بیماران با ۹۰ درصد درگیری ریه هم قابل درمان هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی امیر سوادکوهی با اشاره به روش درمانی به کار گرفته شده در بیمارستان نورافشار برای بیماران کرونایی در شرایط حاد گفت: طی 11 ماهی که از شروع بیماری کرونا در کشور می گذرد، بیش از 600 بیمار در ICU بیمارستان نورافشار بستری شدند که ریه اکثر آنها درگیری بالای 50 درصد داشته و در نتیجه شرایط سختی را تحمل می کردند. با این حال مجموعه درمانی حاضر در این بیمارستان نوعی اتحاد در رویه درمانی را دنبال کرده است.

وی افزود: با توجه به ساختار و ماهیت بیماری مذکور، اگر درمان بصورت تجویز تک تک داروها و خصوصا در مورد داروهایی که هنوز تایید شده نیستند مانند سووداک اجرا شوند، قطعا نتیجه موثری نخواهیم داشت. توجه به این نکته ضروری است که تنها داروی آنتی وایرال تایید شده "رمدیسیور" می باشد. بر این اساس، 5 مرحله درمان را برای همه بیماران با شرایط درگیری بالای 50 درصد ریوی در نظر گرفته شد که این مراحل به صورت همزمان اجرا می شوند.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: اولین مرحله استفاده از آنتی بیوتیک وسیع الطیف به منظور جلوگیری از بروز عفونت ثانویه در بیماران تحت درمان بوده است. چراکه ویروس در مراحل ابتدایی واجد شرایط عملکردی است اما در مراحل بعدی سیستم التهابی در بدن فعال شده که سبب تضعیف سیستم خواهد شد. بدین ترتیب احتمال آن می‌رود که بیمار در معرض عفونت ثانویه قرار گیرد بنابراین در اولین مرحله از مراحل پنج‌گانه درمانی آنتی بیوتیک وسیع الطیف استفاده می‌شود.

سواد کوهی گفت: در مرحله دوم داروی ضد التهابی مورد تایید استفاده می‌شود. پس از آن کورتون تراپی بعنوان یک روش اثرگذار تایید شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. طبق بررسی ها در انگلستان دگزامتازون بیشترین میزان تاثیر را در بین کورتون ها داشته است. استفاده از رمدسیویر بعنوان تنها داروی تایید شده آنتی وایرال مرحله بعدی درمان بوده و آخرین مرحله هم استفاده از درمان حمایتی هموپرفیوژن جهت مقابله با طوفان سایتوکاین در بدن بیماران مبتلا می باشد.

وی اظهار کرد: با وجود این 5 مرحله درمانی که از همان روز اول برای تمام بیماران بالای 50 درصد درگیری ریه شروع کردیم، جواب‌های مثبتی گرفتیم، در برخی از موارد که سی ار پی پایین نمی‌آمد پالاسما فرزیس جایگزین هموپرفیوژن شد، با این روش درمان در بین بیش از 600 بیمار فقط 24.1 درصد فوتی در مدت 11 ماه گذشته داشتیم که می‌توان گفت نتیجه قابل قبولی است، بهبود ریه آسیب دیده ناشی از ابتلا به کرونا زمانبر است، این گونه نیست که در انتهای درمان بیمارستانی ریه مریض به حالت اول بر گردد بلکه این بیمار پس از ترخیص از بیمارستان و پس از چند ماه یا با کورتون خوراکی یا با پرفنیدون می‌تواند فیبروز ریه‌ای که ایجاد شده را تا حدودی برطرف سازد.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران اظهار کرد: از آن مقدار ریه‌ای که باقی مانده بیشترین استفاده را می‌کنیم تا بیمار زنده بماند و پس از بهبود به تدریج بتواند فعالیت‌های خود را در ماه‌های آینده با مصرف دارو آغاز کند. بیمارانی داشتیم که با 90 درصد درگیری ریه پس ازچند ماه به تازگی سطح اکسیژن آنها به 92 درصد رسیده و می‌توانند فعالیت های عادی را شروع کنند، نباید انتطار داشت با 90 درصد درگیری ریه در طول دوره درمان بیمارستانی در دو هفته کل سیستم بهبود پیدا کند، بهبود این بیماران زمانبر است و 5 ماه پس از خروج از بیمارستان به فعالیت‌های عادی روزانه می‌تواند بر گردد، باید توجه داشت که این بیماری فوق العاده سنگین است و کرونا بیماری است که ساخته شده و می‌داند چه هدفی دارد و در نتیجه برای مبارزه آن باید بدانیم که چگونه می‌توان با آن برخورد کرد.

