باید از هر دو مسیر واردات و تولید داخل برای تهیه واکسن کرونا اقدام کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیدمحمد پاک‌مهر به ضرورت تامین واکسن کرونا در اسرع وقت تاکید کرد و گفت: با توجه به نبود درمان قطعی برای بیماری کرونا، باید به منظور جلوگیری از خسارت‌های جانی و مالی شیوع ویروس کووید -19 واکسن آن را از طریق واردات و یا تولید داخلی در سریع ترین زمان ممکن تامین کنیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به اهمیت دسترسی سریع به واکسن کرونای ایمن و موثر اشاره کرد و گفت: اخیراً یکی از واکسن‌های تولید داخل کشور اخلاق گرفته اما هنوز وارد فاز کارآزمایی بالینی "Clinical trial" نشده است، در حالی که واکسن تولیدی بسیاری از کشورها این مرحله را گذرانده و در حال تولید انبوه و عرضه آن به بازار سایر کشورها است، از این رو برای اینکه از سایر کشورها عقب نمانیم باید تهیه واکسن از خارج کشور را نیز در دستور کار قرار داده و سپس زیرساخت‌های تولید واکسن در داخل کشور را فراهم کنیم.
 
وی افزود: در حال حاضر 7 شرکت داخلی با چهار پلتفرم در حال تولید واکسن کرونا هستند که حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند چرا که کرونا تا مدت‌‌ها وجود داشته و نمی‌توانیم دائما واکسن را از خارج کشور وارد کنیم از طرفی ایران همواره جزو کشورهای موفق در تولید و ساخت واکسن بوده است، بنابراین نمی‌توانیم با هدف واردات، زیرساخت‌های مجموعه‌های پاستور و موسسه سرم‌سازی رازی را تضعیف کنیم هر چند که در حال حاضر تامین واکسن بسیار ضروری است اما اگر بتوانیم واکسن را در سریع‌ترین زمان در داخل کشور تولید کنیم، استفاده از تولید داخلی برای ما در اولویت بوده و از تمامی ابعاد برای ما بصرفه تر است.

پاک‌مهر تصریح کرد: واکسن از طریق ویروس زنده ضعیف شده یا ویروس کشته شده تهیه می‌شود. تولید واکسن از طریق ویروس ضعیف شده بر مبنای mRNA که شرکت فایزر آمریکا تولید کرده قیمت بسیار بالایی داشته و باید در دمای منفی 80 درجه سانتی گراد نگهداری شود از این رو تهیه آن برای بسیاری از کشورها امکان پذیر نیست. از طرفی باید این موضوع را نیز در نظر بگیریم که با وجود تحریم‌های ظالمانه که حتی برای تامین داروهای شیمی درمانی و آنفولانزا هم با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، امکان واردات در سریع‌ترین زمان ممکن را نداریم. بنابراین نباید با چشم دوختن به واردات، تولید داخل را متوقف کنیم.
 
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: در حال حاضر واکسن ساخته شده توسط موسسه تحقیقاتی رازی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار داشته که براساس دستور العمل وزارت بهداشت ابتدا باید بر روی 50 نفر، سپس 900 نفر و در نهایت 2000 نفر تزریق و آزمایش شود. بنابراین وزارت بهداشت می‌تواند از هم اکنون واکسن‌های این موسسه را خرید تضمینی کرده و به محض اطمینان از نتیجه کارآزمایی بالینی تولید انبوه آن را شروع کند تا نهایتا 4 ماه آینده واکسن کرونا را در اختیار داشته باشیم. اما باز هم تاکید می‌کنم که به دلیل ضرورت تامین واکسن با وجود حجم بالای تلفات انسانی باید از هر دو مسیر واردات و تولید داخل اقدام کرده و زمان را هدر ندهیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان تاکید کرد: با وجود اینکه امکان تهیه سریع واکسن به دلیل وجود تحریم‌‌ها و نگاه استکبار جهانی به ایران از طریق واردات فراهم نیست اما وزارت بهداشت در تلاش است که حداقل برای افراد در معرض خطر مانند کادر درمانی و افراد  سالمند، دوزهایی را وارد کند که مجلس نیز از آن حمایت خواهد کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.