خطر ابتلا به کرونا در افراد دارای گروه خونی A بیشتر است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محققان در این مطالعه گزارش های قبلی را مبنی بر اینکه گروه های خونی بر حساسیت فرد در ابتلا به کرونا تاثیر دارد، تجزیه و تحلیل کردند. 

این مطالعه نشان داد که صرف نظر از گروه خونی، ویروس کرونا بطورمستقیم قادر به آلوده کردن گلبول های قرمز خون نیست.

با این حال، این ویروس تمایل بیشتری به آلوده کردن سلول های دیگر - مانند سلول های موجود در دستگاه تنفسی - دارد که بیانگر یک مولکول خاص نوع A به نام آنتی ژن است. این بدان معناست که سلول های گلو و بینی افرادی که گروه خونی A دارند بیشتر از سایرین در معرض عفونت با SARS-CoV-۲ قرار دارند.

این مطالعه یکی از اولین مواردی است که دلیلی را برای میزان نامتناسب آلودگی مشاهده شده میان گروه های خونی مختلف ارائه می دهد.

محققان بیمارستان "بریگام و زنان" در بوستون پروتئین اسپایک ویروس کرونا را که از ویروس بیرون می زند و سلول ها را می رباید، تکثیر کردند. آنها به طور خاص، بر روی دامنه اتصال گیرنده "RBD" بخشی از پروتیین اسپایک تمرکز کردند که از لحاظ فیزیکی به گیرنده های سلول انسانی متصل می شود.

پروتیین اسپایک برای چسبیدن ویروس به سلول های بدن و آلوده کردن آنها مهم و حیاتی است. بنابراین دانستن نحوه تعامل پروتیین اسپایک با گیرنده های سلولی به محققان اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد عفونت بدست آورند.

این منطقه برای آلوده کردن ویروس به سلول ها حیاتی است و درک نحوه تعامل آن با گیرنده های سلولی به محققان اجازه می دهد اطلاعات بیشتری در مورد عفونت کسب کنند.

مشخص شده است که پروتیین اسپایک SARS-CoV-۲ می تواند گیرنده های ACE۲ را روی سلول های انسانی بچسباند و آنها را از سلول ها جدا کند، اما محققان می گویند: ممکن است SARS-CoV-۲ RBD با سایر مولکول های میزبان نیز تعامل داشته باشد، از جمله آنتی ژن های گروه خونی که به نوبه خود ممکن است در ابتلا به بیماری نقش داشته باشد.

نتایج نشان داد که حوزه اتصال گیرنده های کروناویروس تمایل دارند به گروه خونی A موجود در سلول های تنفسی متصل شوند، اما هیچ ترجیحی برای گلبول های قرمز گروه خونی A یا سایر گروه های خونی موجود در سلول های تنفسی یا گلبول قرمز ندارد.

اولویت حوزه اتصال گیرنده های کروناویروس برای شناسایی و اتصال به آنتی ژن گروه خونی A در ریه های افراد با گروه خونی A می تواند به فهم ارتباط بالقوه بین گروه خونی A و عفونت کووید-۱۹ کمک کند.

به گفته محققان، جالب است که حوزه اتصال گیرنده های ویروسی فقط تمایل به آنتی ژن های گروه خونی A دارند که روی سلول های تنفسی هستند و نحوه ورود ویروس به بدن بیشتر بیماران و آلوده کردن آنان را نشان می دهد. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.