واکسیناسیون کرونا در انگلیس با اخلال مواجه شد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، از منابع مختلف خبری در انگلیس، نرم افزار جامعی که وزارت بهداشت این کشور برای جمع آوری اطلاعات بیماران راه‌اندازی کرده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده، دائم متوقف و ناگزیر اطلاعات افراد دستی ثبت می‌شود.

این مساله هم اعضای کادر پزشکی را با مشکل روبرو کرده و هم دولت لندن نتوانست به موقع آمار افرادی را که واکسن کرونا دریافت کردند، منتشر کند.

عملیات تزریق واکسن کرونا از سه‌شنبه ۱۸ آذر در سراسر انگلیس آغاز شده و دولت این کشور امیدوار است تا تابستان سال آینده جمعیت ۶۶ میلیون نفری این کشور واکسینه شوند. با این حال کارشناسان هشدار داده اند که انتظار بازگشت روال زندگی به شرایط عادی تا آوریل (فروردین ۱۴۰۰) با کاربرد واکسن کرونا، واقع بینانه نیست.

بوریس جانسون معاونت جدیدی را برای نظارت بر عملیات واکسیناسیون سراسری در وزارت بهداشت انگلیس تشکیل داده است. ندیم زهاوی معاون وزیر بهداشت انگلیس در امور واکسن کرونا دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ۱۳۷ هزار نفر ظرف یک هفته در این کشور واکسینه شده‌اند. او با این حال محاسبه یادشده را موقت نامید و اعلام کرد که آمار دقیق متعاقبا اعلام خواهد شد.

اشکال در نرم افزار پیناکل باعث شده که کادر پزشکی انگلیس قادر به ردیابی افراد واکسینه شده نبوده و فرآیند نوبت دهی طولانی تر از حد معمول شده است.

دکتر «الیوت سینگر» رئیس درمانگاه منطقه‌ «والثام فورست» در شمال لندن می‌گوید، سیستم پیناکل بیشتر اوقات فعال نیست. وی عنوان کرد که این مشکل باعث کار مضاعف بخش اداری شده است، چون اطلاعات بیماران ابتدا روی کاغذ نگهداری ‌می شود و یک نفر بعدا آن ها را وارد سیستم ‌می‌کند.

این شکل کار به گفته او پسندیده نیست، به ویژه برای افراد مسنی که در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دارند و باید ساعت‌های بیرون درمان‌گاه منتظر بمانند.

گفتنی است نرم افزار پیناکل نسخه جدید و به روز رسانی شده سامانه قبلی موسوم به سونار است که آن‌هم به دلیل اشکالات فنی برچیده شد. وزارت بهداشت انگلیس در نظر دارد تا سامانه‌ دیگری را برای ثبت و ارائه آخرین آمار واکسن کرونا جایگزین کند. با این حال بیم آن می‌رود که راه‌اندازی این سامانه دست کم تا چند هفته دیگر طول بکشد.

یک سخنگوی دولت انگلیس توجیه کرد که این بزرگترین عملیات واکسیناسیون در کشور است و جمع‌آوری اطلاعات برای درک بهتر از وضعیت و برنامه‌ریزی‌های آینده حیاتی است.

این تحولات در حالیست که «مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس از شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در این کشور خبر داده که باعث شیوع سریع این بیماری در مناطق جنوب شرق این کشور شده است.

وی با ایراد سخنانی در مجلس عوام انگلیس توضیح داد که این گونه‌ جدید کرونا اولین بار در منطقه «کنت» واقع در جنوب شرق انگلیس کشف شده و این مساله جمعه گذشته به اعضای دولت و سازمان جهانی بهداشت گزارش شد. او با این حال اطمینان خاطر داد هنوز نشانه‌ای یافت نشده که ثابت کند واکسن کرونا برای مقابله با گونه‌ جدید، اثربخش نیست. 

آمار شیوع کرونا در انگلیس همچنان رکورد می‌زند و این کشور پس از ایتالیا بیشترین آمار فوتی‌ها در قاره سبز را ثبت کرده است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت انگلیس تاکنون یک میلیون ۹۱۳ هزار و ۲۷۷ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و بالغ بر ۶۵ هزار و ۵۲۰ نفر نیز زندگی خود را از دست داده‌اند. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.