شبکه‌ بهداشت و پزشک خانواده، دو انقلاب بزرگ نظام سلامت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی ناصحی در مراسم همایش کشوری تجلیل از پزشکان خانواده با تقدیر از پزشکان فعال در خط مقدم مقابله با کرونا گفت: خیلی ممنون هستیم که شما با تمام مشکلات و سختی‌ها هنوز فعال هستید و عذرخواهی می‌کنم که آنچنان که باید نمی‌توانیم قدردان زحمات شما باشیم. امیدواریم با تاکید وزیر بهداشت که به پزشکی خانواده و نظام ارجاع توجه ویژه دارند بتوانیم شرایط ایده‌آل را فراهم کنیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه بیمه روستایی انجام شده است و امیدواریم تفاهم نامه سال بعد هم قبل از اغاز سال جدید انجام شود. با توجه به زحمت کار در روستاها، پرداخت‌ها به پزشکان و کادر درمان را سعی کردیم به موقع انجام دهیم.‌ از دانشگاه‌هایی که هنوز تاخیرهایی دارند می‌خواهیم این موضوع پیگیری و رصد شود. ما از اعتبارات جاهای دیگر کاستیم تا با پرداخت به موقع مطالبات، سطح یک خدمات تقویت شود و این امر بسیار مهمی برای ما است و اگر استانی در پرداخت‌ها تاخیر کند موجب گلایه‌مندی ما می‌شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: در بحث امکانات درمانی، تشخیصی و رفاهی در حوزه پزشک خانواده متاسفانه با کمبود اعتبارات در سطح ملی روبرو هستیم که باعث شد همکاری لازم صورت نگیرد و تاخیرهایی وجود داشته باشد، امیدواریم سریع‌تر در این بخش هم استانداردهای کافی اجرا شود. خبر خوب ما برای همکاران استانی این است که انشالله جایگاه اداری آنها در سطح یک خدمت رسانی از نظر تشکیلات اداری اصلاح خواهد شد.

در ادامه مراسم مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت گفت: بدون تردید به عنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت با تغییراتی روبرو بودیم که می‌توان نام انقلاب را بر آنها نهاد، انقلاب اول ایجاد شبکه‌های بهداشتی درمانی بود که می‌تواند بستر سخت‌افزاری برای ارائه خدمات سلامت فراهم کند و در شرایط بحرانی کرونا نقش چنین تحولی بیش از گذشته هویدا شده است. انقلاب دوم تشکیل و گسترش بحث پزشک خانواده است که آن هم در بستر سخت‌افزاری شرایطی را فراهم کرده تا با به کارگیری تیم سلامت در قالب پزشک خانواده به خدمت مشغول باشیم.

وی اظهار کرد: امیدواریم در رفع کاستی‌های این امر مهم شاهد آن باشیم که به نتایج ملموسی در حوزه سلامت دست پیدا کنیم. یکی از اقدامات خوبی که در این تیم‌های سلامت شکل می‌گیرد تقدم پیشگیری بر درمان است و همانطور که می‌دانید این تقدم در تمام دنیا حائز اهمیت است. نکته دوم کار تیمی است که در قالب پزشک خانواده انجام می‌شود که می‌تواند برای رفع مشکلات سلامت مردم تاثیرگذار باشد، بحث ثبت داده‌ها و شکل‌گیری اطلاعات پایه برای برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران موثر است و نهایتا نقش کلیدی دیگر پزشک خانواده تبدیل تقاضاها به نیازهای واقعی است. این عوامل سبب افزایش کارایی و اثربخشی بیشتر خواهد بود که از وظایف اصلی سازمان‌های بیمه‌گر است.

به گزارش ایسنا معاون بیمه و خدمات سازمان بیمه سلامت در پایان اضافه کرد: بنابر درک صحیحی که در دو سوی ماجرای کارگزاران و مسئولین اجرایی بحث پزشک خانواده در کشور وجود دارد، هماهنگی بین بیمه سلامت و معاونت بهداشت وزارت بهداشت امر مهمی است و این درک مشترک نقطه عطفی است که جان تازه‌ای به برنامه پزشک خانواده می‌دهد. خوشبختانه با این ادله سازمان در ۹ ماه اخیر قسمت عمده تعهداتش را به نحو احسن انجام داده است. البته تلاش می‌کنیم در ماه‌های باقی‌مانده به اوج همکاری برسیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.