تنها دو درصد از بهبود یافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده اند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا مهدی زاده صبح امروز در نشست خبری که در سازمان انتقال خون مرکز وصال برگزار شد، با اشاره به لزوم افزایش مشارکت مردم در زمینه اهدای خون گفت: در حال حاضر میزان مشارکت مردم جهت اهدای خون با شیوع بیماری کرونا و فصل سرما کاهش پیدا کرده است و اگر میزان مراجعه همین طور ادامه پیدا کند در زمینه تامین خون مورد نیاز بیش از ۱۶۷ بیمارستان تهران دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ مرکز انتقال خون در سطح استان تهران آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون هستند و امیدواریم مردم مشارکت بیشتری در این امر خیر داشته باشند. نیاز بیماران به خون و فرآورده‌های خونی دائمی است و با شروع فصل سرما این نیاز همچنان باقی می‌ماند، سازمان انتقال خون سال بسیار سختی را گذرانده است و ما متولی تامین فرآورده‌های خونی در استان هستیم. دیر رسیدن یک فرآورده خونی باعث مرگ فرد بیمار می‌شود که بسیار دردناک است. در طول سال دغدغه‌های زیادی مبنی بر تامین خون مورد نیاز بیمارستان‌ها داریم. سرمای هوا و شیوع بیماری کرونا در اهدای خون تاثیر منفی گذاشته است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران ادامه داد: بیماری کرونا مهمان طولانی مدت ما شده که تامین فرآورده‌های خونی را دچار مشکل می‌کند. در حال حاضر ما تیم‌های سیار را با هدف کاهش تجمع و ازدحام هنگام اهدای خون در برخی مکان‌ها مستقر کرده‌ایم، تعداد مراکز فعال انتقال خون را در روز‌های تعطیل به پنج مرکز و تیم‌های سیار را به سه تا چهار تیم افزایش داده ایم. در حال حاضر در بدو ورود به مراکز انتقال خون دمای بدن اهدا کنندگان مورد سنجش قرار گرفته و از ورود افراد مشکوک به سالن خون گیری جلوگیری به عمل می‌آید.مراکز انتقال خون به طور مستمر ضد عفونی می‌شوند.

مهدی‌زاده گفت: در ماه های گذشته شاهد کاهش میزان مراجعه به مراکز انتقال خون بودیم. برای کاهش زمان حضور مردم در مراکز انتقال خون سامانه نوبت دهی طراحی و فعال شده است، ما از بیمارستان‌های تهران درخواست کردیم تا عمل‌های جراحی غیر اورژانسی را به عقب بیندازند. در شش ماه دوم سال شاهد انجام عمل‌های غیر اورژانسی بودیم که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی را دو برابر افزایش داده است.

وی تاکید کرد: برخی از افراد مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی و مصدومان حوادث ترافیکی نیازمند خون‌ و ‌فرآورده‌های خونی به طور دائم هستند و ما از مردم در خواست داریم به طور مستمر اقدام به اهدای خون کنند. در حال حاضر میزان مراجعه و اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است، در برخی از کشور‌های پیشرفته میزان اهدای خون به اندازه ۵۰ درصد کاهش داشته است. ما خون اورژانسی و مورد نیاز بیمارستان‌ها را به طور کامل تامین کرده‌ایم. در همه‌گیری کرونا خون مورد نیاز بیماران تالاسمی تامین شده است و این افتخار بزرگی محسوب می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: بانوان در زمینه های مختلف افتخار آفرینی می کنند و امیدوارم حضورشان در زمینه اهدای خون نیز پررنگ باشد. از مادران تقاضا داریم اعضای خانواده خود را به امر اخیر اهدای خون تشویق  کنند، در مراکز انتقال خون سلامتی پرسنل و اهداکنندگان را باید تامین کنیم و مراکز انتقال خون به طور مستمر ضد عفونی می شوند. در ایام تعطیلات عید نوروز بین پنج تا شش مرکز فعال خواهند بود.

مهدی زاد ادامه داد: در دو مرکز درمانی بقیه الله و ‌مسیح دانشوری بحث اهدای پلاسمای بهبود یافتگان مطرح شد، در مرحله اول کار آزمایی بالینی بیماری کرونا نتایج خوبی از تزریق پلاسمای بهبود یافتگان به بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی به دست آمد و این کار در ابتدا در استان های تهران و قم شروع شد و امروزه در ۲۷ استان انجام می‌شود، در حال حاضر تنها دو درصد از بهبود یافتگان بیماری کرونا پلاسمای خود را اهدا کرده اند که همین مقدار برای بیماران کرونایی خوب بود. از اردیبهشت ماه سال جاری تا به امروز در کل کشور ۱۴۷۰۰ واحد پلاسما و در تهران حدود ۲۲۱۵ واحد پلاسما جمع آوری شده است.

وی افزود: در سال آینده با هدف افزایش رضایتمندی اهداکنندگان باشگاه اهدا کنندگان خون راه اندازی خواهد شد. اهدا کنندگان باید خودشان در بحث اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند و برای این امر خیر در بین اطرافیانشان تبلیغ کنند، در استان تهران تنها شش شهرستان دارای مرکز انتقال خون هستند و تنها مرکز وصال کار فرآوری خون را برعهده دارد. مسئله مهم این است که چرا شهرستان های پرجمعیت مثل اسلامشهر و قرچک دارای یک مرکز انتقال خون ثابت نیستند. شاخص اهدای خون در تهران ۲۰ نفر به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است. در صورتیکه این عدد در کشور به طور میانگین در حدود ۲۷ است و ما باید در تهران به شاخص متوسط کشوری برسیم تا خود استان تهران خون مورد نیاز مراکز درمانی اش را تامین کند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران در پایان گفت: از فرمانداران و شوراهای شهر درخواست داریم جهت راه اندازی مراکز انتقال خون در شهرستان‌های مختلف استان تهران اقدامات بهتری انجام دهند. در حال حاضر ۲۳۳.۹۳۷ گلبول قرمز، ۲۱۰.۹۸۸ پلاکت خون و ۱۲۹.۱۵۲ واحد پلاسما در بین بیمارستان‌های تهران توزیع شده است؛ و پویش هدیه سرخ با هدف مشارکت بیشتر مردم در امر اهدای خون در سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه مراسم سالک مقدم معاون فنی و فناوری نوین سازمان انتقال خون تهران گفت: با شیوع بیماری کرونا خیلی از کشور‌ها استاندارد‌های خودشان را برای اهدای خون کاهش داده‌اند تا میزان مراجعه کنندگان کم نشود، اما ایران استاندارد‌های سختگیرانه خودش را حفظ کرده است، کشورمان در منطقه مدیترانه شرقی در زمینه اهدای خون بسیار درخشان عمل کرده است. در کشور‌های پیشرفته بانوان مشارکت حدود ۵۲ درصدی دارند در صورتیکه این آمار در ایران بسیار پایین و حدود پنج درصد است.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.