تنها یک واکسن کرونای ایرانی مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، احسان شمسی کوشکی درباره وضعیت واکسن های کرونای ایرانی گفت: فعلا تنها یک واکسن کرونای ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ارجاع شد و مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است.

وی افزود: هیچ واکسن کرونای دیگری در کشور از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت واصل نشده است. به محض اینکه مستندات مربوط به هر یک از واکسن‌های دیگر را دریافت کنیم، بررسی آن را آغاز می کنیم، باید توجه کرد که مرحله مطالعه انسانی واکسن، دارای فازهای متعددی است. به طوری که ابتدا به تعداد کمی از افراد واکسن را تزریق می‌کنند، در فاز دوم به تعداد بیشتر نسبت به مرحله اول و در فاز سوم به تعداد بیشتری از افراد نسبت به مرحله دوم، واکسن را دریافت می‌کنند.

به گزارش ایسنا دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: بنابراین مرحله انسانی تولید واکسن سه فاز دارد که بعد از نتایج موفق هر فاز، وارد مرحله بعدی می‌شوند، اگر در هر سه مرحله مطالعه انسانی نتایج ایمن و اثربخش بود، ‌آن زمان می توان به سمت تولید صنعتی واکسن رفت. در عین حال باید توجه کرد که افرادی که در مراحل تحقیق انسانی تولید یک واکسن شرکت می‌کنند، ‌همه به صورت داوطلبانه باید شرکت کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.