از ۶ ماه پیش که بنده عضو ناظر شدم، شورا تشکیل جلسه نداده است
به اعتفاد او، گویا هر شورایی که رئیس آن رئیس جمهور است، جلساتش خیلی دیر به دیر و در بازه‌های زمانی خیلی طولانی برگزار می‌شود.

پزشکان و قانون: سازوکار فعالیت و مهمترین وظایف شورای عالی سلامت و امنیت غذایی چیست؟

ریاست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برعهده آقای رئیس جمهور است و چند نفر از وزیران نیز در آن عضو هستند. یکی از گلایه‌ها و البته تعجب من این است که از زمان انتخاب بنده به‌عنوان عضو ناظر، تا این لحظه هیچ جلسه‌ای از سوی این شورا تشکیل نشده که بنده بخواهم به‌عنوان ناظر در آن حضور داشته باشم. این مساله مقداری قابل تفکر و البته نگرانی است. کمااینکه سیاست‌گذاری کلی در مورد امنیت غذایی در کشور باید در این شورا تصمیم‌گیری شود. این مساله کم و بی اهمیتی نیست. اما بی اهمیت انگاشتن چنین مساله‌ای از طرف مسئولین این شورا واقعا قابل تعجب‌آور است.

پزشکان و قانون: چه مدتی است که شما عضو ناظر شورا شده‌اید؟

حدود ۵ ماه است. حداقل انتظار ما این بود که جلسات تشکیل شود. کمااینکه شوراهای زیاد دیگری هم هستند که نظارت بر آنها برعهده نمایندگان مجلس است و من کم و بیش مطمئن هستم که جلسات خیلی از آنها، دو هفته یک مرتبه تشکیل می‌شود. اما متاسفانه جلسات بعضی از این شوراها که باید با حضور مسئولین بلند پایه مملکت شامل وزرا و رئیس جمهور باشد، برگزار نمی‌شود.

من اینطور شنیدم که متاسفانه هر شورایی که رئیس آن رئیس جمهور است، جلسات آن خیلی دیر به دیر و در بازه‌های زمانی خیلی طولانی برگزار می‌شود. در حالی که رئیس جمهور بزرگترین و دومین مقام مملکت است و ایشان باید خیلی بیشتر نسبت به این مسائل، احساس مسئولیت کند.

پزشکان و قانون: آیا می‌توان اینطور استنباط کرد که شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، فرمالیته است؟

خیر، به هیچ عنوان نمی‌توانیم این را بگوییم. اگر جلسات این شورا تشکیل شود، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد، کمااینکه اعضای این شوراها، افرادی مسلط به مسائل مملکتی هستند. مسائل غذایی این کشور مساله کمی نیست. اهمیت غذا درست مانند اهمیت داروست، چرا که آن چیزی که سر سفره‌های مردم می‌رود، غذاست. لذا حرف بنده این است که نباید اینطور رفتار کرد.

پزشکان و قانون: آیا شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌تواند نقشی در کاهش همه‌گیری کرونا ایفا کند؟

خیلی از مسائل مربوط به کرونا در حیطه مسئولیت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس است. این کمیسیون در برهه‌های مختلف جلسه می‌گذارد و تاثیرگذاری آن همیشه وجود داشته است. این تاثیرگذاری نه تنها در مورد کرونا بلکه مشکلات بحران اقتصادی کشور که هم نتیجه کرونا و هم تحریم‌های تحمیل شده به ایران است، وجود داشته است. خصوصا در مورد غذا و دارو که باید بیشتر به آن توجه شود.

پایان پیام/

محسن طاهرمیرزایی محسن طاهرمیرزایی

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.