در شرایطی نیستیم که یک منو از واکسن‌ها در اختیارمان باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی تاجرنیا به ارائه توضیحاتی درباره روند واکسیناسیون کادر درمان پرداخت و گفت: در همه دنیا کادر درمان و افرادی که در معرض بیشترین خطر قرار می‌گیرند از نظر دستورالعمل‌های تزریق واکسن در اولویت قرار می‌گیرند، این مساله در دستورالعمل وزارت بهداشت هم در نظر گرفته شده است. طبیعتا در شروع واکسیناسیون این مساله بیشتر متوجه بخش‌های آی سیو و آن دسته از بیمارستان‌های عمومی‌است که به نگهداری بیماران مبتلا به کرونا اختصاص داده شده است سپس نوبت به سایر مراکز و بیمارستان‌ها می‌رسد.

مسئول واکسیناسیون کادر درمان ادامه داد: کادر درمان بخش خصوصی نیز در بخشی از فاز اول قرار گرفته اند که شامل افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی فعالیت دارند و ممکن است این بیمارستان‌ها، بیماران غیر کووید را در آنجا بستری کند و همچنین پزشکان عمومی، دندان پزشکان و افرادی می‌شود که ممکن است روزانه با افراد مختلفی از جمله بیماران مبتلا به کووید سر و کار داشته باشند.

وی افزود: در فاز اول واکسیناسیون ۳۰ رتبه شغلی در نظر گرفته شده است، این رتبه بندی عموما به این صورت است که چه کسانی در معرض بیشترین خطر قرار دارند. بر اساس این دسته بندی نیروی خدماتی که در بخش آی سیو کار می‌کند نسبت به یک پزشک رادیولوژی که با بیماران مبتلا کووید سر و کار ندارد اولویت دارد، با توجه به اینکه سازمان نظام پزشکی اطلاعات تمامی ‌اعضای جامعه پزشکی را در اختیار دارد توافقی بین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی شکل گرفت که بخش‌های نظارتی این کار بر عهده سازمان نظام پزشکی قرار بگیرد.

تاجرنیا در توضیح تعداد اعضای کادر درمان که واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند گفت: از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت با نظارت نظام پزشکی شهرستان ها، ۴۵ هزار واکسن اسپوتنیک و سپس ۱۱۰ هزار واکسن آسترازنکا در دو بخش در کل کشور توزیع شد. بخش اول تزریق واکسن اسپوتنیک انجام شده و اکنون در بخش دوم یعنی تزریق واکسن‌های آسترازنکا هستیم. این تعداد افراد فعلا نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند. دوز دوم واکسن اسپوتنیک چهار هفته بعد و دوز دوم واکسن آسترازنکا ۱۲ هفته پس از دریافت دوز اول تزریق می‌شود، بر اساس پیش بینی ها تا اواسط این هفته همه اعضای سازمان نظام پزشکی می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

مسئول واکسیناسیون کادر درمان در پاسخ به اینکه "آیا تزریق این واکسن‌ها عوارضی در پی داشته یا خیر؟" گفت: پیشتر بحث‌هایی در ارتباط با لخته شدن خون در برخی افراد پس از تزریق واکسن آسترازنکا مطرح شده بود که لازم است توضیح دهم این عدد در نسبت با واکسن‌های تزریق شده معنادار نیستند. با این حال بحث‌هایی نیز مطرح شده که در روزهای آینده واکسن سینوفارم چین هم در اختیار نظام پزشکی قرار بگیرد که بر اساس شرایط یکی از این دو واکسن استفاده شود. اما تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم این نوع واکسن در اختیار ما نیست.

