اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری به فاصله زمانی ۵ ماهه بین ۲ آزمون
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی بیش از ۱۲ هزار داوطلب در دوره ۴٨ آزمون دستیاری به رقابت می‌پردازند و سرنوشت متخصصان آینده کشور در این آزمون رقم می‌خورد و چند هفته ای است، این پزشکان عمومی که قرار است سرنوشتشان در آزمون دستیاری رقم بخورد به برخی موضوعات مانند فاصله زمانی آزمون‌ها و تغییر منابع معترض هستند و در فضای مجازی به ویژه توییتر دست به قلم شده اند تا جایی که موضوع توقف برگزاری آزمون بر اساس حکم دیوان عدالت اداری به ترند اولین توییتر فارسی با ۱۵۰ هزار توییت و ریتوییت تبدیل شد.

اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری به فاصله زمانی ۵ ماهه بین ٢ آزمون

داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی این روزها حسابی در فضای مجازی سر و صدا برپا کرده اند چرا که به نظر می رسد گوش کسی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت به خواسته های داوطلبان بدهکار نیست.

طبق مقررات و آیین نامه ها آزمون دستیاری تخصصی پزشکی باید با روندی مشابه کنکور سراسری فقط یکبار در سال در بهمن یا اسفند برگزار شود با توجه به شرایط شیوع کرونا و تعویق های مکرر آزمون دوره قبل "دوره ۴۷" قرار بود در اسفند ٩٨ برگزار شود، در نهایت بنا به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ ۱۶مرداد سال ۹۹ برگزار و نتایج آزمون در مهر ماه اعلام شد.

فاصله زمانی برگزاری آزمون دوره ۴۶ با آزمون دوره ۴۷، حدود ۱۷ ماه بود و معاونت آموزشی وزارت بهداشت با اعلام برگزاری آزمون دوره ۴٨ دستیاری در اسفند ٩٩ تنها ۵ ماه فاصله بین دو آزمون در نظر گرفت. این در حالی است که تاکید بر برگزاری آزمون یک نوبت در سال در بهمن یا اسفند ماه به ٢ دلیل اعلام تاریخ و حفظ فاصله منطقی بین مدت زمان برگزاری آزمون هاست و به همین دلیل داوطلبان به برگزاری آزمون در اسفند ماه معترض شدند و موضوع را با جمع آوری بیش از چند هزار امضا به معاونت آموزشی وزارت بهداشت منتقل کردند.

گلایه داوطلبان از تغییر منابع آزمون چند ماه بعد از اعلام تاریخ برگزاری

یکی دیگر از گلایه های داوطلبان آزمون دستیاری اعلام منابع جدید آزمون است داوطلبان معتقد هستند که بر اساس قانون بعد از اعلام منابع جدید باید ٩ ماه زمان بگذرد تا داوطلبان فرصت کافی برای مطالعه داشته باشند.

پیش‌تر زمان برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۸ در روز ۷ اسفند ۹۹ اعلام شده بود، بر اساس قانون و مصوبه آیین نامه اجرایی نشست ٦٦ شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت منابع اعلام شده ٩ ماه بعد از ابلاغ مرجع آزمون شناخته خواهند شد. در نامه ۱۶ اردیبهشت سال ۹۹ تاریخ برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۸ تعیین و به شکل بی سابقه ای منابع آزمون، چندین ماه بعد در تاریخ ۳۰ شهریور اعلام شد که بر این اساس مدت زمان بین اعلام رسمی منابع و تاریخ برگزاری آزمون تنها ۵ ماه بوده که این تخلف است.

البته داوطلبان عنوان می کنند که در نامه ۳۱ شهریور ماه سال ۹۹ دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی ابلاغ شده است که با توجه به زمان کمتر از ٩ ماه تا آزمون دستیاری، منبع درس قلب منبع قبل خواهد بود. این نامه تایید کننده این موضوع است که فاصله اعلام منابع تا آزمون باید حداقل ٩ ماه باشد.

همچنین در پیش نویس شماره ٧ دستور کار نود و سومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی ۷ دی ماه سال ۹۹ آمده بود که با توجه به پاندمی کرونا زمان برگزاری آزمون دوره قبل در مرداد ماه سال جاری و زمان اعلام مراجع، زمان برگزاری دوره ۴٨ از اسفندماه ٩٩ به اردیبهشت ماه سال١٤٠٠ موکول شود اما علی رغم نظر موافق دبیرخانه شورای آموزشی پزشکی و تخصصی بر تعویق آزمون دوره ۴۸ و برگزاری آن در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰،این مصوبه به دلایل نامعلومی لغوشد هر چند با تعویق آزمون به اردیبهشت باز هم فاصله ٩ ماهه بین دو آزمون رعایت نمی‌شد.

