۳۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی در دوران کرونا در دانشگاه‌ها حضور داشتند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سیماسادات لاری روز گذشته در یک سفر یک روزه به استان خراسان شمالی به منظور نظارت بر چگونگی اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از شهرستان بجنورد بازدید کرد. 

ناظر عالی اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمالی در جلسه‌ای که در استانداری این شهرستان برگزار شد گفت: خدا را شاکرم در خدمت شما عزیزان در استانداری استان خراسان شمالی هستیم و درود می‌فرستیم بر شهدای دفاع مقدس این استان که اگر اینجا هستیم به برکت خون این عزیزان بوده است. یاد می‌کنیم از شهید دکتر یحیوی، شهید مدافع سلامت و از نیروهای بهداشتی و درمانی که در این استان خدمت کرده‌اند  قدردانی می‌کنیم.

وی افزود: از زمانی که آمار بیماری رشد پیدا کرد، همیت خاصی در کشور ایجاد شد و طرح شهید سلیمانی نیز کلید خورد این امر نشان داد در این مسیر بدون مشارکت اجتماعی مردم و همدلی سایر دستگاه‌ها به هیچ عنوان موفق نخواهیم بود، این بیماری ابعاد مختلف جامعه را در بر گرفته و نیازمند مشارکت همه است. این طرح از سوی وزیر بهداشت آغاز شد و ناظرینی برای اجرای هر چه بهتر این طرح معرفی شدند. در حال حاضر بحث بیماری و کنترل آن در قالب این طرح از اهم برنامه‌هایی است که می‌توانیم انجام دهیم.
 
لاری گفت: ما اکنون برای نظارت هر چه بهتر از استان‌های شمالی، تیمی تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم در سایه وحدت و همدلی این تیم، به موفقیت‌های بیشتر دست پیدا کنیم، طرح شهید سلیمانی نشان می‌دهد هر کاری را به صورت تیمی می‌توانیم به بهترین شکل به سرانجام برسانیم و بنابراین من و تیمم پای کار آمدیم، از حضور در این استان انرژی مثبت گرفتم، علی رغم راه اندازی این طرح در یک ماه و نیم پیش در کشور، اما در خراسان شمالی به دلیل ارتباط خوب ایجاد شده میان دانشگاه و سپاه و اخلاص ایجاد شده میان این دو نهاد، طرح به سرعت توانسته است قالب خود را پیدا کند.
 
ناظر عالی اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمالی اظهار کرد: تلاش داریم در سایه این طرح به صورت فعال اقدام به بیماریابی کنیم، ورود تست‌های رپید به همین خاطر مهم بود، هدف این بود که آنقدر تست انجام دهیم که از تعداد کل بیماران شناسایی شده تنها ۱۰ درصد مثبت باشند، به لطف خدا در دانشگاه علوم پزشکی بجنورد این عدد به ۵ درصد رسیده است و بیش از حد انتظار است که به همت زیرساخت‌های آزمایشگاهی خوبی است که از قبل فراهم شده بود.
 
وی اضافه کرد: ما باید به کمک عزیزان سپاهی و داوطلب و تیم بیماریاب و حامی، قدمی دیگر برداریم و آن اینکه مشخص کنیم با چه ابزاری افراد شناسایی شده را ایزوله و در منزل مراقبت کنیم، این مهم بدون حضور سپاه امکان پذیر نیست. نکته مهم این است که باید شاخصی به عنوان استاندارد به غیر از "تعداد تست‌های روزانه مثبت" و "آمار بستری و فوتی" داشته باشیم تا بدانیم چه تعداد از خانوارهای مثبت در ایزوله بوده‌اند؟ و اگر در ایزوله نماندند به چرایی آن برسیم.
 
لاری به مشکلات اقتصادی مردم و بخش حمایت در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: بحث حمایت‌ها نیز در این طرح دارای اهمیت است، برخی از مردم به دلیل نگرانی از مشکلات اقتصادی حاضر به ماندن در منزل نیستند و در این میان کمک‌های حمایتی می‌تواند تا حدی این افراد را برای ماندن دو هفته‌ای در منزل ترغیب کند.
 
ناظر عالی اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمالی به همراهی بسیج و سپاه استان خراسان شمالی در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: نظارت‌ها در استان خراسان شمالی به کمک هلال احمر و نیروهای بسیج شکل گرفته و باعث شده تا ظرفیت‌های نظارتی ما در بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای که محدود بود، چند برابر شود. البته این مانع از عادی‌انگاری خواهد شد به این معنا که مردم کسب و کار خود را خواهند داشت اما دستورالعمل‌ها باید به شدت رعایت شود که نیازمند اهرم‌های قانونی دقیق در این خصوص هستیم.
 
