بعد از شب یلدا با اوج گیری مجدد اپیدمی کرونا در کشور مواجه می‌شویم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محبوبه حاج عبدالباقی گفت: کاهش نسبی موارد ابتلا و بستری کرونا در هفته های اخیر البته از قبل از اعمال محدودیت دو هفته ای شروع شده بود اما کاهش ساعت فعالیت اصناف و مشاغل و محدودیت های تردد نیز تاثیر داشته است و اگر این محدودیت ها به طور جدی ادامه پیدا کند می تواند تاثیرگذار باشد اما اگر به صورت موقتی باشد و مانند گذشته بعد از مدتی که آمار پایین آمد، دوباره فعالیت ها و ترددها به حالت عادی برگردد، دوباره شاهد اوج گرفتن آمار و افزایش موارد ابتلا، بستری و بعد از آن مرگ های کرونا خواهیم بود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: نگرانی های زیادی درباره ادامه اپیدمی کرونا وجود دارد هنوز نمی توان به طور قطعی گفت افرادی که یکبار مبتلا شده اند، ایمنی پیدا کرده اند و دیگر مبتلا نمی شود و حتی در مورد واکسن نیز که هنوز در ایران در دسترس نیست،به طور قطعی معلوم نیست چقدر ایمنی می دهد و مدت زمان ایمنی آن ۶ ماه، یکسال یا بیشتر است.

وی افزود: با توجه به ورود به فصل زمستان و سرمای هوا با توجه به اینکه تجمعات و حضور مردم در فضاهای بسته بیشتر می شود و احتمالا پنجره ها نیز باز نخواهد بود و تهویه انجام نمی شود، حتما با پیک و اوج دوباره کرونا در زمستان مواجه می شویم و موارد ابتلا و پس از آن افزایش مرگها در زمستان در پیش است. صددرصد عده زیادی از مردم توصیه یلدای مجازی را جدی نمی گیرند و دیدارها و مهمانی های حضوری در خیلی جاها برگزار می شود و قطعا باید انتظار افزایش موارد کرونا را در دو یا سه هفته آتی داشته باشیم.

حاج عبدالباقی گفت: در مورد درمان بیماری کووید۱۹ نیز هنوز نه در ایران و نه در دنیا دستاورد قابل اطمینانی نداریم و هنوز این بیماری درمان قطعی ندارد، عده زیادی از مبتلایان به نوع خفیف این بیماری مبتلا می شوند و خود به خود بعد از مدتی استراحت بهبود پیدا می کنند اما آن دسته از بیماران که به نوع شدید کووید۱۹ گرفتار می شوند، همچنان در خطر هستند و به جز کارهایی مثل استفاده از اکسیژن یا برخی درمانهای علامتی کار چندانی نمی توان انجام داد، چند قلم دارویی هم که تا حدی برای بهبود علایم کمک کننده هستند فقط در صورتی می توانند موثر باشند که استفاده از آنها زود شروع شود و اگر در مراحل شدید بیماری مورد استفاده قرار گیرند، کارایی چندانی ندارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: مشکل مهمی که روند درمان بیماران را در ایران دچار مشکل کرده این است که بسیاری از مردم از رفتن به بیمارستان ترس دارند و می گویند اگر به بیمارستان برویم بیشتر مریض می شویم واقعا معلوم نیست این حرف ها را چه کسانی درست می کنند و در فضای مجازی پخش می کنند، مساله مهمی که باعث شده عده زیادی از بیماران جانشان را بر اثر کرونا از دست بدهند همین ترس آنها از مراجعه به موقع به پزشک و بیمارستان است. این افراد زمانی به بیمارستان مراجعه کرده اند که بیماری شدید شده و اثربخشی اقدامات درمانی بسیار کم می شود به همین علت احتمال مرگ این افراد به مراتب بیشتر می شود.

به گزاش ایرنا امسال ایرانیان شب یلدا را به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی متفاوت از سال های گذشته برگزار خواهند کرد، یکی از ویژگی های جشن باستانی شب یلدای باستانی، برپایی دورهمی های خانوادگی است اما توصیه های پزشکی بر این است که این جشن با پرهیز از حضور دستجمعی برگزار شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفت: نگران شدید شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور هستیم.

وی از مردم همه مناطق کشور خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.