توزیع رایگان واکسن کرونا مورد تاکید دولت و مجلس است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاطمه محمدبیگی با اشاره به شرایط کرونایی کشور و ‌آخرین وضعیت تولید واکسن در کشور گفت: دانش تولید واکسن کرونا در کشور با یک جهش مواجه است و به تولیدات خوبی دست یافتیم به‌طوری که امروز جزو ۶ کشور دنیا هستیم که فناوری‌های جدیدی در این حوزه در حال حاضر ایجاد کرده و در آینده نه‌تنها تولیدکننده بلکه صادرکننده واکسن کرونا نیز خواهیم بود.

وی با اشاره به بازدید میدانی اعضای کمیسیون از چند مرکز تولید واکسن افزود: در این بازدیدها مشخص شد که با تلاش شبانه‌روزی، این مراکز در حال نصب دستگاه‌های تولید واکسن و تکمیل چرخه فرآوری تولید بیولوژیک واکسن هستند، خوشبختانه واکسن "کووایران برکت" از روز گذشته در ایران در حال تزریق به داوطلبان  است و در روزهای آینده یک‌میلیون دوز از این واکسن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحویل داده خواهد شد، مقرر شده در ماه ابتدا ۳ میلیون و در ادامه ۱۲ میلیون دوز از واکسن کرونا کووایران برکت در کشور تولید شود، اکنون در فاز سوم مطالعات انسانی واکسن هستیم و در صورت موفقیت پیش‌بینی می‌شود از خردادماه امسال وارد واکسیناسیون وسیع‌تر در کشور شویم.

دبیر کمیسیون بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجلس با اشاره به دیگر اقدامات شرکت‌های تولید واکسن کرونا که مراحل تست بالینی را طی می‌کنند گفت: این شرکت‌ها در حال آماده‌سازی واکسن با دوزهای بالا هستند و نتایج موفقیت‌آمیزی را کسب کرده‌اند. هم‌اکنون ۱۹ شرکت داخلی تولید واکسن در حال تحقیق، تولید و آمادگی برای تولید انبوه هستند و به نظر می‌رسد به‌زودی شاهد اتفاق‌های خوبی در موضوع واکسن کرونا خواهیم بود، راه برای تولید و خرید واکسن در کشور باز است، خرید و پیش‌خرید واکسن از کشورهایی مانند روسیه، کوبا، هند و چین که به آن‌ها اطمینان داریم انجام شده است.

محمدبیگی با اشاره به اینکه در همه دنیا ملت‌ها درگیر شیوع ویروس کرونا هستند و نیاز مبرم به واکسن دارند گفت: به دلیل شرایط نامناسبی که در دنیا وجود دارد، کشورها به دنبال تامین واکسن مورد نیاز برای خود هستند و بعضی از کشورها به توافقات خود عمل نمی‌کنند، آنچه که برای ما مهم است قوی کردن بازوهای داخلی کشور است، در دنیا فقط ۲۷ کشور دسترسی واقعی به واکسن دارند و سایر کشورها بیشتر فازهای انسانی سایر کشورها را تست می‌کنند و خوشبختانه با عزتی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اجازه ندادیم که حتی یک ایرانی مورد آزمایش فازهای آزمایشی واکسیناسیون دیگر کشورها قرار بگیرد.

وی با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار نفر از مردم برای فاز دوم آزمایشات انسانی واکسن ایرانی اظهار کرد: در روزهای گذشته شاهد بودیم که دکتر "حسین شهریاری" رییس کمیسیون بهداشت مجلس و خانم دکتر "مینو محرز" عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا با اطمینان با واکسن کووایران برکت نسبت به واکسینه شدن خود اقدام کردند که این نشان از اقتدار تولیدات علمی داخلی کشور است، کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در روزهایی کرونایی نظارات کامل میدانی خود را دنبال می کند، نظارت بر چگونگی توزیع واکسن نیز در دستور کار کمیسیون است و در نشستی که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد بر توزیع رایگان واکسن و مطابق اولویت بندی افراد تاکید شد.

دبیر کمیسیون بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت نیز پروتکل‌های ویژه‌ای را آماده کرده و قرار است با متخلفانی که نسبت به فروش واکسن اقدام می‌کنند، برخورد شود، چه زمانی را برای واکسیناسیون همه مردم ایران پیش‌بینی می‌کنید، آنچه در برآورد جهانی دیده شده نشان می‌دهد در ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از مردم جهان واکسینه می‌شوند. علت این موضوع فرآیند بیولوژیک تولید واکسن است. البته خطوط تولید واکسن در کشور بیشتر شده ولی با توجه به اینکه امسال فازهای بالینی آزمایش‌ها را طی می‌کنیم، نمی‌توان برای واکسیناسیون همه مردم قول قطعی داد.

محمدبیگی ادامه داد: هند به رغم اینکه بزرگترین تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا است، آمار بسیار بالای ابتلا و فوتی داشته است. به عبارتی دل بستن صرف به واکسن درست نیست و باید شیوه‌های نامه‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری هوشمند را در کنار واکسیناسیون انجام دهیم که همه این موارد در کنار هم سبب از بین رفتن بیماری می‌شود، کشورهای دارای واکسن مانند آمریکا، انگلستان و هند به رغم اینکه در تولید واکسن در جایگاه بالایی قرار دارند در صدر بیشترین مرگ و میر کرونایی قرار دارند.

دبیر کمیسیون بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجلس گفت: میزان ایمنی که برای واکسن‌ها در نظر گرفته شده است حدود ۶ ماه است، واکسن‌ها نیاز به دوز یادآور دارند که باید هر ۶ ماه یک بار تهیه شود. همچنین عوارض حساسیت زای واکسن‌ها نیز باید در نظر گرفته شود تا در نهایت همه مردم واکسینه شوند. اما بازدید میدانی نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که کشور ما چرخه خوبی را برای تولید و واکسینه کردن طی می‌کند.

به گزارش ایرنا وی در پایان در خصوص شائبه‌ای که درمورد واکسینه شدن نمایندگان مجلس مطرح است خاطرنشان کرد: اغلب نمایندگان ما هنوز واکسن نزده‌اند و صبر کرده‌اند که واکسن ایرانی به تولید انبوه رسیده و نیز پس از مردم واکسینه شوند. حتی بنده و اغلب اعضای کمیسیون بهداشت که عضو نظام پزشکی هستیم به رغم اینکه نوبت واکسینه شدن نیز داشتیم از انجام آن صرف نظر کردیم و بعد از واکسینه شدن همه مردم اقدام خواهیم کرد، واکسن راه حل نهایی کووید ۱۹ نیست آنچه مهم است مورد توجه قرار دادن مجموعه همه اقدامات سلامت محور از جمله رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.