با دستور رئیس جمهوری مراکز درمان سرپایی کرونا ۴ برابر می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید نمکی عصر یکشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: در جلسه امروز دولت با دستور رئیس جمهوری مصوبات روز شنبه ستاد ملی کرونا بررسی شد. روز شنبه مصوبات مهمی داشتیم و در کنار آن پیشنهادهایی در رابطه با اعمال محدودیت‌هایی از جمله تقسیم‌بندی‌های جدید زرد، نارنجی و قرمز در سراسر کشور داشتیم که در هر کدام از آنها شاخص‌هایی تعیین کردیم.

وی افزود: بزرگترین شاخص مقدار ورودی به بیمارستان‌ها و بیماران مثبت است. در کنار آن ممکن است تعدادی پی سی آر منفی باشند که علامت پاتولوژیک بیماری هم داشته باشند که شاخص‌هایی را با دوره‌های قبل مقایسه کردیم و براساس آن شهرها را به زرد، قرمز و نارنجی تقسیم کردیم که قرمز پرتنش‌ترین و پر خطرترین شهر خواهد بود و نارنجی در حد وسط و زرد کم خطرتر است.

هر دوشنبه رنگ شهرها اعلام می شود

نمکی ادامه داد: قرار شد از این به بعد دوشنبه به دوشنبه وزارت بهداشت وضعیت شهرها را اعلام کند و بر مبنای این اعلام، همکاران در قرارگاه عملیاتی کرونا و بقیه دستگاه‌ها طبق فرمایش رهبری در رابطه با اینکه وزارت بهداشت مصادیق اعمال محدودیت‌ها را اعلام کند این کار را انجام دادیم که با اقبال رئیس جمهوری و اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا مواجه شد و قرار شد مختصری در رابطه با بعضی ازابعادی که دیده نشده تا روز دوشنبه تکمیل‌تر شود و در جلسه با رئیس‌جمهور این  مصادیق را نهایی و ابلاغ کنیم.

وزیر بهداشت گفت: امروز رئیس جمهوری جلسه‌ای را گذاشته بود و همه اعضای دولت را مکلف کرد که در رابطه با مصوبات اعمال محدودیت‌ها و در رابطه با طرح ملی غربالگری گسترده‌ای که آماده کرده‌ایم همه دستگاهها به وزارت بهداشت کمک کنند.

افزایش تست روزانه کرونا به ۱۰۰ هزار در روز

وی افزود: را در این طرح که همزمان با اعمال محدودیت‌ها در کل کشور اجرا خواهد شد باید بتوانیم علاوه بر آموزش همگانی مردم و اقناع عمومی که بازهم از فرمایشهای مقام معظم رهبری در نشستی که در  ستاد ملی کرونا داشتیم است و دوم بیماریابی با افزایش تعداد تست ها، مراکز درمان سرپایی را افزایش دهیم.

نمکی ادامه داد: تست‌ها از روزی ۲۵ هزار به ۴۰ هزار رسانده‌ایم و با ورود تست‌های جدید آنتی ژن که خوشبختانه در تولید داخل هم توانستیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیانی که در مجموعه ستاد اجرایی حضرت امام توانستیم به تولید انبوه این تست ها برسیم، به زودی به انجام ۱۰۰ هزار تست در روز می رسیم.

نمکی ادامه داد: تست‌های آنتی ژن بسیار سریع جواب می‌دهند. حداکثر بعد از ۲۵ دقیقه جواب می‌گیریم و می‌توانیم به شکل گسترده در تمام افراد پرخطر به شکل محله محور و خانواده محور این کار را دنبال کنیم.

