خیز چهارم کرونا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مصطفی معین در پنجاهمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که فرصت سوزی و غفلت از پیشگیری عامل بروز موج چهارم کرونا در کشور بوده است گفت: از دی ماه گذشته هشدارهای لازم در این زمینه داده شد اما عدم توجه مسئولان سبب بروز موج چهارم این تراژدی انسانی با افزایش تعداد مبتلایان و سه رقمی شدن آمار مرگ و میرها شد.

وی افزود: جامعه پزشکی، اقشار آسیب پذیر "سالمندان، افراد با بیماری زمینه ای، اقشار محروم و حاشیه نشین شهرها، اقلیت های قومی و مهاجران و ..." باید در اسرع وقت واکسینه شوند، تولید واکسن داخلی موجب خوشحالی است اما راهکار کوتاه مدت، خرید فوری واکسن های استاندارد است، همزمان باید حامی و مدافع حقوق مردم و جامعه پزشکی باشیم، اولویت ها و نحوه واکسیناسیون عمومی باید بصورت شفاف و همراه با ارائه گزارش منظم به جامعه باشد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ضمن قدردانی از تلاش پیگیر رئیس کل سازمان و دیگر همکاران، به ترمیم تعرفه های خدمات پزشکی در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: افزایش تعرفه ها در دو مرحله انجام شده اما هنوز با تعرفه متناسب با نرخ تورم و افزایش هزینه ها فاصله داریم.

معین با گریزی به مباحث مطرح شده در خصوص ایجاد سازمان طب اسلامی و ایرانی تصریح کرد: باید موضع گیری جامعه پزشکی نسبت به این مهم که سلامت جامعه را تهدید می کند؛ اعلام شود و از نمایندگان مجلس حاضر در جلسه شورایعالی نیز خواستاریم برای انصراف دادن پیشنهاد دهندگان از پیگیری طرح کمک نمایند.

وی در خصوص طرح غربالگری جنین که اخیرا در کمیسیون ویژه اصل ۸۵ مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفته است اظهار کرد: نباید سطحی به این نوع مسائل مرتبط با جمعیت که جنبه های علمی، روانی-اجتماعی و اقتصادی پیچیده ای دارد؛ نگریسته شود و خواستار بررسی کارشناسی دقیق مصوبه ای که در این زمینه به شورای نگهبان رفته در کمیته ای تخصصی و اعلان موضع رسمی و صریح سازمان نظام پزشکی در این زمینه هستیم.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی مشکلات پزشکان جوان و مهاجرت نخبگان جوان پزشکی را معضل مهمی عنوان کرد و گفت: دانش آموختگان جوان سرمایه های ارزشمند این مملکت هستند که موظف به گذراندن طرح اجباری بعد از هر مقطع تحصیلی در مناطق دورافتاده هستند بدون آن که  نیازهای مالی و معیشتی حداقلی آنها تامین شود. گروه پزشکی تنها رشته های دانشگاهی هستند که به اجبار و با گرو گرفتن دانشنامه دانش آموختگان، آنها را به نوعی مورد ستم و استثمار قرار می دهند.

معین ادامه داد: از وزارت بهداشت و دولت خواستاریم که با پیگیری این امر و لغو مقررات مربوط، هزینه های استفاده از خدمات آنها را تامین کرده و زمینه ساز فرسایش و یا مهاجرتشان به خارج از کشور نشوند، اگر منابع لازم برای مرتفع نمودن نیازهای پزشکان جوان تامین نشود؛ بی شک خسارتی که از مهاجرت پزشکان نخبه و جوان به اقتصاد سلامت وارد می شود بسیار بیشتر از فراهم کردن امکانات برای فعالیت آنها در کشور خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان راه اندازی سیستم نسخه نویسی الکترونیک و امضای دیجیتال و پرونده پزشکی الکترونیک را از دستاوردهای ارزنده این دوره سازمان نظام پزشکی دانست و از معاونت فنی و نظارت خواستار این شد که در رفع مشکلات برخی از همکاران در بهره گیری از این فرصت مغتنم اهتمام نمایند و تاکید کرد: ما خواستار حل مشکل مزمن حق الزحمه پزشکان عمومی مقیم در اورژانس ها و واحدهای درمانی بخش خصوصی با همکاری و تعامل بیشتر سازمان و وزارت بهداشت هستیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.