همچنین داوطلبان به این موضوع معترض هستند که اطلاعیه استنادی وزارت بهداشت اطلاعیه رسمی اعلام منابع آزمون دوره ۴۷ بوده است و باید اطلاعیه رسمی برای شرکت کنندگان در آزمون دوره ۴۸، نه ماه قبل از برگزاری آزمون اعلام شود. پس استناد وزارت بهداشت به آن باطل است.

بر اساس رای صادر شده از سوی نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ ۱۱ آذر سال ۹۷ حداقل مدت زمان اعتبار منابع اعلام شده برای آزمون دستیاری مدت ٢ سال است، حال آنکه به گفته داوطلبان، ظرف مدت یک سال منابع درس جراحی که از دروس مهم و کلیدی آزمون است از کتاب لارنس ٢٠١٣ به کتاب لارنس ٢٠١٩ تغییر یافته است. رفرنس درس جراحی در سال ۹۸ و برای آزمون دوره ۴۷ برای نخستین بار به کتاب لارنس ۲۰۱۳ تغییر پیدا کرده بود اما دبیرخانه ویرایش ۲۰۱۹ این کتاب را به عنوان رفرنس درس جراحی برای سال ۹۹ و دوره ۴۸ اعلام کرده است.

همچنین در رای صادره در هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی در تاریخ ۲۰ بهمن ۹۴ تاکید شده است تغییر کتاب مرجع قبل از ٣ سال جایز نیست و الزامی است عنوان کتب مرجع و درسنامه های منبع آزمون جامع پیش کارورزی و پذیرش دستیاری یکسان باشد. یعنی طبق قانون سه سال تفاوت بین اعلام و اعمال منبع جدید رعایت خواهد شد، اما در نهایت تعجب این تغییر یک سال زودتر رخ داده و کتاب بکمن به عنوان رفرنس آزمون سال جاری "۱۳۹۹" اعلام شده است.

ورود وزیر بهداشت به موضوع آزمون دستیاری و تعویق یک ماهه آزمون

در نهایت جنجال ها به گوش وزیر بهداشت رسید و آزمون از اسفند به ٢٠ فروردین ١۴٠٠ موکول شد و با صدور اطلاعیه ای زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی را فروردین ماه اعلام شد.

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نظر به تقاضای مکرر داوطلبان عزیز و دستور وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با بررسی ابعاد و جوانب موضوع و لحاظ شرایط بحران همه گیری بیماری کووید ۱۹ و با توجه به تقویم آزمون‌های جامع پزشکی سال آتی، در پیش بودن ایام ماه مبارک رمضان و انتخابات ریاست جمهوری، چهل و هشتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از هفتم اسفندماه ۱۳۹۹ به تاریخ جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ موکول شد.

ورود مجلسی ها به موضوع آزمون دستیاری پزشکی

پس از تعویق یک ماهه آزمون داوطلبان که به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده بودند دست به دامن نمایندگان مجلس و دیوان عدالت اداری در قوه قضاییه شدند و موضوع در برخی جلسات کمیسیون‌های مختلف مجلس مطرح و شکواییه‌ای به دیوان عدالت اداری برده شد.

لیل رحیمی جهان آبادی نماینده تایباد در مطلبی در صفحه توییتر خود با اشاره به درخواست تعویق برگزاری آزمون دستیاری نوشت: «درخواست ⁧در پی بی توجهی مسئولان وزارت بهداشت به اعتراضات داوطلبان چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری در مورد زمان برگزاری آزمون و همچنین تغییر زودتر از موعد و ناگهانی منابع برخی رشته‌ها و بی نتیجه ماندن تلاش های این داوطلبان برای متقاعد کردن مسئولان، داوطلبان دست به دامان مسئولان رده اول کشوری و قانون گذار شدند و علاوه بر ارسال نامه ای به رییس قوه قضاییه و رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، مطالبات خود را از طریق دیوان عدالت اداری نیز پیگیری کردند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس در نامه‌ای به وزیر بهداشت استمهال سه ماهه زمان برگزاری آزمون دستیاری پزشکی را خواستار شد.

در نامه سیدجواد حسینی‌کیا خطاب به نمکی آمده است: «نظر به اعتراض جمع کثیری از داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی دوره ۴٨ که زمان متناسب بین اعلام منابع و زمان برگزاری آزمون وجود نداشته، نیازمند رسیدگی و احقاق حق است آن هم در این شرایط کرونایی که کادر درمان زحمات طاقت فرسایی را متحمل شده است، ضرورت مهلت سه ماهه به زمان تعیین شده امری جدی و مطالبه جمع کثیری از دستیاران و خانواده‌های عزیز آنها است. مستدعی است دستور فرمایید این مهم محقق شود.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید داوطلبان ازمون دستیاری مجبور به ترک سنگر مبارزه با کرونا شوند، گفت: تماس ها و پیام های متعددی از کادر درمان و پزشکان حاضر در اورژانس ها و مراکز بهداشتی و درمانی به نمایندگان و کمیسیون های مختلف مجلس رسیده که نشان می دهد مطالبه جمعی تعویق آزمون دستیاری باید در اسرع وقت به نتیجه قانونی برسد.

