پرداخت فوق‌العاده ویژه کادر درمان
از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و تحمیل هزینه‌های سنگین به وزارت بهداشت و از سویی افزایش حجم کاری کادر درمان، درخواست‌هایی به شکل جسته و گریخته برای حمایت از این قشر وجود داشت و بارها وزارت بهداشت این موضوع را مطرح کرده و طی مذاکره‌ای با سازمان برنامه و بودجه، به بررسی موضوع پرداخته بود. درواقع در کنار تأمین منابع برای پرداخت حقوق و کارانه کادر درمان، موضوع برقراری فوق‌العاده ویژه کادر درمان نیز مطرح بود.

نتیجه اینکه در تاریخ بیست و یکم شهریورماه امسال و برای اولین‌بار، سید کامل تقوی نژاد معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت در نشست بررسی مشکلات کارکنان وزارت بهداشت تاکید کرد که فوق‌العاده ویژه در ماه‌های آینده و تا قبل از پایان سال شامل حال نیروهای بهداشتی و درمانی شده و به آنها پرداخت خواهد شد. تقریبا یک ماه و نیم بعد رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز برای تأمین و پرداخت این منابع اعلام آمادگی کرد و گفت هر زمان که وزارت بهداشت امکان اجرای آن را داشته و احکام کارکنان را اصلاح کند، منابع مالی پرداخت خواهد شد، حتی از ماه آینده.

در ادامه یک بار دیگر معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت با قدردانی از تلاش و مجاهدت‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت و همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: «با پیگیری‌های وزیر بهداشت و تعامل، همراهی و مساعدت سازمان برنامه و بودجه، مجوز برقراری فوق‌العاده ویژه برای این عزیزان صادر شد.»

سیدکامل تقوی نژاد با تاکید بر اینکه به زودی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی بخش عمده‌ای از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ترمیم حقوق و مزایای مدافعان سلامت و تلاش‌های صورت گرفته برای رفع کمبود نیروی انسانی، تشریح خواهد شد، خاطرنشان کرد: «همچنین در فرصت اشاره شده جزئیات و نحوه اجرای بخشنامه و حمایت‌های لازم دیگر را خواهید دید.»

یک انتظار به حق
اگرچه انتشار این خبر باعث دلگرمی کادر درمان شده و انتظار به حقی در آنها مبنی‌بر اجرایی شدن هرچه سریع‌تر آن ایجاد کرده بود، اما با گذشت چند هفته، به تدریج صدای اعتراضات از میان کادر درمان بار دیگر شنیده ‌شد. حرف آنها این بود که اگرچه مرگ در یک‌قدمی آنهاست و شرایط دشوار بیماران مبتلا به کرونا هم آسیب‌های روحی فراوان به آنها وارد کرده اما همچنان وعده‌های مسئولان درباره حقوق صنفی جامعه‌ای که مدافعان سلامت خوانده می‌شوند، عملی نشده ‌است: «کادر درمان ایران در حالی نهمین ماه جنگ دشوار و نابرابر با ویروس عالم‌گیر کرونا را پشت‌سر گذاشته که در این مدت علاوه‌بر دشواری این مبارزه، سختی‌های فراوان دیگری را هم تحمل کرده‌ است. کمبود نیرو از یک طرف و بی‌توجهی مسئولان در پرداخت حقوق معوقه و دیگر مزایا هم از طرفی دیگر، جامعه سلامت ایران را وادار به چندین تجمع و اعتراض برای رسیدن به این حقوق هم کرده‌ است.»

صحبت‌های آقای نوبخت صحیح نیست
یکی از کارمندان رسمی بیمارستان بخش آزمایشگاه بیمارستان می‌گوید: «۳ هفته قبل آقای نوبخت با انتشار نامه‌ای اعلام کرد که تمام معوقات کادر درمان تسویه شده که به‌هیچ‌وجه و در هیچ بیمارستانی این کار صورت نگرفته ‌است. از دو ماه قبل هم هر ماه نامه‌ای منتشر و درمورد اعمال فوق‌العاده ویژه کادر درمان صحبت می‌کنند. از مهرماه هر‌ماه موکول می‌کنند به ماه بعد تا امروز که عملا نامه منتشر کردند که از دی‌ماه برقرار شود. البته وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها هم باید مورد سؤال قرار بگیرند که آیا منابع لازم تخصیص داده شده یا نه که مبلغی به کادر درمان پرداخت نشده؟».