سواد کوهی در خصوص اینکه چرا بیماران در وضعیت سنگین و بحران خود را به بیمارستان می رسانند گفت: مردم از مراکز درمانی هراس دارند و برخی از مردم هم صورت مساله را پاک می کنند و معتقدند اگر به مراکز درمانی مراجعه نکنند، بیماری ندارند اما وقتی که کار به جایی می کشد که تنگی نفس به حدی می رسد که فرد را در شرایط سخت قرار می دهد، در آن زمان ریه درگیری بالای دارد و در این وضعیت خود را به مراکز درمانی می رسانند، در این بیماری فقط هم بحث ریه نیست و درگیری سایر ارگان ها هم مطرح است، میوکاردیک این بیماری فوق العاده سنگین است و میوکاردیکی ایجاد می کند که ممکن است که بیمار دچار ایست قلبی شود. کرونا، بیماریی است که تخریب ارگان ایجاد می کند و در نتیجه در درمان این بیماری، مبنای این بیماری است که در مراحل بالا رفع تخریب ارگان قرار دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که چرا فوتی‌ها نسبت به مبتلاها عدد بالایی نسبت به سایر کشورهاست افزود: این موضوع به بیماریابی برمی‌گردد. متاسفانه بیماریابی در ایران ضعیف است. در کشورهایی که به دنبال بهبود این شرایط هستند،  بیماریابی را در اولویت قرار داده اند حتی برای بیماریابی هزینه می پردازند برای مثال در حال حاضر ایتالیا اعلام کرده هر فردی که واکسن بزند 1200 یورو دریافت خواهد کرد یا بیماری که خود را معرفی کند مبلغی را دریافت خواهد کرد اما در ایران چنین چیزی را نمی‌بینیم.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: تست در بسیاری از نقاط دنیا رایگان است و مهم تر از آن تمام خدمات بیمارستانی‌شان هم رایگان است، در ایران هر چند رییس جمهور اعلام می کند که تمام مراحل رایگان است اما اینگونه نیست و در بیمارستان ها هزینه تمام خدمات از بیماران دریافت می‌شود و یارانه ای از طرف دولت پرداخت نشده است، ادعای رایگان بودن خدمات، حکایت همان واکسنی است که وزیر بهداشت می‌گوید رزرو کرده اما رییس بانک مرکزی مدعی است که چنین اعتباری را نداریم و تحریم اجازه خرید واکسن را نمی‌دهد. این در حالی است که فعالان و واردکنندگان دارو می‌گویند؛ واردات واکسن ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. همین الان اگر اعتبار را در اختیار این افراد قرار دهند می‌توانند نسبت به واردات اقدام کنند.

سوادکوهی گفت: موضوع این است که پولی در ایران بابت این سیستم خرج نشده است و هنوز تفکر مسئولان ایمنی گله‌ای است که من به عنوان رییس انجمن مراقبت های ویژه کاملا مخالف ایمنی گله‌ای هستم و چنین دیدگاهی را محکوم می کنم. اما متاسفانه این دیدگاه، سیاست ارجح سیستم اجرایی کشور است و به این معنا که برای مبارزه با کرونا پول چندانی خرج نشده است، در بحث واکسن آنفولانزا مدعی شدند که دو میلیون دوز واکسن سفارش دادند و مشخص شد که 250 هزار دوز وارد کشور شده است. عدم هماهنگی نشانه این است که اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و هنوز هم تفکر در سیستم اجرایی کشور این است که گویا همه باید مبتلا شوند.

وی اظهار کرد: اگر سفارشی برای واردات واکسن کرونا داده‌اند چرا برگه سفارشی وجود ندارد؟ تمام کشورها خرید و رزرو واردات واکسن را اطلاع رسانی می‌کنند و کشور و شرکت مقابل هم که سفارشاتی را که دریافت کرده، مبدا و میزان سفارشات را در رسانه‌ها  مطرح می‌کند بنابراین اگر ایران سفارشی برای خرید واکسن کرونا داده بود، اعلام می شد و چطور است که ایران در هیچ لیستی از سفارشات هیچ کشوری قرار ندارد، رییس بانک مرکزی هر چند اعلام می کند که به دلیل تحریم ها نمی‌توان واکسن وارد کرد اما دارو و واکسن مشمول تحریم‌ها نمی‌شوند.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران تاکید کرد: اگر منتظر بمانیم که بایدن بر سر کار بیاید و با پول های بلوکه شده واکسن تهیه کنیم، هموطنان بیشتری را از دست خواهیم داد و تا تیر ماه سال آینده باید همین روند مرگ و میر بالا را شاهد باشیم. حداقل مردم در این شرایط و این روند تصمیم گیری‌ها، پروتکل ها را با دقت بیشتری رعایت کنند که بتوانند جان خود را حفظ کنند، عده‌ای می‌گویند که این ویروس در ایران قوی‌تر است اما باید دید مبنای صحبت این افراد چیست باید دید ژنوم جدیدی از این ویروس به دست آمده که نشان دهد در ایران قوی تر عمل می کند؟این ادعاها مانند ادعاهایی از قبیل ادعای واکسن سازی در ایران است. انیسیتو پاستور قدرت تزریق واکسن را دارد اما در این منطقه فقط کشور هند است که قدرت واکسن سازی را دارد.

