طب سنتی برای بیماران کرونا راه‌اندازی شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در دانشکده طب سنتی دانشگاه با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، شامل اتاق ویزیت حضوری و مشاوره تلفنی راه اندازی شد. این مرکز با بهره گیری از به روزترین سامانه های مربوطه و رعایت پروتکل های بهداشتی برای مقابله با کرونا به کمک تمام ظرفیت های موجود در زمینه طب رایج و طب ایرانی آماده خدمت رسانی به مردم کشور است.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این مراسم، راه اندازی این مرکز تحولی نوین در نظام سلامت دانست و بر لزوم پاسخگویی به نیازهای مردم از طریق سیستم علمی، متقن و مبتنی بر شواهد تاکید کرد.

وی افزود: در مهمترین سند بالادستی نظام سلامت کشور، سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، به دو نکته بسیار مهم به صراحت و ابرام فنی اشاره شده است. یکی از این موارد، خودمراقبتی است و مورد دوم که سرفصلی جداگانه در سند دارد، بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است، راه اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی اقدامی در راستای تحقق این بند از سیاست های کلی سلامت است، باید به پارادایم های موجود در طب ایرانی توجه کافی شود. در کمتر کشوری مشاهده می شود، چه در طب رایج و چه در طب سنتی آن کشور، نگاهی جامع نگر بن مایه اصلی طب باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پدیده قطعه قطعه شدن در طب نوین آفتی محسوب می شود که طب سنتی ایرانی گرفتار آن نیست. در طب سنتی ایران به بیمار به عنوان موجودی با کرامت و صاحب اشرافیت دردمند می نگرند که نگاهی کلی است، ۱۵ سال است که در دانشگاه های علوم پزشکی برای ایجاد لعاب منطقی آکادمیک مبتنی بر شواهد در دنیای امروز پررقابت ناشی از دگردیسی های علمی، دانشکده های طب سنتی تشکیل شده است. این اقدام سبب شد فارغ التحصیلان طب سنتی که هم پزشک هستند و هم به مکانیزم های طب نوین و کلاسیک اشراف دارند، به میدان بیایند و فضای علمی پالایش شود، دانشکده طب سنتی به عنوان ژنراتور اصلی تولید علم طب سنتی موجب زدودن فضای مخدوش و پرابهامی می شود که با فریب کاری گره خورده است.

زالی با اشاره به سه دانشگاه علوم پزشکی پیشتاز در حوزه طب سنتی گفت: دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران و ایران از بهترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور از لحاظ رنک علمی، پیشتاز راه اندازی دانشکده طب سنتی بودند، بنابراین می توان به متخصصان این حوزه اعتماد کرد، اگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در چند رقابت ملی، رتبه اول در حوزه آموزش پزشکی را از آن خود کرده است و جایگاه ممتازی به دست آورد، پس مورد اعتماد است. شکل گیری دانشکده طب سنتی با بضاعت و قوه علمی صورت گرفت و فارغ التحصیلان آن با اطمینان از نظر سلایق علمی، عملی و حرفه ای قابل اقتدا هستند.

وی با بیان تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده و کاربست بهینه طب سنتی در بحرا ن کرونا، شرایط طب ایرانی را تکرار نشدنی خواند و گفت: باید با غرور ملی بیش از هر زمان دیگری بر احیای طب سنتی ایرانی و میراث آن پافشاری کنیم. یکی از مهمترین امتیاز ها در عرصه فرهنگی جهانی، میراث غیرقابل ملموس است؛ طب ایرانی به عنوان یک میراث غیرقابل ملموس ارزنده باید مورد حمایت قرار گیرد و با نگاهی عمیق به این طب تحول گرا، عینی گرا و پویا توجه شود، همچنین اقلیم بسیار پیچیده، بکر و استثنایی ایران غیرقابل چشم پوشی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: همچنین باید در پاسخ دهی نظام سلامت به گونه ای عمل شود که کارکرد مغایر با خواست مردم نباشد، چراکه اقبال و جستجوگری در طب سنتی ایران در نهاد همه هموطنان نهفته است و اقدام علمی، یافتن پاسخ درخور است. اگر متخصصان وارد عمل نشوند، فریبکاران گوی را در دست می گیرند، هم اکنون هم فضای مجازی مملو از ادعاهای بی مورد است، تشکیل تیم فعال علمی با پشتوانه آکادمیک به عنوان منبعی با اصالت گامی هوشمندانه است، کارشناسانی که در این مرکز شروع به فعالیت می کنند، پیش از این در سامانه ۴۰۳۰ خدمت ارائه داده اند، بنابراین از دانش اجتماعی خوبی برخوردارند. طبق گزارشات، بالغ بر ۴۰ درصد تماس گیرندگان سامانه ۴۰۳۰ در خصوص داروهای طب سنتی سوال می کنند، این مرکز پاسخ به همین خواسته هاست.

به گزارش فارس زالی در پایان اضافه کرد: قوه مدبره، واژه ای است در طب سنتی که به سیستم ایمنی در طب نوین شبیه سازی می شود. ارتقا این قوه دژ مستحکمی در برابر ویروس کووید-۱۹ است. از طرفی بیماری کرونا مزمن و فرسایشی شده است و همه مردم پذیرفته اند که باید به یک الگوی زیستی با تغییرات شگرف در تغذیه و مراودات اجتماعی برسیم؛ این موضوع نیز با مبانی طب سنتی ایرانی گره خورده است که در جهت اطلاح سبک زندگی حرکت می کند، سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده است که دارو یا روش مداخله ای در طب سنتی هر کشور به شرط ایمن بودن، اثربخش بودن و داشتن کنترل کیفی، پشتوانه علمی و سیاسگذارانه دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.