باید ضمن واردات واکسن کرونا تولید آنرا به طور جدی دنبال کنیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ملک فاضلی گفت: با شیوع ویروس کرونا در دنیا بحث تولید واکسن آن مطرح بود ویروس‌ها درمان اصلی ندارند و تنها باید بدن را برای مقابله با آن تقویت کرد. کرونا بیماری جدیدی است که طبیعتا تهیه واکسن آن به کار علمی نیاز دارد، کرونا عوارض اقتصادی گسترده‌ای در سطح جهان به خصوص کشورهای پیشرفته به جای گذاشت و آنها بودجه خوبی برای انجام تحقیقات جهت ساخت واکسن اختصاص دادند برهمین اساس کشورهای مختلف دنیا که پایه و توانی در جهت تولید واکسن داشتند توانستند این کار را آغاز کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری این‌که ساخت واکسن سه مرحله دارد اضافه کرد: ‌آخرین مرحله تست انسانی است که باید تعداد زیادی از افراد تست شوند تا اجازه تزریق داشته باشند، اما در زمانی مانند شیوع ویروس کرونا که با مرگ روزانه انسان‌ها مواجه هستیم، باید بررسی شود که آیا عوارض واکسن بیشتر بوده یا میزان کشتار آن زیادتر است. اغلب واکسن‌ها بیشتر از 90 درصد توان ایمنی بدن را زیاد می‌کنند و تاکنون هم عوارض جدی درباره‌ی آن گزارش نشده است پس درباره کرونا این نتیجه حاصل می‌شود که اثربخشی واکسن بیشتر از عوارض آن است.  

وی افزود: واکسن کرونا باید آن قسمت از ویروس که باعث تحریک ایمنی بدن می‌شود را فعال کرده و بدن را ایمن کند تا بدن بتواند در برابر ویروس از خود دفاع کند در حال حاضر واکسن‌های ساخته شده در دنیا در حال استفاده شدن است و عوارض آنچنانی هم گزارش نشده البته که ممکن است هر تزریقی آلرژی و حساسیت‌زا باشد که در صورت عدم رسیدگی باعث خفگی شود این موضوع قابل کنترل بوده و این اتفاق یک یا دو در میلیون نفر در دنیا رخ می‌دهد.

فاضلی درباره‌ی واردات و تولید واکسن کرونا گفت: با توجه به شرایط علمی ایران ما باید یکی از تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های اصلی واکسن کرونا باشیم انستیتوپاستور و موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی دارای پایه قدیمی علمی بوده که در زمانی واکسن به خاورمیانه می‌فرستادند متاسفانه غفلت صورت گرفت و نتوانستیم آنها را برای چنین روزهایی آماده کنیم، پس باید سرمایه‌گذاری برای این شرکت‌ها صورت گیرد، اما با توجه به مرگ و میر باید به فکر واردات باشیم که هم از مرگ مردم پیشگیری کرده و هم سطح ایمنی جامعه را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات کمیسیون بهداشت برای بررسی موضوع چگونگی واردات واکسن و تولید در داخل گفت: باید در وهله‌ اول با توجه به نیاز داخل واکسن وارد کنیم آن هم بهترین، مفیدترین و بی‌ضررترین واکسن چون جان انسان در میان است که بی‌نهایت ارزش دارد. با واردات، میزان مرگ و میر کاهش یافته و آرامش در جامعه حاکم می‌شود.

به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: در وهله بعد باید در این فاصله زمانی شرکت‌های تولیدکننده واکسن را توانمند کرده، خوشبختانه دانشمندان ما پایه علمی قوی دارند باید این ساختار را تقویت کنیم چون امروز کرونا مطرح است و خدایی ناکرده ممکن است فردا چیز دیگری در میان باشد پس باید آمادگی داشته باشیم از طرف دیگر ما تحریم بانکی هستیم و وقتی نتوانیم مبادلات ارزی داشته باشیم عملا خرید واکسن با مشکل روبه‌رو است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.