ایران در آستانه تولید واکسن کرونا است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد وجگانی گفت: در این مدت برای رفع نیاز داخل باید نسبت به خرید واکسن از منابع مختلف جهان اقدام کنیم، تولید واکسن داخلی زمان بر خواهد بود و به همین دلیل تهیه واکسن از خارج کشور باید با جدیت تمام دنبال شود تا مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: توانمندی ایران در ساخت واکسن بسیار واقع بینانه است. به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات تاکید می کنم توان ساخت واکسن کرونا را داریم، روند ساخت این محصول فناورانه بدون هیچ گونه اغراق و مبالغه در حال انجام است، به این معنی که ساخت واکسن یک مبنای علمی دارد و محققان با بهره گیری از دانش و توان علمی خود در تلاش برای دستیابی به این واکسن هستند، ایران در آستانه تولید واکسن کرونا است، حداقل سه مرکز در آستانه شروع کارآزمایی بالینی انسانی هستند که یکی از آنها جلوتر است، آنها  فاز حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران ادامه داد: در بیان واقعیات علمی مانند ساخت واکسن نباید افراط و تفریط کنیم، مردم به صورت واقع بینانه و علمی روند تولید واکسن را دنبال کنند و مطمئن باشند جوانان این مرز و بوم به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته اند، ما تکنولوژی ساخت واکسن هایی مانند ویروس کشته و ریکامبیننت را در داخل کشور داریم و می توانیم آنها را تولید و به بازار عرضه کنیم، ایران دانش ساخت واکسن هایی مانند ام. آر. ان.ای را در داخل کشور دارد، هرچند از نظر نرم افزاری و نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و کار در حد آزمایشگاهی را می توانیم انجام دهیم، اما زیرساخت لازم برای تولید انبوه آن را نداریم.

وجگانی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی را از مهمترین مراکز تولید واکسن در کشور اعلام کرد و گفت: این موسسه جزو هفت مرکز جهانی تولید واکسن است که در سالیان مختلف توانست برای بیماری های متفاوت انسان و دام، واکسن تولید کند، در مجموعه تحقیقاتی سرم و واکسن سازی رازی بیش از ۵۰ محصول از واکسن تا سرم و انواع فراورده های بیولوژیک تولید می شود. واکسن هایی از فلج اطفال تا سه گانه در این مجموعه ساخته می شود که افتخاری برای کشور است، انستیتو پاستور ایران هم توانمندی های بالایی در این زمینه دارد، در عین حال در سال های اخیر برخی دیگر از بخش های دولتی و حتی بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کرده اند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.