بیانیه سازمان نظام پزشکی درباره فرا رسیدن سال نو و تاکید بر ضرورت تسریع در واکسیناسیون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن بیانیه به شرح ذیل است:

در روزهای پایانی سال 1399 و در آستانه دمیدن بهار و آغاز سال 1400، فرا رسیدن عید سعید باستانی نوروز را به حضور مردم شریف و جامعه پزشکی خدوم و پر افتخار ایران تبریک عرض نموده و یاد و خاطره مجاهدت و فداکاری همکاران عزیزمان را در مبارزه با بیماری کووید-19 گرامی می‌داریم. بسیاری از عزیزان ما، از شمار پزشکان، پرستاران و همه فعالان عرصه بهداشت و درمان، با شروع همه‌گیری ویروس کرونا شجاعانه به این عرصه خطیر آمدند و مقابل این بیماری مهلک سینه سپر کردند.

یاران ما علیرغم کمبود امکانات حفاظت شخصی و در شرایط نبود واکسن، طی یکسال اخیر شهدای والامقامی را به پیشگاه تاریخ و ملت تقدیم کرده و با نثار جان و با افتخار به حضور پروردگار متعال شتافتند. جای همه این شهدا و نیز مردم جان‌باخته از بیماری کووید-19، در بهار پیش‌رو و در فصل رویش طبیعت خالی است. از خداوند متعال در سال جدید سلامت مردم و غلبه بر بیماری کرونا و آرامش و تندرستی برای عموم مردم ایران را خواستاریم.

سال 1399 بر مردم کشورمان سالی پر رنج و فشار بود. تلفات و آسیب‌های ناشی از اپیدمی کرونا بر جان و مال مردم از یک طرف و فشارهای ناشی از تحریم‌های حداکثری و  بحران عمیق اقتصادی- اجتماعی از سوی دیگر عرصه را بر عموم ملت ایران سخت ساخت. مردم  ما با وجود صبر و شجاعت تاریخی و میراث غنی فرهنگی و در شرایط تحمل آسیب فراوان، در انتظار اقدامات عاجل و مدبرانه مسئولان حکومتی بوده و  برخورداری از حداقل امکانات و تسهیلات بهداشتی و درمانی و در رأس همه، واکسیناسیون فراگیر را در شرایط اپیدمی حق خود می‌دانند.

در سالی که گذشت، خدمت صادقانه و جانفشانی شاغلان حرف بهداشتی و درمانی، نگین درخشانی در مبارزه با این همه‌گیری پر خطر بود. ولی متأسفانه از سوی بعضی از بخش‌ها، سیاست واحد، روشن و هماهنگی برای مقابله با اپیدمی کرونا دیده نشد.

ابهام در سیاست کلی مبارزه با اپیدمی و تدوین سند ملی، همراه با کمبود امکانات و تعلل در برخی موارد، موجب  شد تا نقاط ضعف فراوانی رخ بنماید. در ایام اخیر نیز پس از اثبات وجود ویروس جهش یافته موسوم به "کرونای انگلیسی" در ایران و ثبت موارد فراوانی در خوزستان و تهران و ... نیز ضرورت اتخاذ تصمیم‌های قاطع و منسجم بیش از پیش نمایان شد. 

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، مانند همیشه بر ادامه فعال و پیگیر سیاست‌های "فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید داشته و از عموم مردم شریف میهن‌مان خواستار خودداری از مسافرت‌های تفریحی نوروزی و رعایت مقررات مربوط به این سیاست بهداشتی مانند ادامه استفاده از ماسک و رعایت فاصله در ارتباطات فردی، پرهیز از گردهمائی‌های غیر ضروری و دورهمی‌های خانوادگی، و عدم برگزاری مراسم عزا و عروسی و جشن و ... است.

در عین حال از مسئولان دستگاه‌ها و سازمان‌های مسئول حکومتی نیز خواستار اعمال مقررات قاطع، شفاف و هماهنگ در حمایت از سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم. قطعاً وضع مقررات ویژه برای ایام پایان سال و تعطیلات نوروزی در جلوگیری از گسترش ابتلا به ویروس کرونا و نیز نوع جهش یافته آن بسیار مؤثر خواهد بود و در غیر این صورت بدون شک با انبوه بیماران و افزایش آمارهای ابتلا و بستری و تلفات مواجه خواهیم شد.

در کنار سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی، مانند همیشه، تأکید ویژه ما بر درک اهمیت و نقش واکسیناسیون ضدویروس کرونا در حفظ حیات ملت و پاسداری از جان مردم میهن‌مان است. مسئله تولید واکسن در ایران مایه مباهات و مورد حمایت تمام کسانی است که در عرصه بهداشت و درمان فعالیت دارند، ولی بحث اینجاست که  نباید سرعت اقدامات انجام شده در کشورمان بر علیه این اپیدمی از سرعت رشد و گسترش آن عقب بماند. حال آنکه انتظار جهت تکمیل مراحل آزمایش و تولید واکسن داخلی، موجب این عقب‌ماندگی خواهد شد.

لذا سازمان نظام پزشکی تأکید دارد که در این مقطع ضروری است با رعایت ملاحظات مربوط به حق انتخاب واکسن معتبر و مؤثر از سوی دولت و مجموعه حاکمیت، از خرید واکسن معتبر خارجی تا به ثمر رسیدن تولید واکسن ساخت ایران، حمایت قاطع و مؤثری به عمل آید.

واکسیناسیون در نجات ملت از چنگال اپیدمی کرونا، زمانی به نتیجه قاطع و مؤثر می‌تواند برسد که در ابعادی میلیونی و در سطح درصد قابل توجهی از جمعیت انجام شود.

در این صورت است که ویروس کرونا از شانس و امکان چرخش بین انسان‌ها و ادامه حیات باز می‌ماند و اپیدمی تحت کنترل قرار می‌گیرد و رو به خاموشی خواهد گذاشت.

درخواست سازمان نظام پزشکی اینست که حق ملت ایران در برخورداری از امکانات بهداشتی و حفاظتی به ویژه واکسیناسیون سریع و فراگیر در عمل و قویاً به رسمیت شناخته شود و بر اساس یک برنامه‌ریزی علمی، با رعایت اولویت‌هایی که از کادر درمانی تا اقشار آسیب‌پذیر "سالمندان با بیماری‌های زمینه‌ای" شروع شود، و به ترتیب تا اکثریت مردم ایران ادامه پیدا کند و واکسیناسیون ضد کرونا در یک بازه زمانی  فشرده انجام گردد تا به خواست خداوند در سال 1400، با کاهش آسیب‌ها و لطمات این همه‌گیری و نهایتاً  با مهار آن، در تأمین سلامت مردم و بازگشت به زندگی عادی و گشایش اقتصادی موفق شویم.


روابط عومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.