خطای راهبردی؟ یا فرار از پذیرش مسئولیت اقدامات؟
سلام بر شما 

در بدو کلام عرض می کنم که روی سخنم فقط با شما جنابان و همان چند نفر دارای مدرک داروسازی است که از ستاد تا سازمان غذاودارو را به خط کرده اند تااحتمالا بتوانند برای اقدامات و گفتارهای خلاف قانون خود از این نمد کلاهی بدوزند و بر آن تخلفات با استفاده از زور میز سرپوش بگذارند.

جناب فاطمی

از سازمان نظام پزشکی گلایه کرده اید که درباره دو موضوع ابلاغ سندجامع خدمات سلامت داروخانه ای (بخوانید سند جامع مداخلات غیرمجاز در در امور درمان) و مصوبه ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر برای بازگرداندن فروش داروهای تحت کنترل در داروخانه ها(بخوانید مصوبه ارائه رانت به چند صد داروخانه منتخبِ احتمالا از پیش تعیین شده و ایجاد مشکلات امنیتی و افزایش آسیبهای اجتماعی در کشور ) علیه داروسازان استبداد و سو عملکرد بخرج داده است و لذا پیشنهاد داده اید داروسازان به این بهانه از سازمان نظام پزشکی خروج کنند.

اگر فرض محال کنیم که این شکایات شما به حق باشد(که به دلایل متعدد نیست) گیریم که از سازمان نظام پزشکی خروج کردید، سلمنا، میخواهید سازمان نظام داروسازی راه بیندازید؟ باز هم قبول، این سازمان را چگونه راه اندازی می کنید؟ با کدام مجوز؟ نکند گمان برده اید تخریب نظامات قانونی و تاسیس نظامات جدید با وجود یک وزیر و چند نماینده داروساز در دولت و مجلس مثل نوشتن بند ۸ مصوبه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر است که هنوز هیچکس جرات قبول مسئولیت و دلایل قانونی نگارش آنرا بعهده نگرفته است؟ 

یا مثلا مثل عملکرد وزارت داروسازی، قادرید در مجلس هم بدون مجوز و خلاف قانون و با نادیده گرفتن سازمان و قانون نظام پزشکی بعنوان نهاد صنفی پزشکان و حامی حقوق مردم یک شبه از سند جامع دخالت در امور درمان رونمایی کنید؛ یا برخلاف کنوانسیونها و تعهدات بین المللی و قوانین موضوعه کشور،دستورالعمل فروش داروهای تحت کنترل در داروخانه ها را بدون توجه به امنیت و سلامت جامعه و بدون اجرای پایلوت طرح و علیرغم نتایج فاجعه بار پایلوت توزیع داروهای اگونیست در استان قم، بنویسید و جهت اجرا ابلاغ نمایید؟

اگر گمان می کنید قانون مجوز شماست، چرا از مناظره فرار می کنید؟ مستندات قانونیتان برای مداخله در امر درمان کجاست؟

اگر بابت اجرای طرحها و دستورالعملهای مداخله گرانه تان بیماری فوت کند یا فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد مددجویان تحت درمان مراکز درمان اعتیاد (یعنی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارنفر) از پوشش درمان خارج شوند و امنیت و سلامت جامعه و فرزندان و خانواده هامان به خطر بیفتد چه پاسخی دارید؟ چه کسی مسئولیت فجایع محتوم این اقدامات را می پذیرد؟ شمایان؟ اگر خیر که اجازه مداخله گری و چنین اقداماتی را ندارید و اگر بلی، با چه تضمینی؟؟

مردم ما از فاجعه عرضه ترامادول و ریتالین و دیفنوکسیلات و سودوافدرین و بنزودیازپینها و آنتی بوتیکهای بدون نسخه و اخیرا اکسی کدون و شیاف مورفین به حد کافی عذاب کشیده اند و هنوز در رنجند.

راستی چه کس یا کسانی مسئولیت فجایع بالا را بعهده گرفتند؟ چه کسانی مسئولیت قلمهای انسولین و داروهای نایاب و کمیاب با چند ده و چند صد و چند هزار برابرقیمت در ناصرخسرو و بازار غیرمجاز را بعهده گرفتند؟ سال گذشته در گزارش سیمای جمهوری اسلامی ایران، قاضی محترم تعزیرات چه کسانی را بعنوان متخلف و مجرم معرفی کرد؟

چرا بجای محترم داشتن قانون، با فرار به جلو به دنبال توجیه اقدامات خلاف قانونید؟ شما هر نظامی را که تاسیس کنید باز هم وفق قانون، سازمان نظام پزشکی موظف به حمایت از حقوق ملت و جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت درامردرمان مردم است، میخواهید به اسم خروج از سازمان نظام پزشکی، به کدام اقدام غیرقانونی خود بدون پذیرش مسئولیت جامه عمل بپوشانید؟ اصولا با کدام مجوز و نتیجه کدام طرح پایلوت به خود اجازه میدهید برای سلامت مردم نسخه بپیچید؟

بسیار مشتاقیم بدانیم سازمان نظام پزشکی جلو کدام اقدام قانونی شما را سد کرده است تا همگی با هم درمقابل اقدام خلاف قانون سازمان نظام پزشکی بایستیم؟

مسئولین محترم صنف داروسازان؛ همه پزشکان می‌دانند که قاطبه داروسازان، بخصوص آنها که اهل رانت گرفتن و داروخانه خاص و منتخب شدن نیستند و جزو چند صد نفر معدود از نورچشمی‌ها قرار نمیگیرند، از بهترین همکاران و خدومترین و شریف‌ترین اعضا تیم درمان برای ملت‌اند. پس بهوش باشید که به منظور استحصال منافع برای دویست سیصد نفر نورچشمی، تقابل غیرموجه صنفی به راه نیاندازید. وقتی قانون موضوعه در امری تقنین شده و فصل الخطاب است، نیازی به مظلوم نمایی و سرپوش نهادن بر رفتار و کردار خلاف رویه قانون نیست. آماده ایم که با نگارندگان دستورالعملهای مداخله گر در امر درمان بر سر میز مباحثه بنشینیم و اشکالات قانونی نوشته‌هایشان را بطور مبسوط و روشنگرانه گوشزد کنیم.

 
جای بسی تاسف است که نتایج عملکرد معدودی افراد دارای مدرک داروسازی، بلایی بر سر پزشکان و مردم آورد که احتمالا تا سالیان سال دیگر هیج رییس جمهوری جرات نکند وزیر داروساز معرفی کند.

مسئولان محترم صنف داروسازان، فراموش نکنید بخشی نگری در حوزه سلامت، آفت سلامت ملک و ملت است.

امید که بجای تقابل صنفی، راهکار همگرایی پیش گیرید و با رفتار خردمندانه‌، راه بر بیخردان ببندید.

به امید بهروزی و صلاح جامعه

۲۴ آذرماه ۹۹

پایان پیام/

3 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.