مردم در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی هزینه ای پرداخت نمی‌کنندرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، پیرحسین کولیوند در نشست خبری طرح شهید حاج قاسم سلیمانی که صبح امروز به صورت ویدیو کنفرانس انجام شد گفت: قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی در قالب بیماریابی، جداسازی و آموزش هموطنان برای کاهش بیماران مبتلا به کووید١٩ آغاز شده که پشتیبانی این طرح به عهده سازمان اورژانس کشور است. 

رییس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا ادامه داد: این طرح با همت بسیاری از دستگاه ها انجام می شود، بر اساس هدف‌گذاری که طبق سند طرح نوشته شده پیش می رویم و ان شاءالله به آن اهداف میرسیم، برای این کار، گروه های مختلفی تشکیل شده و پایگاه هایی برای بیماریابی مشخص شده است. چون نیاز است که افراد جداسازی شوند، افرادی که خودشان در خانه امکان جداسازی دارند را پیگیری و پایش میکنیم اما افرادی که این امکان را نداشته باشند در هتل ها، مهمانسرا ها و .. جداسازی می کنیم. 

وی افزود: هیچ دستگاهی از کمک دریغ نکرده و همکاری جدی و صمیمی بین دستگاه ها وجود دارد، رئیس جمعیت هلال احمر تمام ظرفیت های خود را و حتی سالن هایی که می توان در فاز آخر از آن ها استفاده کرد را در اختیار گذاشت. وزارت میراث و گردشگری نیز غالب هتل ها و مهمانسراها را در اختیار ما گذاشتند و ظرفیت هتل های خصوصی که داوطلب بودند هم به ما اعلام کردند.مهندس فتاح رییس بنیاد مستضعفان هم اعلام کردند که بنیاد تمام امکاناتی که می تواند را در اختیار ما میگذارد. وزارت ورزش هم تمام آنچه را که داشت در اختیار ما گذاشت، بطوریکه سالن های ورزشی تمام شهرستان ها را در اختیار ما قرار دادند البته فاز اول ما استفاده از هتل ها و مهمانسرا ها است. 

کولیوند گفت: سازمان اوقاف نیز ظرفیت خوبی از زائر سراها و شبستان ها را به ما معرفی کردند که خوشبختانه از آن هم بهره می بریم، ستاد کل نیرو های مسلح نیز تمام قد پای کار هستند و از نظر تخت های بستری هم که می تواند استفاده شود به ما کمک خواهد شد، اسم این مراکز را مراکز مراقبتی سلامت گذاشتیم و علاوه بر اسکان و خدمات روتین، خدمات سلامت مثل بررسی وضعیت بیماری و.. نیز انجام می شود. متخصصان مدیریت بیماری های واگیر بررسی پیشرفت بیماری ها را انجام می دهند و اگر در حین جداسازی نیاز به خدمات بیمارستانی باشد حتما افراد را به بیمارستان ها منتقل می کنیم. 

رییس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا اظهار کرد: از تجربیات خود در حج هم استفاده کردیم و می توانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم، تا به امروز بالغ بر ١٢٠ هزار تخت را به عنوان ظرفیت اعلام کردیم و اولویت اول ما هتل ها و مهمانسرا های دولتی، قدم بعدی هتل ها و مهمانسرا های بخش میراث، اولویت بعدی هتل ها و مراکز خصوصی، سپس مهمانسراهای اوقاف و پس از آن سایر موارد است، تمام تجهیزات و لوازم حفاظت فردی برای افرادی که قرار است در این طرح حضور داشته باشند انجام شده. مردم عزیز برای این طرح هزینه ای پرداخت نخواهند کرد و پیگیری ها از سوی وزارت بهداشت انجام شده و تیم های ما از بسیج جامعه پزشکی، وزارت بهداشت و... خواهد بود. 

وی اضافه کرد: افرادی که امکان جداسازی خود از دیگران را ندارند به این مراکز منتقل می شوند و مورد پذیرش قرار می گیرند اما افرادی هم که در خانه خود را قرنطینه کردند شامل خدمات پیگیری ما می شوند، تمام مراکز بهداشت و درمانی که در سراسر کشور هستند همچنین خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بسیج و درمانگاه‌های مساجد در این طرح به عنوان مراکز مراقبتی سلامت در نظر گرفته شده‌اند و مردم می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. جمع آوری و هماهنگ کردن این مراکز با همکاری معاونت بهداشت، بسیج و هلال احمر انجام شده است، اگر فردی نتوانست به هیچکدام از این مراکز دسترسی پیدا کند می‌تواند با سامانه ۴۰۳۰ که متعلق به وزارت بهداشت است تماس بگیرد تا افراد او را راهنمایی کنند.

کولیوند در خصوص اینکه هزینه نگهداری از هر بیمار برای دولت چقدر خواهد بود گفت: هزینه‌ها متفاوت است، ممکن در یک شهر با شهری دیگر تفاوت داشته باشد و  نمی‌توان به صورت کلی هزینه نگهداری از هر بیمار چه مبلغی می‌شود، البته در حال لیست هزینه و جمع بندی هستیم و به زودی حدودی از مبلغ نگهداری از هر بیمار در مراکز مراقبتی سلامت را اعلام می‌کنیم، این طرح در تمام کشور و به ویژه در پایتخت آغاز شده است و مردم اگر به مراکزی که اعلام کردیم مراجعه کنند پذیرش می‌شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که مراکز مراقبتی سلامت بیمارستان نیست و قرار نیست کار درمانی در آنجا انجام شود یعنی کسی که در منزل خودش امکان جداسازی نداشته را به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و از سایر افراد سالم جدا می‌شود.

رییس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا در خصوص اینکه اتباع غیر ایرانی هم در این طرح جداسازی می شوند یا خیر؟ گفت: عامل انتقال این بیماری ویروس است، این ویروس ایرانی و غیر ایرانی نمی شناسد، هدف ما کنترل ویروس است در نتیجه تمام افرادی که داخل کشور هستند پوشش داده می شوند. 

وی در خصوص اینکه در این طرح هر چند نفر جداسازی و قرنطینه خواهند شد؟ اظهار کرد: در هتل ها بر اساس ظرفیت ها و شرایطی که افراد مراجعه می کنند، اتاق های یک تخته، دو تخته و سه تخته در نظر گرفته شده است. امکانات هتلینگ هم مناسب و خوب است، افرادی که امکان جداسازی ندارند وقتی به این مراکز تشریف می آورند طبیعتا شرایط بهتری برای مراقبت خواهند داشت.

کولیوند در خصوص امکان حضور همراه در کنار افرادی که جداسازی می شوند؟ گفت: افرادی که در این مراکز جداسازی شوند بیمار نیستند، مبتلا به ویروس هستند پس نیازی به همراه نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا رییس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت کرونا در پایان در خصوص استفاده از ظرفیت مساجد نیز گفت: برای اقامتها فعلا نیازی به استفاده از ظرفیت مساجد وجود ندارد چرا که حالا تخت های زیادی را در اختیار داریم، یعنی فکر می کنم سالن های ورزشی را هم استفاده نکنیم. اولویت ما در هتل ها و.. است. اگر زمانی این ها پر شوند و ظرفیتی کم بیاوریم از مساجد هم استفاده خواهیم کرد. پیش بینی ما به نحوی است که ظرفیت فعلی هم اضافه تر در نظر گرفته شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.