ایران در بخش مقالات مربوط به کرونا رتبه دوازدهم در جهان را داراست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، نشست اجتماع نخبگانی و به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق در مدیریت بیماری کرونا در کشور امروز ،با حضور علیرضا زاکانی، فرشید نجفی و جمعی از معاونان تحقیقاتی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و دیگر دستگاه‌ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌دوست مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ایجاد دبیرخانه مدیریت کرونا در این مرکز گفت:‌ حدود 5200 پروژه تحقیقاتی در خصوص کرونا در حال اجرا یا خاتمه است.

وی با اشاره به برنامه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مسیر مدیریت بیماری کرونا افزود: تشکیل کمیته مدیریت راهبردی کرونا در مرکز پژوهش‌ها ارائه نقشه راه در مدیریت بیماری، ایجاد مرکز هماهنگی مشترک بین دستگاه‌های مختلف و حوزه‌های دیگر مربوط به این بیماری از جمله اقدامات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است.

فرید نجفی معاون تحقیقات وزیر بهداشت در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت پژوهش‌های مربوط به بیماری کرونا در کشور گفت: از ابتدای همه‌گیری کرونا تا 18 دی ماه جاری 7601 طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه مرتبط با کرونا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 1017 مورد یعنی 13.3درصد پایان‌نامه و بقیه طرح بوده‌اند.

وی افزود: از 7601 طرح تحقیقاتی 6.1 درصد آنها یعنی 465 طرح به پایان رسیده ضمن اینکه 453 کارآزمایی بالینی نیز داشته‌ایم به طوری که ایران جزو کشورهای با بیشترین کارآزمایی بالینی در دنیا است، 115 مداخله دارویی بر روی کرونا در کشور انجام شده و 140 مداخله غیردارویی داشته‌ایم مانند داروهای گیاهی ضمن اینکه 251 کارآزمایی بالینی نیز در کشور شکل گرفته است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با اشاره به انجام 23 پروژه در حوزه کرونا در اتحادیه اروپا با بودجه‌ای برابر با 128 میلیون یورو گفت: در سایت آنها اطلاعات در پورتال‌های بین‌المللی به صورت کاملاً شفاف وجود دارد و قابل دسترسی است در حالی که این نکته مهمی است که ما در کشور آن را نداریم.

نجفی با اشاره به تهیه 2458 مقاله در حوزه کرونا در کشور گفت:‌ ایران در بخش مقالات مربوط به کرونا در جهان رتبه دوازدهم را داراست ضمن اینکه شاخص متوسط استناد به ازای مقاله در ایران 4.4 استناد به ازای هر مقاله است.

وی با اشاره به اقدامات جدید معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در حوزه مقابله با کرونا افزود: راه‌اندازی دفتر تحقیقات کرونا در معاونت تحقیقات با هدف استخراج نکات مهم در تحقیقات گذشته و جهت‌دهی به سیاست‌های تحقیقاتی آینده با استفاده از نظرات اتاق‌های فکر از جمله اقدامات این معاونت است.

عراقی‌زاده معاون بهداشت ستاد کل نیروهای مسلح در مسیر مقابله با کرونا در کشور نیز خاطرنشان کرد: در ستادکل نیروهای مسلح قرارگاه امام رضا (ع) برای مقابله با کرونا با مسؤولیت سردار باقری تشکیل شد، در حوزه درمان 58 بیمارستان نیروهای مسلح با 6 هزار تخت بیمارستانی فعالیت کرده‌اند به طوری که در برخی بیمارستان‌ها رکورددار پذیرش بیماران کرونایی بوده‌ایم.

وی افزود: تا امروز حدود 42 هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های مربوط به نیروهای مسلح بستری و درمان شده‌اند، در حوزه تحقیقات و پژوهش‌ها در وزارت دفاع کارهایی صورت گرفته که از جمله تولید کیت تشخیص کرونا است که در روزهای ابتدایی کرونا به نتیجه رسید. ضمن اینکه یکی از واکسن‌هایی که اکنون مطرح شده و تأییدیه لازم آن گرفته شده و پله پله در حال انجام است واکسنی است که در وزارت دفاع در حال تهیه است.

صحرائیان معاون تحقیقات علوم پزشکی تهران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت نگهداشت مدارک و تحقیقات علمی مربوط به کرونا گفت: این کار بسیار مهمی است که ما مدارک و تحقیقات علمی را برای آینده نگهداری کنیم و امروز باید مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص اقداماتی انجام دهد، ورود شبه علم به کرونا متولی خاصی نداشت و هیچکس پیگیری نکرد در کشور چندین روش درمانی کرونا که پیدا شد به چه نتیجه‌ای رسید.