وی اظهار کرد: ممکن است که هر کسی درباره هر کدام از واکسن‌ها نظری داشته باشد، اما باید بگوییم خیلی از این خواسته ها تابع شرایط و اخباری است که در آن زمان مطرح می‌شود. برای نمونه زمانی که واکسن روسی تازه آمده بود بسیاری افراد از آن مطمئن نبودند و برخی شخصیت‌های علمی‌نیز می‌گفتند من این واکسن را نمی‌زنم. الان هم که واکسن آسترازنکا آمده چنین فضایی مطرح شده، اما کسانی که با مسائل برخورد علمی‌دارند چندان درگیر این مسائل نیستند. چرا که همه کسانی که در رشته اپیدمیولوژی تحصیل کرده‌اند مهمترین نکته اصل را خود واکسن زدن می‌دانند. اما برخی دوستان ممکن است نقطه نظراتی داشته باشند که بحث ورود سینوفارم هم با این رویکرد انجام شد.

تاجرنیا ادامه داد: ما الان در شرایطی نیستیم که یک منو از واکسن‌ها در اختیارمان باشد و بتوانیم واکسن دلخواهمان را انتخاب کنیم. واکسن‌های روسی که وارد شده بودند هم در اختیار بخش خصوصی و دولتی قرار گرفتند و تزریق شدند. بنابراین الان واکسن اسپوتنیک دیگر موجود نیست و به همکاران آسترازنکا را توصیه می‌کنیم.

مسئول واکسیناسیون کادر درمان در ارتباط با واکسن‌های در دست ساخت داخل کشور نیز گفت: این واکسن‌ها در فازهای دوم یا سوم آزمایش قرار دارند و هنوز هیچ کدام از آنها به مرحله مصرف عمومی‌نرسیده‌اند. حتی افرادی که برای آزمایش در فازهای آزمایشی شرکت کرده‌اند، به صورت داوطلبانه و با آگاهی واکسن را دریافت کرده اند. باید منتظر بمانیم که فاز سوم آن‌ها به پایان برسد و مراجع ذی‌صلاح هم آنها را تایید کنند تا وارد چرخه تولید انبوه شوند.

وی در خصوص اینکه آیا گزارشی درباره عوارض بعد از تزریق واکسن در بین جامعه پزشکی وجود داشته یا نه گفت: شایعاتی مطرح شده بود که فردی بعد از تزریق واکسن سکته قلبی کرده است، اما در سازمان نظام پزشکی چنین گزارشی دریافت نشده است. افراد بسیار زیادی ممکن سالانه دچار مشکلاتی شوند. اکنون میزان سکته قلبی، مشکلات مغزی و … در سنین مختلف بسیار زیاد شده است. این موارد گاهی با تزریق واکسن همزمان می‌شود اما اینکه این اتفاقات چقدر با دخالت واکسن رخ داده، مسائلی است که باید با تحقیق جدی علمی‌مشخص شود. با این حال در مورد واکسن‌های تزریق شده از سوی نظام پزشکی خبر مستندی نشنیده ایم.

به گزارش ایسنا تاجرنیا در پایان در خصوص پیش‌بینی خود از واکسیناسیون عمومی ‌نیز گفت: طبق برنامه ای که وزارت بهداشت ارائه کرده است دست کم ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران تا پایان سال واکسن می‌زنند. البته من خیلی به این موضوع خوش‌بین نیستم. چرا که اولا احتمال دارد این مقدار واکسن در اختیار ما قرار نگیرد و ثانیا سیستم فعلی برای تزریق این مقدار واکسن هنوز آمادگی کامل ندارد. اکنون از مجموع یک و نیم میلیون دوز واکسن که وارد کشور شده کمتر از ۵۰۰ هزار دوز تزریق شده است. این نشان می‌دهد که ظرفیت تزریق ما خیلی بالا نیست و این به بخشی از مقررات دست و پا گیر، شرایط کشور و ... برمی‌گردد، لازمه این که وارد فاز واکسیناسیون عمومی‌شویم این است که تمامی‌مجموعه‌های دولتی و خصوصی را به مشارکت بطلبیم. اما به نظر می‌رسد گروه‌های خاص که پزشکان و افراد در معرض بیشترین خطرند، تا پایان خرداد واکسن دریافت می‌کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.