زمان کارآزمایی فاز ۳ واکسن کرونای انستیتوپاستور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا بیگلری درباره کارآزمایی واکسن کرونای این موسسه تحقیقاتی به برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران گفت: مقدمات کار آماده است اما با توجه به اینکه در روزهای پایانی سال هستیم، تصمیم گرفتیم بعد از تعطیلات نوروز 1400 کارآزمایی مرحله سوم واکسن را شروع کنیم. با توجه به اینکه این کارآزمایی اولین کارآزمایی انسانی مرحله سوم واکسن کرونای ایرانی محسوب می شود و با حضور بیش از 20 هزار نفر انجام خواهد شد به آمادگی زیادی نیاز دارد. ضمن اینکه کادر واکسیناتور این طرح اغلب از نیروهای بهداشت و درمان کشور هستند و از تعطیلات نوروزی استفاده می کنند و طی ایام نوروز در اورژانس ها حضور دارند به همین دلیل تصمیم گرفتیم این طرح به پس از تعطیلات عید موکول شود. هماهنگی های لازم برای اجرای این طرح در سطح کشور انجام شده است چون این کارآزمایی در نقاط مختلف کشور انجام می شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به اینکه آیا این واکسن با ویروس جهش یافته سازگاری دارد اظهار داشت: جهش ها، تهدیدی بالقوه برای تمامی واکسن ها هستند و می توانند آنها را تا حدی از کار بیندازند البته این مورد حتمی نیست. اما تمامی پلتفرم ها زیرساخت های خود را طوری طراحی کرده اند که در صورت جهش، مطابق با جهش جدید واکسن را تغییر دهند. به عنوان مثال یکی از واکسن های انستیتو پاستور با تکنولوژی آدنو ویروس ساخته شده و شبیه واکسن آسترازنکا است و تمامی زیرساخت های تغییرات جهشی را دارا است . سعی ما بر این بوده است که اصول اولیه در طراحی واکسن ها دیده شود. در صورت نیاز باید واکسن ها را بازطراحی کرد که در صورت ادامه روند فعلی  جهش ها بازطراحی ها حتما مورد نیاز خواهد بود. در اوایل شیوع پیش بینی شد که کووید 19 با یک واکسن به معنی عام  قابل کنترل نخواهد بود در همان زمان هم می دانستیم با جهش های ویروس به بازطراحی واکسن ها مجبور شویم. این موضوع در مورد تمامی جهش های این ویروس صادق است.

بیگلری در ادامه با تاکید بر کارآیی واکسن انستیتو پاستور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این واکسن فاز 1 و 2 را پشت سر گذاشته و کارآیی آن مورد اطمینان است  به محض اینکه وارد فاز سوم شویم و نتایج آن قابل استناد شود وارد فاز تولید می شویم. مقدمات تولید این واکسن آماده شده و امیدواریم بتوانیم در اردیبهشت یا خردادماه سال آینده این واکسن را به صورت انبوه تولید کنیم اگرچه ظرفیت تولید واکسن در ماه های اول در حدود 1 تا 2 میلیون خواهد بود اما با گذر زمان توان تولید افزایش خواهد یافت.

 رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه این گفتگوی رادیویی در مورد تلاش های همه جانبه دانشمندان کشورمان برای ساخت واکسن کرونا خاطرنشان کرد: نه تنها کشور ما در تمام این یک سال سعی کرد در تمامی پلتفرم ها واکسن بسازد بلکه این تلاش حدود 20 سال کشور را در زمینه فناوری ساخت واکسن جلو برد. این فناوری برای سال های آینده به یادگار خواهد ماند، چون در آینده هم با همه گیری های مشابه مواجه خواهیم بود. امروز تمام دنیا می داند هر کشوری که اقدام نکرده افسوس می خورد؛ ای کاش ساخت واکسن را آغاز کرده بود. از تمام کسانیکه در ساخت واکسن فعال و به دنبال خودکفایی کشورهستند باید حمایت کرد. این افراد آرش های کمانگیر کشور ما در حوزه علمی هستند. انستیتو پاستور علیرغم تمامی سختی هایی که کرونا داشت در زمینه تشخیص کشور را خودکفا کرد و در یکصدمین سال تولدش ، راه اندازی سیستم  تشخیص کشور را بر عهده گرفت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.