سازمان نظام پزشکی آمادگی تهیه واکسن کرونا را دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین کرمانپور درباره نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به وزارت بهداشت مبنی بر اعلام آمادگی این سازمان برای تهیه واکسن کرونا از منابع خارجی با توجه به شرایط تحریم گفت: بر اساس قانون سازمان نظام پزشکی، این سازمان در کنار نظام سلامت قرار دارد. در دوران کرونا، جامعه پزشکی و داروسازان و دندان پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها در کنار هم برای حمایت از مردم فعالیت می‌کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی یک سازمان مردم نهاد محسوب می‌شود و در نتیجه سازمان‌های بین المللی می‌توانند کمک‌های زیادی انجام بدهند. هرچند برخی می‌گویند واکسن و دارو تحریم نیست، اما هنگام نقل و انتقال مالی دچار مشکل هستیم. وقتی قرار باشد نظام بانکی برای نقل و انتقال پول اقدامی انجام بدهد، بانک‌های بین المللی به علت تحریم ایران، ریسک نمی‌کنند، در زمینه واکسن کرونا، بحث سلامت همه مردم وجود دارد. سازمان جهانی بهداشت نیز می‌داند که اگر کشوری در پروتکل واکسیناسیون قرار نگیرد، چرخه انتقال ویروس متوقف نخواهد شد.

وی افزود: تفاوت کشور ما این است که به علت تحریم، بانک‌های بین المللی برای نقل و انتقال پول ریسک نمی‌کنند، اما سایر کشورها این نقل و انتقال پول را انجام داده‌اند، سازمان نظام پزشکی نامه‌ای برای وزارت بهداشت نوشت که ماموریت تهیه واکسن کرونا از منابع خارجی به سازمان نظام پزشکی واگذار شود. سازمان نظام پزشکی از سر خیرخواهی به دنبال این اقدام است و نگاه انسان محور اهمیت دارد. با توجه به آشنایی سازمان جهانی بهداشت و همکاری‌های قبلی با سازمان نظام پزشکی، می‌توان نقل و انتقال پول برای تهیه واکسن کرونا را انجام داد.

کرمانپور گفت: شرکت‌های خصوصی به واسطه یک سازمان مردم نهاد می‌توانند تهیه و انتقال واکسن کرونا به کشور را انجام بدهند، مجموعه کوواکس، واکسن را به مجموعه یا شرکت خصوصی نمی‌فروشد و باید یک نهاد حاکمیتی یا سازمان مردم نهاد این اقدام را انجام بدهد. این نگرانی جهانی وجود دارد که واکسن‌های کرونا وارد بازار آزاد نشود و احیانا به دست مردم نرسد، سازمان نظام پزشکی از واردات واکسن کرونا به دنبال منافع مالی نیست، بلکه بزرگترین انتفاع سازمان نظام پزشکی، نجات جان جامعه پزشکی و سلامت مردم است. این سازمان مردم نهاد است و این تعریف در جهان وجود دارد.

به گزارش ایرنا محمدرضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی روز ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت نوشت: همان گونه که استحضار دارید طولانی شدن اپیدمی بیماری کووید۱۹ در جهان و کشورمان ایران، صدمات جبران ناپذیری را به حوزه سلامت و معیشت مردم وارد ساخته است. طبیعتاً رهایی از این بیماری و آثار مخرب آن جزو خواسته‌های عموم و مسئولان کشور است.

وی افزود: ضمن ارج نهادن بر تلاش‌های دانشمندان عزیز کشورمان برای تولید واکسن کرونا، عنصر زمان برای مقابله با این بیماری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز است و با توجه به تولید و شروع استفاده از واکسن در کشورهای مختلف به نظر می‌رسد، لازم است همه تلاش‌ها بر خرید هر چه سریع‌تر واکسن و شروع واکسیناسیون مردم عزیز کشورمان در یک بازه زمانی مشخص متمرکز شود.

ظفرقندی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی به عنوان نهاد مرجع صنفی بر اساس بند «ت» ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی برای تهیه و ارائه خدمات واکسیناسیون به مردم و کادر درمان اعلام آمادگی می کند. همچنین این سازمان برای پیگیری ویژه تهیه واکسن، کمیته‌ای را تعیین کرده تا با هماهنگی وزارت بهداشت و دولت و در راستای فعال کردن دیپلماسی عمومی، اقدام عاجل در این زمینه انجام شود. دستور مساعد جناب عالی در مورد این همکاری و تسریع در زمینه تهیه واکسن موجب امتنان است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.