ردیابی بیماران و قرنطینه در منزل و مسافرخانه

وی گفت: علاوه بر آن در زمینه قرنطینه‌ با کمک وزارت ارتباطات و وزیر ارتباطات سامانه هایی برای ردیابی با سامانه‌های رصد ایجاد شده است با زیرساختی که در پرونده الکترونیک سلامت داریم افراد در قرنطینه‌ها چه در منزل و چه آنهایی که امکان قرنطینه در منزل ندارند و آنها را در فضاهایی که خارج خانه قرنطینه می کنیم، رصد می شوند. به خصوص کارگران فصلی و افرادی که در حاشیه شهرها یا در خانه‌های محقر هستند و امکان قرنطینه و ایزوله کردن آنها نیست را در جاهای مخصوص نگهداری می کنیم.

وی اضافه کرد: در کنار آن بحث‌های حمایتی را داریم که عزیزان ما در سازمان بسیج، بسیج جامعه پزشکی، هلال احمر و سازمان‌های مردمی، خیرین ،بهزیستی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی و همین طور کمیته امداد حضرت امام به کمک وزارت بهداشت خواهند آمد تا بتوانیم از نظر حمایتی هم در دوران قرنطینه افراد را پوشش دهیم.

تست و داروی رایگان در مراکز سرپایی کرونا

نمکی گفت: بحث دیگر درمان سرپایی است. در حال حاضر۱۲۰۰ مرکز درمان سرپایی داریم که آن را به پنج هزار خواهیم رساند. در مراکز درمان سرپایی تست‌ها همه رایگان خواهد بود، داروهای مورد نیاز بیماران به شکل رایگان به افراد تحویل خواهد شد. با هماهنگی که با سازمان بسیج داریم و عزیزانی که در هلال احمر در کنار ما خواهند بود افرادی که در خانه قرنطینه می‌شوند یا در مراکز قرنطینه‌ای که به شکل مسافرخانه، هتل یا فضاهای مهمانسراهای دیگر در اختیار می گیریم افراد می توانند توسط پزشک و تیم مراقب سلامت هر روز در منزل تحت مراقبت سلامت قرار می‌گیرند.

وی افزود: در درمان بیمارستانی هم ترتیبی دادیم که با کمک خیرین کپسول اکسیژن طبق پروتکل‌های درمانی چه در بیمارستان، چه بیماران در منزل فراهم شود.

دستور رئیس جمهوی برای همکاری همه دستگاهها با وزارت بهداشت

وزیر بهداشت ادامه داد: رییس‌جمهوری امروز توصیه کردند که همه دستگاهها کمک کنند تا همه این بسته خدمتی را با هم اجرا کنیم و ایرادهای کار را رفع کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره با طرح غربالگری گسترده اظهار داشت: وقتی بیماریابی می کنیم و به شکل فعال سراغ بیماران می‌رویم مطمئناً تعداد بیمار شناسایی شده بالا می‌رود و برعکس به مرور تعداد مرگها پایین می آیند. این تجربه را در اسفندماه و اوایل فروردین در کشور داشتیم که در آن طرح توانستیم در کمتر از ۵۰ روز تعداد بیماران بستری را به یک پنجم و تعداد مرگ و میر را به کمتر از ۴۰ و نزدیک ۳۰ نفر در روز برسانیم و این تجربه گرانسنگی است که ما در آن دوره داشتیم.

رصد سریع ۱۰ نفر مرتبط با هر بیمار کرونا

نمکی گفت: علت آن هم این بود که در آن دوره توانستیم ۷۸ میلیون شهروند که پرونده الکترونیک سلامت داشتند را غربالگری کنیم. در بین آنها مواردی را تشخیص دهیم و افرادی که با آنها مرتبط بودن را تشخیص دهیم. در مرحله جدید هم به  شکل گسترده تر از مرحله قبل قرار است این کار را انجام دهیم و به ازای هر فرد مثبت ۱۰فرد دیگر که با او تماس داشتند سریع شناسایی کنیم. اگر شناسایی سریع و به موقع این افراد انجام شود به فاز خطرناک بستری نمی‌روند و حجم کار بیمارستانها کم می‌شود و تاب‌آوری نیروی پرستار و پزشک نیز بیشتر می‌شود، مراقبت از مریض دقیق تر می شود و به همین نسبت مرگ و میر بیماران کاهش می‌یابد. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.