کووید-۱۹ نشان داد جهان می‌تواند به ایدز پایان دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سازمان جهانی بهداشت "WHO" برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز "UNAIDS" و موسسات خیریه مختلف با ابراز نگرانی از اینکه بحران کووید-۱۹ یک دهه پیشگیری از ویروس HIV را تضعیف کند، از دولت‌ها درخواست کرده‌اند از بیماری ایدز که سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ هزار قربانی بر جا گذاشته، غافل نشوند.

سالانه حدود ۱.۷ میلیون نفر به ویروس HIV آلوده می‌شوند هرچند در گزارش جدید برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز هشدار داده شده که در نتیجه شیوع کروناویروس ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۲۹۳ هزار مورد جدید دیگر ثبت شود.

پیش از شیوع کروناویروس، جهان در مسیر تحقق اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ برای سال ۲۰۲۰ عقب بود. هدف از این برنامه‌ریزی تحقق ۹۰ درصدی شناسایی افراد مبتلا به HIV در سراسر جهان، درمان ۹۰ درصدی افراد آلوده به این ویروس و تحقق سرکوب ویروسی در ۹۰ درصد افرادی که تحت درمان قرار دارند تا پایان سال بوده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ۸۱ درصد از افراد آلوده به HIV از وضعیت خود اطلاع دارند، ۶۷ درصد آنان درمانهای آنتی رتروویرال دریافت می‌کنند و تنها ۵۹ درصد از این گروه به سرکوب ویروس دست پیدا کرده‌اند که سیستم ایمنی بدن آنان می‌تواند عملکرد خود را داشته باشد و از بیماری پیشگیری کند.

به گزارش ایسنا از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ اوضاع در کشورهایی با بالاترین میزان افراد آلوده به HIV در جهان از جمله کشورهایی مانند کنیا، مالاوی، نیجریه و اوکراین رو به وخامت رفته است. طی هشت ماه گذشته مراکز ارائه خدمات پیشگیری از ویروس HIV تعطیل شده اند، تعداد تست های تشخیصی کاهش پیدا کرده و ذخایر مهم داروهای آنتی رتروویرال نیز کم شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.