طاعون عصر جدید
  قرن‌های متمادی یک باکتری بنام یرسینیا پستیس بصورت کاملا ناشناس چندین و چند بار به درو کردن انسانها پرداخت و بارها جمعیت انسانی را به نصف تقلیل داد تا زمان شناخته شدنش و سپس یافتن راه درمان و بعد مایه کوبی که همه اینها مستلزم پیشرفتهای عمیق بشری در دانش و تکنولوژی بود. تا آن زمان بشر راهی جز پیشگیری نداشت و چاره نجاتش در قرنطینه کردن بود. آثار شدید حملات مرگبار طاعون چهره تمدن بشری را بارها به پژمردگی محض کشاند و تنها روح زندگی دوست بشر بود که در برابر این بلای حقیقی تاب آورد تا علم چاره قطعی را برایش بیابد...


بعد از قریب به ۱۵۰ سال از کشف عامل طاعون و در زمانی که نخوت تکنولوژی و دانش قلیل‌، بشر را مست کرده ویروسی آمده با قدرت فوق العاده سرایت و تغییر؛ بطوریکه در یکسال اخیر تمامی پیش بینی ها را  پشت سر گذاشته و میرود تا طاعون عصر جدید شود. طاعونی که تا تحول دوباره علم بشر گریبانگیر او خواهد بود و مرارتی سخت برای نسل نوین انسان خواهد شد.
 

در علم زیست شناسی اصل انتخاب طبیعی یک راه توجیه گر و قابل قبول برای مرگهای دسته جمعی گونه‌های حیاتیست که اینبار باز به سراغ گونه خود ما آمده و تا این لحظه گریزی از آن نیست. بشر آنچه را که برای شکست طاعون مرگبار لازم داشت پس از تغییر در نوع نگرش خود بدست آورد و اینبار نیز که سرعت پیشرفت دانشش بسیار بیشتر شده میبایست نگرشی ژرفتر به جهان پیرامون خود بدست آورد تا این پیام  طبیعت را بخوبی درک نموده و برایش چاره ای بیابد.

 
 ویروسی بسیار مسری، با جهش‌های سریع و اثراتی مبهم و غیر قابل پیش بینی، تا امروز بیشترین کشتار را در سنین بالا و در افراد دارای بیماریهای زمینه ای انجام داده اما با توجه به موتاسیونها و سرایت پذیرتر شدن اخیرش بیم آنست که وحشی تر شده و هر که را بیآلاید کمی بعد درو نماید!

ویروس کووید ۱۹ از گروه کرونا ویروسها درست از راههایی به بشر سرایت میکند که بشر بدان عادت کرده و جز لاینفک زندگی اوست،یعنی ارتباطات اجتماعی.

 
در این روزهای رکود، انسانها با کمک داشته های تکنولوزیک خود به حیاط ادامه میدهند ،  شاید همه از عدم یافتن راهی برای در هم کوبیدن گودزیلای نانومتری خسته شده اند، بخصوص اینکه سرعت چرخش و حرکت جامعه انسانی امروز بسیار بالاست و رکود اقتصادی ناشی از کرونا ، بسیار بسیار سنگین‌تر از اثر چند صد ساله طاعون است. اما ذات خود‌پرست انسانی بسیار بیشتر از گودزیلای نانومتری سد راه بشر برای نجات است!


غول‌های تجاری جهان بدنبال راههای جدید برای سود بیشترند، صنایع داروسازی هر ماه یک داروی بنجل خود را بعنوان درمان معرفی میکند، سیاستمداران برای کوبیدن همدیگر از کرونا بهره برداری میکنند و گاه از ترس جانشان امور محوله را به فراموشی میسپارند و یا برای حفظ موقعیت و کمتر شدن خسارت اقتصادی مردم را به کام گودزیلای نانومتری میدهند! دانشمندان بسیاری در ارایه راهکار عجله میکنند و دولتمردان بسیاری جان انسانها را بی ارزش میشمارند! 


آنچه امروز گودزیلا نانومتری انجام میدهد بیشتر نمایاندن ضعفها‌، خطاها و عقاید اشتباه ما به خود ماست. بسیاری امیدهای خوبی می‌دهند مبنی بر یافتن واکسن های موثر اما این گودزیلا به این راحتی‌ها پاپس نمیکشد،‌ هر چند ماه یکبار موتاسیون میکند و مانند اژدهای هفت سر، سر جدیدی از تنه اش بیرون میزند که قدرتمندتر از قبلیهاست! کشتنش همت همگانی و بسیج جهانی میطلبد، فقط در صورتی این اژدها خواهد رفت که انسانها غرور را کنار گذاشته ، همگی یکدل یک سیاست واحد را علیه او بکار ببرند ،تا مادر طبیعت میان او و انسان یکی را برگزیند.

 
   ایمان دارم که بالاخره دانشمندان وارسته ای که کم هم نیستند‌، درمان و یا واکسن قطعی این ویروس را به جهان عرصه خواهند داشت اما آنچه مهمتر از درمان باید بیاد داشت  اصلاح اشتباهات و ضعف‌هاست و در این میان بزرگترین ضعف انسان نارفیقی با خود و طبیعت‌ است. طبیعت خانه ماست؛ کمی آرامتر‌، کمی کم‌سودتر‌، کمی کمتر‌، طوری نمی‌شود؛

باید پیغام طبیعت را جدی گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.