جلیلی مسؤول گروه دارویی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مدیر علمی واکسن کرونا در این نشست گفت: سه واکسن مطرحی که شامل فایزر، مدرنا و آکسفورت اکنون مطرح است با مشارکت فعال شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده و ما در بنیاد برکت به شرکت‌های دانش‌بنیان متکی شده‌ایم و با این اقدام خود خلاء بین دانشگاه و صنعت به تازگی پر شده و باید به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه خاصی شود.

وی با تأکید بر لزوم گسترش رشته‌های بین‌رشته‌ای خاطرنشان کرد: به نظر بنده در دنیا برای ساخت واکسن نیز تقسیم کار صورت گرفته و توجه ویژه‌ای به آن کرده‌اند.به طوری که در طول شیوع کرونا 40 درصد میزان تحقیقات علمی افزایش پیدا کرده به طوری که تعداد مقالات منتشر شده در دنیا در حوزه کرونا 200 هزار مقاله است.

افشین برقی معاون تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیز در این نشست با اشاره به انجام 500 طرح، 500 مقاله و 50 محصول در حوزه کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: هجوم بیش از حد افراد غیرکارشناس در حوزه کرونا و مراجعه آنها به ما یکی از مشکلات است در نتیجه ابتدا باید واحد بررسی کارهای تحقیقاتی انجام شده در حوزه کرونا ایجاد شود.

وی با اشاره به اقدامات تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه کرونا افزود: در این دانشگاه ما روش‌های درمانی مؤثرتر و همچنین روش‌های درمانی غیرمؤثرتر را پیدا کرده‌ایم ضمن اینکه کیت‌های مورد استفاده در طرح غربالگری شهید سلیمانی نیز در این دانشگاه تولید شده است.

معاون تحقیقات علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی از تجاری‌سازی شدن 40 محصول مربوط به کرونا که در این دانشگاه تولید شده خبر داد.

علی‌شیری معاون تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در این نشست با اشاره به اینکه ما در این دانشگاه در اواخر بهمن در خصوص کرونا هشدار داده‌ایم گفت: در اول اسفند ماه ما قرارگاه مواجهه با کرونا را ایجاد کردیم ضمن اینکه پژوهشگاهی با 200 محقق داریم که از زمان ورود کرونا آن را به موضوع کرونا اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: حداقل دو واکسن خود را به سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم ضمن اینکه ضعف سیستم تهدیدات بیولوژیک در کشور وجود دارد باید به صورت جدی به آن بپردازیم، کیت‌های آنتی‌ژن و آنتی‌بادی ما نیز آماده بوده و یک ماه است که به سازمان غذا و دارو آن را ارائه کرده‌ایم.

در پایان این نشست علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ابعاد ماجرای کرونا فراتر از بهداشت و درمان است گفت: در ابتدای شروع کرونا ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی این موضوع دیده نشد و محدود به حوزه بهداشت و درمان وارد شدیم و ابعاد دیگر کار را مدنظر قرار ندادند.

وی اظهار کرد: باید نتایج را به حوزه‌های مختلف منتقل کنیم، نقطه اولیه مربوط به کرونا در حوزه پزشکی است اما ابعاد مختلف آن در زندگی مشخص شده و ما باید بتوانیم در مجموع مرکز پژوهش‌های مجلس دستگاه‌های دیگر را نیز در این خصوص درگیر کنیم مانند وزارت علوم، وزارت رفاه، صنعت و کشاورزی تا بتوانیم یک بسته کاملی را ارائه داده و ساز و کار نوینی را برای مواجهه با چنین پدیده‌هایی به جا بگذاریم.

به گزارش فارس رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان اضافه کرد: باید بتوانیم از پژوهش‌ها حمایت کرده و حاصل این پژوهش‌ها نیز به کار گرفته شود و یکی از بخش‌های ناظر مربوط به بخش‌های پژوهشی ایجاد شده و به بخش پژوهش کشور کمک کنیم و آن را از انفعال در آوریم، باید انسجامی و پیوستگی بین وزارت بهداشت و مجلس داشته باشیم و بتوانیم کمیسیون‌های مختلف مجلس را درگیر این موضوع کنیم تا در نهایت بتوانیم به راهکارهای علمی برسیم، ما در مجلس سهم خودمان را از راهنمایی‌های شما استنباط می‌کنیم تا مبتنی بر آن مطالباتی از دستگاه‌ها داشته باشیم تا اگر در آینده چنین مسائلی در سطح کشور یا پاندومی در جهان اتفاق می‌افتد بتوانیم فعال باشیم نه منفعل.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.