آسیب عروق خونی باعث بروز علائم عصبی کووید-۱۹ می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محققان نشان داده اند که علائم عصبی مرتبط با کووید-۱۹ محتمل ترین نتیجه آسیب رگ های خونی ناشی از واکنش ایمنی است. ویروس SARS-CoV-۲ "که باعث ابتلا به کووید-۱۹ می شود" به طور مستقیم مغز را آلوده و به این عضو حمله نمی کند.

نتایج حاصل از مطالعه نحوه تأثیر کووید-۱۹ بر مغز بیمار در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

محققان در مطالعه خود از مغز بیمارانی که بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست داده بودند، تصویربرداری ام.آر.آی و بررسی هیستوپاتولوژیک انجام دادند.

در مجموع آنها مغز ۱۹ نفر را مورد مطالعه قرار دادند و محور بررسی خود را بر دو منطقه از مغز متمرکز کردند که تصور می شود نسبت به کووید-۱۹ حساس است.

این بیماران پنج تا ۷۳ سال سن داشتند و بسیاری از آنها به یک یا چند بیماری همراه  از جمله دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی مبتلا بودند.

محققان در مغز افرادی که اندکی پس از ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند، علائمی از آسیب ناشی از نازک شدن و نشت رگ های خونی مغز پیدا کردند.

اسکن های مغزی گرفته شده از این افراد نشان داد که هر دو منطقه مغزی مورد مطالعه دارای لکه های روشن زیادی هستند. لکه های روشن اغلب نشان دهنده التهاب و لکه های تیره نشان دهنده خونریزی است.

سپس محققان با استفاده از اسکن های خود به عنوان راهنما این نقاط را با دقت بیشتری زیر میکروسکوپ بررسی کردند.

آنها دریافتند که لکه های روشن حاوی رگ های خونی است که نازک تر از حد طبیعی است و گاهی اوقات پروتئین های خون مانند فیبرینوژن به مغز نشت می کند.

آویندرا نات مدیر کلینیک موسسه ملی اختلالات مغز و اعصاب و سکته مغزی (NINDS) آمریکا و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: کاملاً متعجب شدیم. در ابتدا ، انتظار داشتیم آسیب هایی را ببینیم که ناشی از کمبود اکسیژن است. در عوض، مناطق آسیب چند کانونی را مشاهده کردیم که معمولاً با سکته های مغزی و بیماری های التهابی عصبی همراه است.

علاوه بر این آنها نتوانستند SARS-CoV-۲ یا مواد ژنتیکی آن را در هر یک از بافت ها تشخیص دهند. این موضوع باعث شد که محققان حدس بزنند این آسیب ناشی از یک حمله ویروسی مستقیم به مغز نیست.

مدیر کلینیک موسسه ملی اختلالات مغز و اعصاب و سکته مغزی (NINDS) آمریکا گفت: تا کنون، نتایج این مطالعه نشان می دهد صدمه ای که مشاهده کردیم احتمالا بر اثر آلوده کردن مستقیم مغز توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد نشده است، در آینده، قصد داریم بررسی کنیم که چگونه کووید-۱۹ به رگهای خونی مغز آسیب می رساند و آیا این ویروس برخی از علائم کوتاه مدت و طولانی مدتی را که در بیماران مشاهده می شود، ایجاد می کند یا خیر. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.