سازمان‌های بیمه گر مشتاق اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عباس کامیابی گفت: در مقاطعی در زمینه پزشکی خانواده روستایی موفق عمل شده، اما حلقه مفقوده این مسیر، نظام ارجاع است. در زمینه پزشکی خانواده شهری نیز دو استان فارس و مازندران پیش رو بودند. نظام ارجاع و الزامی بودن پزشکی خانواده را در استان فارس داشتیم که در دو دوره وزارت بهداشت، ابتدا نظام ارجاع و سپس الزامی بودن پزشکی خانواده لغو شد و این نوعی بازگشت به گذشته بود.

رییس انجمن پزشکان عمومی ادامه داد: در جایی که پزشکی خانواده در سطح یک خدمات سلامت راه اندازی شود، اما نظام ارجاع وجود نداشته باشد، این زنجیره کامل نمی‌شود. وقتی پزشک عمومی به عنوان دروازه بان سلامت حضور نداشته باشد، این دیگر پزشکی خانواده محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر منافع پزشکان عمومی با منافع مردم عجین شده و اگر در این حوزه مسئولان نظام سلامت ورود کنند، با توجه به انگیزه پزشکان عمومی، تحول در نظام سلامت با ادغام سطح بندی خدمات سلامت و نظام ارجاع اتفاق می‌افتد. باید بازنگری‌هایی در زمینه برنامه‌ها، بسته‌های خدمتی و سرانه جمعیت تحت پوشش در پزشکی خانواده روستایی انجام شده و تاثیر آن بر بار بیماری‌ها نیز بررسی شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت کامیابی در پایان گفت: اجرای طرح پزشکی خانواده شهری در استان‌های فارس و مازندران باید به خوبی ارزیابی و اصلاح شده و سپس در کل کشور اجرایی شود. پزشکان عمومی بیشترین مواجهه با ویروس کرونا را داشتند و تصور کنید که اگر پزشکی خانواده شهری در استان مازندران اجرا نمی‌شد، چه وضعیتی از شیوع ویروس کرونا در این استان وجود داشت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.