سوادکوهی ادامه داد: کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می کند. قرار نیست همه کشورها واکسن سازی داشته باشد در این میان فقط ایران است که اصرار دارد برخلاف جهت آب شنا کند. انیسیتوپاستور برای فرانسه بوده اما آیا فرانسه در ساخت واکسن دخالتی داشته است؟ آیا در این 10 واکسنی که در دنیا مطرح شده نام فرانسه را می‌بینید؟

وی افزود: این ادعای ایران مبنی بر ساخت واکسن پاک کردن صورت مساله است، سیستم اجرایی کشور هم در رزرو واکسن ثبت نام نمی‌کند چراکه به دنبال تولید واکسن داخلی است که در نهایت هم کسی از واکسن داخلی استقبال نمی‌کند و در این شرایط افرادی مانند دکتر محرز اعلام می‌کنند که برای داوطلب های واکسن داخلی در هتل 5 ستاره اتاق رزرو می‌کنیم و مبلغی را هم برای این افراد در نظر می‌گیریم که معتقدم افراد علمی نباید وارد این ادبیات و این موضوعات شوند.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: خنده دار است که در کمیته کرونای کشور اینتنسیویست حضور ندارد، در مجموعه کمیته و ستادهای کرونا در همه جای دنیا اینتنسیویست حاضر است. اما در ایران در حالی که بیماران سنگین در ای سی یو بستری هستند، اینتنسویست در کمیته کرونا حضور ندارد بنابراین باید انتظار داشته باشیم که با این سیستم و این میزان ناهماهنگی ها پیشرفتی در کنترل بیماری داشته باشیم.

سوادکوهی درباره میزان اثرگذاری داروهای گیاهی در کنترل ویروس کرونا و بهبود بیمار کرونایی گفت: درمان گیاهی را تا حدی می توان پذیرفت اما نه در بیماری کرونا. در مبارزه با ویروس کرونا سرعت عمل و قدرت دارویی حرف اول و اخر را می زند. ویروس کرونا این وقت را به افراد نمی‌دهد که عرق رازیانه را برای امتحان مصرف کنند و در چند روزی که افراد این درمان ها را امتحان کنند کرونا کار را تمام می کند چراکه سرعت عمل آن بسیار زیاد است و دقیقا می‌داند که چه برنامه‌ای دارد و باید چه کاری انجام دهد، در بیماری های بسیار سنگین بسیار اشتباه است که وقت طلایی بیمار را صرف آزمودن داروهای گیاهی کرد، ما این موضوع را در روند بیماری آیت الله شاهرودی دیدیم وقت و زمانی که از این بیمار برای مصرف داروهای گیاهی گرفته شد باعث شد که سرطان پیشرفت کند.

وی اضافه کرد: مخالفتی با داروی گیاهی ندارم برای مثال افراد با بیماریهای دیابت طولانی، در کنار داروهایی که پزشک تجویز کرده می‌توانند داروی گیاهی را هم استفاده کنند اما در بیماری های مهلک و کشنده اینکه بخواهیم آزمون و خطا انجام دهیم به معنای قمار کردن بر سر جان بیمار است.

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران با تاکید بر اینکه در بیماری کشنده و سریع العمل نمی‌توان از ادرار شتر استفاده کرد و وقتی زمان از دست می‌رود نمی‌توان بیمار را برگرداند گفت: برای پزشکان هم درمان بیماران در این مرحله با داروهای اثبات شده سخت می شود. حتی مصرف داروهای اثبات نشده مانند سووداک هم اشتباه است. این داروی ویروس هپتاتیت سی است و در هیچ کشوری برای کرونا مصرف نمی شود.

به گزارش ایلنا سوادکوهی در پایان در خصوص اینکه آیا در مدت برقراری محدودیت های دو هفته‌ای تعداد مراجعان به مراکز درمانی کاهش پیدا کرده گفت: تعداد مراجعه کمتر شد اما دوباره در حال افزایش است. اینکه افراد برخورد کمتری با یکدیگر داشتند اثرگذار بوده اما دوباره شاهد افزایش مراجعات هستیم.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.