وی به اهمیت مراقبت‌های پس از کرونا اشاره کرد و افزود: نکته آخر مراقبت از منزل است آن‌چه که در این استان من را کمی نگران کرده است، ترس افراد بیمار از مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی است. یعنی فرد در لحظات بحرانی و حاد به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، در ابتدای شیوع کرونا و افزایش بار بیماران در بیمارستان‌ها که فشار کار را چند برابر و تخت‌های خالی را محدود و ارائه خدمات را کمی کند کرده بود، از مردم خواستیم که در صورتی که علایم بیماری خفیفی دارند تا آنجا که می‌شود با مراقبت در منزل دوران قرنطینه را پشت سر بگذرانند اما اکنون باید به موقع مراجعه صورت بگیرد زیرا باید مراقب باشیم تعداد فوتی‌ها را کم کنیم.
 
لاری گفت: هر چه آمار مرگ و میر ناشی از کرونا کم شود، موفقیت بیشتری حاصل شده است، باید بتوانیم افراد مسن و دارای بیماری‌های زمینه‌ای را تحت مراقبت داشته باشیم تا در زمان خود به مراکز درمانی مراجعه کنند. استان خراسان شمالی جمعیت روستایی قابل توجهی دارد اما با این وجود جمعیت روستایی شما آن گونه که در دیگر شهرها مشاهده شده است درگیر بیماری نبودند که نشان از مدیریت خوب شما را دارد.
 
ناظر عالی اجرای طرح شهید سلیمانی در استان های شمالی تصریح کرد: سپاه در حرکتی خوب، هدف گذاری کرده است که زنان را به عنوان محور خانواده آموزش دهد. به واقع زمانی که خانمی به همه تذکر می‌دهد که اصول چیست، خیلی از مشکلات قابل حل است. بر این اساس سپاه در کنار بسیج، آموزش‌های بسیار خوبی را برای زنان اجرایی کردند که این بسیار تاثیر گذار است. با توجه به بازدیدهای انجام شده بسیار شاد شدیم که در استان خراسان شمالی، این طرح با همدلی در حال انجام است و ممکن است شما خودتان متوجه داشته‌های بسیار خوبی که به دست آوردید، نباشید.
 
وی به اهمیت انجام برنامه‌های فرهنگی در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: ما در این مدت تلاش کردیم از مسائل رفاهی و فرهنگی دانشجویان خود غافل نباشیم. ۳۰ درصد دانشجویان ما در دانشگاه‌ها در همین دوران به عنوان اینترن، دستیار و کاروز حضور داشته‌اند. در حوزه فرهنگی نیز در بستر فضای مجازی جشنواره‌های ما در حال انجام است از جمله "سیمرغ"، جشنواره‌های ورزشی" که به شکل "باشگاه ورزشی" راه افتاده است و تیتر دوازده که در بستر مجازی در حال انجام است و اکنون هم میزبان جشنواره ملی قرآن هستیم.
 
در ادامه رحیمی عضو ناظر اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: خوشحالم که در این جمع حضور دارم. خراسان شمالی، استانی با مولفه‌های خاص خودش و همنوایی بسیار عالی است؛ با وجود روستایی که بیشترین شهید را نسبت به میانگین جمعیت دارد و در این استان با عنوان دارالشهدا شناخته می‌شود.
 
وی افزود: قومیت‌ها با بیشترین آرامش در این استان در حال زندگی هستند، دغدغه اصلی استاندار استان خراسان شمالی در حوزه دانشجویی برای ما بسیار بااهمیت است و تکلیف بیشتری بر گردن من نهاده است. در خصوص طرح شهید سلیمانی باید گفت این طرح واجب شرعی است و هر فردی هر کاری از دستش بر می‌آید باید برای این طرح انجام دهد. از طرفی نام گذاری این طرح به نام شهید سردار سلیمانی که برای تک تک ما مایه آبرو و عزت است و مسؤولیت تک تک ما را بیشتر می‌کند، تمام کارهایی که انجام می‌دهیم از یک بسته غذایی خیلی کم تا مراقبت درمانی، بسیار با اهمیت است و کم‌های با برکتی است که در کنار هم رزمایش مهربانی مد نظر رهبری را رقم خواهد زد؛ نباید منتظر اتفاق خاص و معجزه از آسمان‌ها باشیم.

به گزارش وب‌دا عضو ناظر اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در پایان در مورد احتمال عادی انگاری بیماری کووید ۱۹ در صورت بازگشایی‌ها نیز گفت: بر اساس فرمایش سخنگوی وزارت بهداشت، محدودیت‌ها در مناطق قرمز و نارنجی همچنان اعمال می‌شود و بازگشایی ها در مناطق زرد و آبی و برای تسهیل زندگی مردم و کاهش مسائل اقتصادی است اما به واقع خیلی بر روی رنگ‌ها نباید سیاست‌های خود را مشخص کرد. عادی انگاری شرایط سم بزرگی است که بار دیگر کشور را دچار بحران خواهد کرد؛ هیچ چیز عادی نشده و احتمال بازگشت به شرایط سخت در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.