خضریان در توضیح پیگیری این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ گفت: مطالبه قانونی عزیزان کادر درمان در کمیسیون مطرح شد.طی مکاتباتی با کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت خواهان پاسخ های منطقی آن ها هستیم. با توجه به فاصله کم باقی مانده تا پایان سال و تعطیلات نوروزی شایسته است مسئولان هرچه زودتر تکلیف داوطلبین را روشن کنند.

نماینده تهران با اشاره به رفتار نجیبانه داوطلبین این آزمون اظهار کرد: مسئولان وزارت بهداشت مدام بر خطر افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در روزهای آتی تاکید دارند لذا مشخصا پزشکان و کادر درمان به عنوان خط مقدم این مبارزه نباید مجبور شوند در این روزهای حیاتی به بهانه مطالعه برای آزمون سنگر را ترک کنند.

داوطلبان آزمون دستیاری اعتراضات را به دیوان عدالت اداری بردند

در بخشی از نامه داوطلبان به دیوان عالی عدالت اداری عنوان شده است: «عدم رعایت فاصله قانونی و منطقی بین زمان برگزاری آزمون قبلی و فعلی: طبق ماده ۱۲ مقررات و آیین نامه های آموزش دستیار تخصصی، آزمون دستیاری تخصصی پزشکی باید با روندی مشابه کنکور سراسری فقط یک بار در سال در بهمن و یا اسفند برگزار شود. با توجه به شرایط بیماری کرونا و تعویق های مکرر آزمون دوره قبل، این آزمون که قرار بود در اسفند ۹۸ برگزار شود.

تاکید قانون گذار بر برگزاری آزمون یک نوبت در سال در بهمن یا اسفند ماه، دو وجه اساسی دارد، اول مشخص نمودن تاریخ برگزاری آزمون ها و اعلام منابع حداقل از ۹ ماه قبل و دوم حفظ فاصله منطقی بین مدت زمان برگزاری آزمون ها. برگزاری آزمون دوره ۴۷ با ۵ ماه تاخیر در مرداد ۹۹ به دلیل مصوبه ستاد کرونا و برگزاری آزمون دوره ۴۸ در زمان مقرر اسفند ماه واضحا نافی مقرره رعایت مدت زمان منطقی بین برگزاری دو آزمون است و این به دور از عدالت آموزشی و انصاف هست.

در تغییر رفرنس درس جراحی برای آزمون دوره ۴۸ با توجه به مستندات ارائه شده و تغییر رفرنس درس زنان برای آزمون دوره ۴۸ با توجه به مستندات، خلاف قانون مصوب می باشد و در صورتی که رفرنس های اعلام شده برای آزمون دوره ۴۸ ،حتی با رعایت زمانبندی قانونی اعلام می شود، همچنان با قوانین و مصوبات پیشین مغایرت داشت».

دلایل درخواست دستور موقت لغو برگزاری آزمون دستیاری

داوطلبان آزمون دستیاری در نامه خود تاکید دارند که با توجه به دلایل فوق، مستندات فوق، تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر لغو برگزاری آزمون دستیاری دوره ۴۸ در تاریخ ۷ اسفند سال ۹۹ شدند که برخی از دلایل درخواست به شرح ذیل است:

۱_ ضرورت موضوع که با آینده شغلی هزاران پزشک مرتبط می باشد.

۲_ تخلفات و تناقضات متعدد رخداده که باعث وارد شدن فشار مضاعفی بر پزشکان عمومی جوان که در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز مراقبتی و مراکز بهداشتی شهرها و روستاهای دور و نزدیک در خط مقدم مبارزه با همه گیری بیماری کروناویروس هستند، شده است.

۳_ قرار داشتن در اوج شیوع کرونا ویروس طی چندین ماه گذشته و افزایش تصاعدی نرخ بیماران که گذشته از افزایش حجم کاری پزشکان، صدمات روحی-روانی گسترده ای نیز به این افراد وارد نموده و فرصت مطالعه برای آزمون نیز برای این گروه بسیار کمتر شده است.

۴_ علی رغم مراجعات مکرر و مکاتبات متعدد به ارکان بالا دستی وزارت متبوع و تمایل موکلین مبنی بر حل مسالمت آمیز مشکل، متاسفانه توفیقی تاکنون حاصل نشده است است.

