تا پایان تابستان ۵۰ میلیون دز واکسن تحویل ملت ایران خواهیم داد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاز سه مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت صبح امروز با تزریق بر روی داوطلبان آغاز شد، قرار است در این مرحله جمعیت ۲۰ هزار نفری تحت واکسیناسیون و کارآزمایی بالینی قرار بگیرند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مینو محرز استاد دانشگاه و محقق اصلی پروژه تولید واکسن کووایران برکت و دکتر امیر زرگر، استاد دانشگاه سه داوطلب اول تزریق واکسن در فاز سوم بودند.

حامد حسینی، مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کروناو مسئول تیم نظارت بر آزمایشات انسانی واکسن کرونا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) با بیان اینکه ۵ دی ماه مجوز مطالعات بالینی را گرفتیم و فاز یک تمام شد گفت: ۲۵ اسفند مجوز هر دو مرحله دوم و سوم را دریافت کردیم و امروز تمامی داوطلبان فاز دوم وارد مطالعه شدند. تا کنون ۲۸۰ داوطلب تزریق اول را انجام دادند و برای ۳۰ درصد دوز دوم نیز تزریق شده است. 

وی افزود: امروز فاز سوم را به طور رسمی آغاز می‌کنیم و روی جمعیت ۲۰ هزار نفری در شش شهر مطالعات آغار خواهد شد، ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از تهران و کرج و مابقی از چهار شهر بوشهر، اصفهان، مشهد و شیراز تحت مطالعات فاز ۳ قرار می گیرند، ثبت نام برای شرکت در کارآزمایی بالینی فاز سوم آغاز شده و تا کنون چندین هزار نفر داوطلب شده اند.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که امروز جزو سه داوطلب اول تزریق واکسن در فاز سوم بود نیز با بیان اینکه باید از ستاد اجرایی فرمان امام تشکر کنم که کار بزرگی انجام دادند که مایه افتخار ایران اسلامی است گفت: از ابتدا اعلام کردم واکسن خارجی استفاده نمی‌کنم و منتظر واکسن تولید داخل می مانم، مخصوصا واکسن برکت چون اعتقاد داشتم واکسنی که جوانان متخصص ما تولید می‌کنند از بهترین ها در دنیا خواهد بود. امیدوارم طبق قول آقای مخبر هرچه سریعتر تولید انبوه را داشته باشیم و از تولیدات دیگر دنیا بی نیاز شویم.

همچنین محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این مراسم با اشاره به تهیه و اکسن کوو ایران گفت: فکر می‌کردیم از خرداد به تولید انبوه برسیم اما این اتفاق در اردیبهشت صورت گرفت و مرتب خطوط تولیدی ما در حال پیشرفت است و حتماً در اردیبهشت یک‌میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم تا این وزارتخانه خود اقدامات لازم را انجام دهد. 

وی افزود: در خردادماه 3 تا 3.5 میلیون دز به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد، ضمن اینکه در تیرماه 12 میلیون دز آماده تحویل خواهیم داشت و در مردادماه این عدد را به 20 میلیون دز افزایش می‌دهیم، یعنی می‌توانیم ماهانه 20 تا 25 میلیون دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت دهیم، از مرداد به بعد بین 20 تا 25 میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و فکر می‌کنیم تا پایان مرداد این عدد را به 30 میلیون دز واکسن برسانیم که تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد، تا پایان تابستان 50 میلیون دز واکسن را تحویل ملت ایران خواهیم داد. 

مخبر گفت: طبق وعده ای که داده بودیم چندماه آینده مشکل واکسن نخواهیم داشت، با تلاش جوانان نخبه و مجاهد و متدین این عدد به میزان مورد نظر می رسد و امید است این بلا از جامعه بشری محو شود، در چندماه آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که بالاترین میزان واکسن را تولید و تزریق کرده است که از مسیرها و شرکت های مختلف داخلی و واردات تامین می شود. دغدغه عمومی واکسن ظرف چندماه آینده رفع خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم ها بر تامین مواد اولیه و زیرساختی مورد نیاز تهیه واکسن گفت: دو فاز تولید نیمه صنعتی و صنعتی داشتیم که فاز نخست ظرفیت تولید در حد ۳ تا ۳/۵ میلیون دوز بوده که اکنون خط تولید کامل زیربار است و از همین خط است که یک میلیون دوز در اردیبهشت تولید می‌شود، در فاز صنعتی تجهیزات در حال نصب است و ظرفیت تولید ۱۵ میلیون دوز در ماه وجود دارد. درباره مواد اولیه برای تامین بخش زیادی که نیاز داشتیم، شرکت های دانش بنیان بسیج شدند و مشکل حل شد و بخشی را وارد می‌کنیم. به هرحال تحریم ها بی تاثیر نیست. تمام تمرکز ما بر تولید بوده و بر واردات متکی نبودیم و نقشی در واردات نداشتیم.

وی در خصوص اینکه شنیده شد در مقطعی از فاز سوم با مشکل مواجه شدید؟ اظهار کرد: چنین چیزی کذب محض است. از ابتدا هر روز وضعیت بهتر شده و توفیقات روزانه داشتیم و کار به طور غیرقابل تصوری خوب پیش رفته و راندمان ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. در هیچ مقطعی مشکلی نداشتیم.

به گزارش ایسنا مخبر در پایان در خصوص علت راه اندازی کارخانه جداگانه ای برای تولید واکسن گفت: همین الان هم جای دیگری نیست، اگر این ظرفیت در کشور بود این خطوط تولید را راه نمی انداختیم در مجموع تلاش های خوبی در حال انجام است، ما از شش مسیر تولید واکسن را دنبال می کردیم، همه مسیرها به تست انسانی رسیده است. چند روز قبل به شوخی به یکی از دوستان گفتم کار به مرحله ای رسیده که تا چند وقت دیگر مردم مثل وقتی که به سوپرمارکت می روند بتوانند بروند و بگویند که کدام واکسن را می خواهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.