این تنها یکی از چندین درخواست پرتکرار کادر درمان است که موارد مطرح‌شده در آن را اعضای دیگری از جامعه پرستاران و دیگر کارمندان بیمارستان‌ها هم تأیید می‌کنند. خواسته این گروه پرکار در ۹ ماه گذشته به چندین مورد شاید ساده و عملی خلاصه می‌شود؛ افزایش کادر درمان، پرداخت حقوق و معوقات و همچنین اعمال بندی که درباره پرداخت فوق‌العاده است.

همان‌طور که اشاره شد، کم‌توجهی به پرداخت به‌موقع حقوق و معوقات کادر درمان در حالی است که پیش‌از‌این رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور در نامه‌هایی مختلف و در چندین پیام در صفحات اجتماعی خود از صدور مجوز برای پرداخت این معوقات و همچنین تأمین بودجه برای این موضوع خبر داده بود. دراین‌باره «نسرین وزیری»، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی این سازمان هم موارد مشابهی را مطرح کرد: «در چندماهه اخیر دکتر نوبخت در دو نامه 17 مهر و 28 آبان به وزیر بهداشت تمهیداتی را برای پرداخت فوق‌العاده ویژه کادر درمان از محل صرفه‌جویی اعتبارات و درآمدهای اختصاصی دستگاه بدون ایجاد بار مالی مازاد اندیشیده و به دکتر نمکی در‌این‌باره اختیاراتی را اعطا کردند. همچنین سازمان برنامه‌و‌بودجه ١١ هزارو ۵۰۰ میلیارد تومان را برای تسویه کلیه معوقات کارانه کادر درمان و آموزش پزشکی تا اول آبان‌ماه امسال از محل منابع صندوق توسعه ملی به وزارت بهداشت اختصاص داد. این موارد طی ابلاغیه‎هایی از سوی رئیس سازمان به خزانه اعلام شده است».

وزیری درباره افزایش حقوق کادر درمان که در ۹ ماه گذشته شرایط سخت کاری را پشت‌ سرگذاشته‌اند هم گفت: «اسفند‌ماه سال گذشته سازمان برنامه‌و‌بودجه به همه دستگاه‌ها اجازه داد که تا سقف ۵۰ درصد از محل جابه‌جایی ردیف‌های بودجه دستگاه‌ها، حقوق کارکنان خود را افزایش دهد. علاوه‌بر‌این ابتدای سال جاری نیز بار دیگر حقوق کارکنان دولت 15 درصد افزایش یافت.»

خبر خوشی که امروز منتشر شد
حالا و بعد از ماه‌ها انتظار، سرانجام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با برخی پیشنهادات برای اعمال فوق‌العاده ویژه کادر درمان از اول دی ماه سال جاری موافقت کرد و گفت:‌ «فوق‌العاده ویژه برای همه به میزان 50 درصد افزایش می‌یابد.»

در پیشنهادات سعید نمکی به اصلاح بند ۱۲ ماده آیین‌نامه اداری و استخدامی کارکنان غیر هیات عملی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به منظور بهره‌مندی کلیه کارکنان از فوق‌العاده ویژه تا ۵۰ درصد، افزایش تا ۵۰ درصد حقوق پایه مشاغل کارگری برای برقراری عدالت و پرداخت تا مبلغ ۱۵ میلیون ریال به همکاران شرکتی برای ایجاد عدالت در پرداختی های کارکنان نظام سلامت اشاره شده است.

باید منتظر ماند و دید که این بار وفای به عهد و اجرای قول و قرارها، در صفحه یادداشت وقایع دی ماه ۹۹ ثبت خواهد شد یا همچنان خواهند نگاشت:

سالها عهد وفا بست ولی آخر کار
عهد بشکست و جفا کار شد افسوس ، افسوس !

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی گزارشگر: محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.