۵. چنانچه آزمون در تاریخ ۷ اسفند سال جاری برگزار شود، دیگر رسیدگی به ماهیت اعتراض بی فایده و موضوع خواسته، سالبه به انتفاع موضوع خواهد شد. چرا که معاونت آموزشی وزارت بهداشت اقدام به برگزاری آزمون نموده و دیگر موضوعی برای رسیدگی وجود نخواهد نداشت.

دیوان عدالت اداری رای توقف موقت برگزاری آزمون دستیاری را صادر کرد

در نهایت حکم دیوان عدالت اداری در روز ۲۴ اسفند ماه در فضای مجازی منتشر شد و بر این اساس دیوان عدالت اداری دستور موقت توقف برگزاری آزمون را صادر کرد.

در پی اعتراضات صورت گرفته از سوی پزشکان و داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون دستیاری تخصصی پزشکی و شکایت مطرح شده از سوی این افراد در دیوان عدالت اداری، این مرجع قضایی با صدور دستور موقت، قرار توقف عملیات اجرایی این آزمون در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ را تا تعیین تکلیف نهایی در دیوان عدالت اداری صادر کرد.

در این حکم آمده طرف شکایت "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" مکلف است اقدامات لازم جهت اجرای دقیق و به موقع دستور موقت صادره را معمول نماید. در غیر این صورت، مقام مستنکف به مجازات انفصال از خدمات دولتی به مدت ۶ ماه تا یکسال و جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد.

عذرخواهی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و وعده اعلام زمان برگزاری آزمون تا امروز

علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت خطاب به داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی درباره رای دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف برگزاری آزمون دستیاری گفت: با داوطلبان چهل و هشتمین آزمون دستیاری به دلیل ایجاد شرایط بحرانی احساس همدردی می کنم و اگر درصدی در این بحران بنده مقصر باشم عمیقا از همه داوطلبان اعم از مخالفان و موافقان برگزاری آزمون پوزش می طلبم.

حق دوست اظهار کرد: ما روز چهارشنبه آخرین جلسه را در خصوص زمان برگزاری آزمون دستیاری با مسئولان قوه قضاییه داشتیم از معاونان دیوان تشکر می کنم که برای این موضوع وقت گذاشتند و استدلال های دو طرف را شنیدند و تا پایان وقت امروز ۲۷ اسفند نتیجه قانونی و برداشت را اعلام می کنند.

وی اظهار کرد: اینکه داوطلبان مردد هستند احساس خوشایندی نیست و داوطلبان از وقت خود بهترین استفاده را ببرند و مطالعات خود را انجام دهند و روز پنج شنبه تاریخ برگزاری آزمون دستیاری پزشکی اعلام خواهد شد.

پاسخ معاونت آموزشی به فاصله کم و تغییر منابع آزمون دستیاری

معاون آموزشی وزیر بهداشت درباره اعتراض‌ها به فاصله کمتر از ٩ ماه بین ٢ آزمون گفت: گروهی از داوطلبان که معترض برگزاری آزمون دستیاری در ۲۰ فرودین هستند در دیوان عدالت اداری طرح شکایت کردند و این شکایت مسیر قانونی خود را طی می کند. داوطلبان موافق و مخالف برگزاری این آزمون دلایل خاص خود را برای این تصمیم دارند. عده ای که حق خود می دانند و با تفسیری که از قانون و مقررات دارند فکر می کنند زمان ۹ ماه فاصله بین برگزاری این دو آزمون اتفاق نیفتاده است و عده ای هم معتقد هستند اگر آزمون مجدد تعویق بیفتد به دلیل بحث هایی مانند سربازی و غیره متضرر خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: بر اساس عرف و تفسیری که از مقررات نوشته شده بر می آید واقعا برداشت ما این است آزمون ۲۰ فرودین دستیاری که باید در ۲۰ اسفند برگزار می شد کاملا قانونی است و ابهامی در این زمینه نیست و اینکه می گویند فاصله ۹ ماه بین این دو آزمون اتفاق نیفتاده به این دلیل است که شاید برداشتان از آن مقررات وآیین نامه صحیح نبوده باشد یا برداشت ما با آن افراد متفاوت است.

وی بیان کرد: منابع آزمون دستیاری در اردیبهشت سال ۹۸ به داوطلبان اعلام شده است و چیزی تغییر نکرده است اما این بحث از دامنه معاونت آموزشی وزارت بهداشت خارج شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی برای ١٢ هزار داوطلب چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی رقم می‌خورد و امید است که مسئولان وزارت بهداشت و دیوان عدالت اداری به عدالت و بنابر صلاح مدافعان سلامتی که در خط مقدم مقابله با کرونا جان بر کف مبارزه می کنند، تصمیم‌گیری کنند البته شاید اگر از ابتدا مسئولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت برنامه ریزی درستی داشتند داوطلبان این‌گونه دچار چالش نمی‌شدند و این‌ همه هیاهو برای برگزاری یک آزمون به پا نمی‌شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.